Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

2 Likes

Tenker det er helt naturlig med et pullback etter den siste tids rally, spesielt sett i lys av all makrodata, kvartalsrapporter, FOMC møte, Non-farm payrolls etc. etc. - som @havana12 skrev tidligere; man er rimelig risikopervers om man tror det buller mye opp herfra i forkant av slike eventer.

Spørsmålet for min del er om breakout vi fikk var en bulltrap, eller om vi bare skal teste bruddet?

Har sett gode argumenter for begge sider i det siste; og selv om jeg heller mest bear så kan jeg ikke ignorere price-action. Heldigvis trader jeg ikke makro - bare charts :sweat_smile:

4 Likes

Heldigvis trader jeg bare makro, og der peker det nedover :partying_face:

4 Likes

Har sett at noen forventer 0% inflasjon i juni.
Jeg får det ikke til å rime.

  • onsdag øker matvareprisene med 5-10%
  • 5 februar innfører Europa nye restriksjoner på import fra Ru. Bl.a diesel vil øke. Omtrent all varetransport går på diesel.
  • 27 mars starter lønnsoppgjøret
  • Hvis Kina åpner opp vil de importere mer olje som gir prisøkning.
  • Ukrainske flyktninger må bosettes. Press på leiepriser.

Good løkk :partying_face:

8 Likes

Fra januar til april for 12 mnd siden, så økte dieselen til 27 kr. Nå kan du få kjøpt til 20 kr.

For et år siden, så kostet det 4x så mye å sende en container.

Elektronikkprisene er på vei ned.

Trelast er på vei ned.

Joda, det er dyrt nå og blir kanskje dyrere, men opp mot prisene fra 8-12 mnd siden, så er det nok mye som går ned. Prisene da var enda drøyere.

Husk at inflasjonen måles over 12 mnd, ikke fra mnd til mnd. Så for at inflasjonen skal ned trenger prisen bare å være lavere enn for mnd den erstatter i snittet.

10 Likes

“Overskuddet til teknologigiganten Samsung falt med nesten 69 prosent i fjerde kvartal, sammenlignet med samme kvartal året før. Det største kvartalsfallet på over åtte år.”

Uffda.

1 Like

Man ser jo litt av problemet når folk regner PE men ikke tar hensyn til at det er ustabile tider.

3 Likes

Damn son! :sweat_smile:

image

4 Likes

Ja hvilken vei pleier det da å gå :sweat_smile::see_no_evil:

Nettopp - jeg synes ikke det der var positivt for bears. Er selv helt nøytral ifht. i FOMC i morgen.

2 Likes

Hvis Apple har likhets trekk med Samsung resultatet, ja da ruller vi over.

Har du sjekket vektingen i inflasjonsberegningen ?

De tre første:
Bolig, lys og brensel 24,62%
Transport 14,97%
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer 12,86%

Strøm er ned 16% i januar og høyst sannsynlig, så kommer strøm til å være vesentlig billigere gjennom hele resten av året. Gasslagrene er ikke i ferd med å gå tomme. Vannmagasinene er 8% over 2022. Det blir neppe panisk hamstring av gass til høysten (som førte til 350 øre kwt på høsten 2022)
image

Oljeprisen tok jeg opp i forrige post.

Så, joda, mat går opp, men de to første som veier 40% går ned og relativt kraftig ned også.

Ser forresten at bensin/diesel prisen lagget litt mer enn jeg hadde trodd vs oljeprisen. Er først i mai/juni/juli det virkelig tok av.

2 Likes

Bolig lys og brensel inneholder også husleiepriser som presses opp av ukrainere, lite bygging og skatteøkninger.
Transport inneholder også kollektivpriser.

Vi kan ta opp dette i juni igjen når vi har fasiten.
Du tipper 0%
Jeg tipper godt over inflasjonsmålet på 2%.

4 Likes

Hva er det dere gjetter på ? Inflasjon i juni målt mot juni?

Modererte meg litt og sa 0-2% :stuck_out_tongue:

1 Like

Interessant nok er IMF ute med ferske prognoser i dag.
De ser oljeprisen ned 16 % i løpet av 2023, ganske motstridende til noen norske oljeanalytikere.

Minner meg om tiden jeg jobbet ved et aksje- og valutabord i Norges største bank. Hver gang en kunde ringte inn for å spekulere i valuta var rådet klart;
“Krona ja? Den skal styrke seg i årene fremover, har falt altfor mye”. Tror ikke en eneste kunde som hørte på banken tjente penger på valuta, akkurat som man blir straffet eller trukket i lønn hvis man er rasjonelle til kronas posisjonen i den store verden eller oljeprisen.
Jobber man med valuta eller olje, da skal olja alltid opp og krona skal alltid styrkes :sweat_smile:

9 Likes

Egentlig er det litt rør, for jeg har tatt utgangspunktet i inflasjonstallene for de siste 6 månedene i USA, mens jeg her drar fram norske tall.

Inflasjonen siste 6 mnd i Norge er 2,7%

Inflasjonen siste 5 mnd i USA er -1,2%
EDIT det var feil, sammenlignet med årsgjennomsnittet, det er kolonnen før som er desember, så da blir det 0,2% inflasjon. :stuck_out_tongue:

Poenget med å følge med inflasjonen i USA er at når FED endrer renten, så endrer børsklimaet seg verden over, mens når Norge endrer renten, så er det få som bryr seg…

Ref: Consumer Price Index Data from 1913 to 2023 | US Inflation Calculator

Så, @bamse er det norsk eller amerikansk inflasjon du snakker om? :stuck_out_tongue:

2 Likes

Alle referansene til @bamse er fra norsk inflasjon så vidt jeg kan se så antar det er norsk.

Enig i dette. USA styrer mye av utviklingen på OSE. Jeg mistenker også at USA manipulerer inflasjonstallene mer enn Norge, bare en følelse.
Men, jeg tenker at det viktigste med inflasjonen med tanke på børs er bedriftenes utgifter, dvs lønnsnivå.
Inntil ledigheten begynner å stige tror jeg det blir vanskelig å holde igjen lønningene.

Det spiller liten rolle for børsen hva klær og sko koster. Lønnsutgiftene derimot.,.,.,.

2 Likes