Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.


Det du sa der ga ingen mening for meg, så jeg måtte sjekke hva du refererte til. Antar det er disse tallene?

Du har lest tabellen feil, og sammenlignet juni med årsgjennomsnittet?

ps: logikken om at inflasjonen har roet seg i USA holder seg, og med tanke på at Juni omtrent var topp for oljepris, så er det ikke ulogisk å tenke seg ett vesentlig fall juni mot juni. Men om det skal holde ut hele året så forutsetter man fortsatt lav - og helst lavere - oljepris.

6 Likes

I USA, så økte lønnsutgiftene i desember med 0,3% i desember. Med inflasjon på -0,1%, så økte real wage earnings med 0,4%. Synes ikke det høres ut som det gir grunnlag for noe stort press på lønninger utover i 2023 hvis det fortsetter. Real Earnings Summary - 2022 M12 Results

Grunnen til at jeg tok utgangspunkt i juni var at det var da inflasjonen mer eller mindre stoppet i USA. Jeg antar at inflasjonen vil gå opp fra rundt 0% i juni og mot slutten av året. Hva den da lander på vet jeg ikke men 1-3% for 2023 som helhet ser jeg på som relativt sannsynlig. Noe som vil være relativt innafor for FED.

Jeg bruker ikke TA men ettersom mange ser på 200 dagers snitt kan det gi litt mening.
Men for meg har ikke 200sn noen mening annet enn den mulige psykologiske effekten.
Jeg synes det gir litt mer mening å se om børsene har gitt avkastning siste år eller lenger.
Akkurat nå er OBX lavere enn det høyeste den har vært for mer enn 1 år siden, nærmere bestemt høsten 2021. Null avkastning på mer enn 1 år altså.
Det pleier å være et dårlig tegn :partying_face:

3 Likes

La oss håpe der blir null avkastning på 6-10 år i løpet av året/neste år, da er det på tide å komme seg inn :partying_face:

2 Likes

Det er ca 260 handelsdager, så da kan du bruke det i stedet for 200. :slight_smile:

Her har jeg brukt 12 måneder i stedet. Synes ikke det var en superbra indikator. Det er en god del situasjoner som ser ut som dagens hvor det bare har vært ruglete en god stund og tre hvor det bare var en kjøpsmulighet. To hvor det har vært helt krise hvis man ikke solgte. :stuck_out_tongue:

1 Like

Ja, var ikke meningen å starte en diskusjon om TA. Bare at jeg liker å forstå logikken/effekten av utviklingen. At det ikke har vært avkastning på mer enn 1 år kan jo også bety at det er billig akkurat nå. Det kan man vurdere med makro

4 Likes

Norges bank ønsker høyere inflasjon og selger mer kroner :relaxed:

2 Likes

Vi vet alle at kull brukes voldsomt rundt om i verden i lys av energikrisen.

Det er derfor verdt å merke seg at prisen har kollapset den siste måneden, til fortsatt høye nivåer, Ikke noe mer viktig enn at det er greit å følge med på prisendringene. Dvs alternative energikilder blir mer attraktivt (gassbevegelsene) gitt ath kull-behov og store prisfall.


Verdt å merke seg at tømmer er opp fra 340-520(+50%) siste 20 dager

image

Irone ore = kina.

image

Irone ore front-runner recovery i kina. Price action vs sentiment. Bevegelsen begynte i november, recovery kom i januar. PMI under.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-01-31/china-s-economic-activity-rebounds-sharply-after-reopening

5 Likes

Fortsatt for høyt, men forbedring(igjen).

image

6 Likes

Det er vel først etter de tunge shortskvisene at børsene pleier å vende nedover. Lurer på når de kommer :thinking:

5 Likes

Powell har lite å tape på å være hawkish i morgen. Blir verre utover året.

2 Likes

Er jeg den eneste som synes det er trist at sjebnen til børser verden over i stor grad avhenger av talen til en mann?

With great power comes great responsibility.

Problemet til Powell er lag-effekten av det som allerede er gjort. Er enig med deg at den virkelige smerten kommer senere i år.

1 Like

Eventuelt neste år. Føler dette er litt sånn “2019-år”. 2018 avsluttet jo ganske så brutalt og ingen så føre seg god stigning i 2019, somda startet med god januar og holdt året ut.

Samme i år etter dårlig 2022 og så kommer smellen når fomo’en er tilbake igjen.

1 Like

Fest i snap på dårlig guiding, fest i EA, fest i match group.

Snap -14% after hours
Match -11% after hours
EA -6% after hours

Stock pickers market;

image

2 Likes

Her er en teori fra noen som argumenterer for at børsene skal kraftig opp i lang tid fremover. Hva tror dere om den? Kan det skje eller er det bare bullshit?
(Det må legges til at disse “alltid” er bull. De så f.eks ikke nedturen i 2022)

The level of interest rates in the U.S. has already resulted in more than a quarter of a trillion dollars in additional interest payments on U.S. sovereign debt.

This will be funded by more deficit spending, which compounds an already massive, and unsustainable, government debt-load.

What does unsustainable look like? See the UK and Europe. They’ve already had a run on their vulnerable sovereign debt markets, in the second half of last year. And both respective central banks were forced to (once again) become the buyer of last resort, to prop up their government bond markets, to avert a spiral toward default.

As we discussed last week, this unsustainable debt problem is precisely why the world needs inflation . Governments need to inflate away the value of debt. But it only works if, simultaneously, we have hot growth . And it only works if wages reset/adjust to maintain the standard of living.

The good news: Though with a healthy mix of government intervention along the way, the major central banks of the world (excluding Japan) have somewhat normalized interest rates, without killing the job market and the consumer.

With the fundamentals in place for continued solid consumption, and with China re-opening and the Western world rate cycle coming to an end, we are positioned to see some hot economic growth . That would align with a persistently higher inflation environment, but one that can inflate away debt problems. To regain, and maintain, standard of living, wages need to reset higher.

4 Likes

Skjer det så får vi et nytt klondike i boligmarkedet igjen :heart_eyes:

3 Likes

Altså, det gir jo mening at USA ikke kan leve med at gjelden deres nå refinansieres med høy rente. Såvidt jeg husker etter sist gang jeg sjekket, så har USA ca 5 år snittlevetid på gjeld. Jo lengre de holder renten høy, jo høyere blir renteutgiftene.
image

ref: US is spending record amounts servicing its national debt – interest rate hikes add billions to the cost

5 Likes

Amerikansk statsgjeld er ett tall i en database, og skal ikke tilbakebetales - kun fornyes.

Det relevante er om det ødelegger for budsjettene til delstater og counties/byer, som ikke kan bruke uendelig med penger.

Og for så vidt om FED vil fortsette med QT eller gå tilbake til QE snart.

1 Like