Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Ja, det blir svært spennende med FED i kveld. Vil de fortsette å kjempe for inflasjonsmål på 2% eller vil de tillate høyere inflasjon for å inflatere bort gjelda?
På kort sikt (i kveld) tror jeg de vil fortelle at inflasjonen skal ned til 2%, men lenger frem er jeg mindre sikker. Kan de si at målet består (2%) men i “hemmelighet” planlegge for å tillate høyere inflasjon?
Jeg tror det er fristende. Særlig nå med krig og mulig kommende krig med Kina.

3 Likes

Gjelden i US betjenes hos treasury og inntekten til treasury er skatt.
Statsunderskuddet i us kan fint tettes igjen. Økonomisk vekst ved det scenarioet? Nope, i det minste ikke første par årene i overgangsfasen.

Usa har en total skatt på +25% av BNP.
Norge har en skatt på +40% av BNP.

Dersom usa må, så betaler de gjelden sin. Politisk selvmord ja, men hvis det oppstår noen problemer som befolkningen virkelig må ta tak i, så gjør de det.

Skattenivå på eksempelvis corporate tax(grafen) har halvert seg siden 90-tallet.

Hvilke effekter det skulle fått på verdivurderinger derimot :small_red_triangle_down:, det er en helt annen sak.

4 Likes

QE + høye renter + økende statlig stimulus = veien mot MMT. Før man etter hvert forstår at man bør sette renta til 0% og avskaffe statsobligasjonsmarkedet for nasjoner som har gjeld i egen fiatvaluta.

Hvorfor i himmelens navn skal man betale rente på statsobligasjoner til griske kapitalister når man i stedet bare kan overføre balansen til sentralbanken? Begrensningen på statlige stimulus er inflasjon, ikke gjeldsnivå etter den logikken.

1 Like

Hvor skal man starte?

Kanskje fordi verden ikke opererer med lukkede økonomier?
Kanskje fordi land ønsker å styre egen økonomi gjennom valuta og rentesettinger?
Kanskje fordi land sikrer økonomiske nedtuer med eiendeler i utenlandsk valuta så man kan sikre importpriser?
Kanskje fordi du ønsker at majoritetsandel av private eiere av treasuries, pensjonsfondene “griske kapitalister” kan få 3% på 10y norsk statsboligasjon?
Kanskje fordi land ønsker funding til offentlige prosjekter gjennom Municipals, T-bills og ikke at kapitalmarkedet er flatt på risikokapital?
Kanskje fordi du ønsker redusert inflasjon over tid?
Kanskje fordi land ønsker prisstabiliet gjennom rf?
Kanskje fordi man heller bør forby QE og mandatet sentralbankene i utgangspunktet har trådt over?

7 Likes

Forby politikere å drive uansvarlig når velgerne krever det? :slight_smile:

2 Likes

Federal reserve er ikke huset. 99,99% av befolkningen vet enten ikke hva QE er, eller forstår det.
Det du prøver å si er at det ikke er en politisk agenda, og det stemmer.
Det er mandatet som må diskuteres, og majoriteten av velgere stemmer på noe sålenge det ikke tas opp. Litt som at atomkraft over natta gikk fra å være udiskutabelt til å være på leppene til befolkningen. Velgere går dit bevisstgjørelsen er.

6 Likes

image

2 Likes

Selger ikke før Jim Cramer melder kjøp

7 Likes
13 Likes

Satan… Lukter krakk lang vei nå

4 Likes

Hvor ofte har han egentlig rett?
Kanskje vanskelig å finne ut av siden han sletter tweetene :thinking:

2 Likes

Stort sett vært feil for han de siste to årene, må ha tapt mye.

2 Likes

https://twitter.com/burryarchive

1 Like

Joda, men det er vel forskjell på å tjene mye og spå markedskræsj. Er jo mange kryptoinvestorer som har flere titals tusen prosent gevinst de siste årene. Betyr jo ikke dermed at de treffer på makro :relaxed:

1 Like

Jeg trader ikke basert på hva noen andre sier, jeg samler mest mulig data/meninger fra begge sider så godt det lar seg gjøre.

Fyrer opp litt interesse, bjørnene kommer ut fra hiet når sånt blir nevnt

4 Likes
1 Like

Hvis powell er hawkish i dag så får vi en helt insane leg down

PMI og spesielt JOLTS tallene er utrolig bearish. Hadde det vært for at det ikke var FOMC etterpå hadde dette være rett ned.

3 Likes

Et krakk tas mot med et takk.

3 Likes

Kunne du utbrodert litt? Min første tanke var at det var litt “mixed”.