Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Enig. PMI er vel på rett kurs. Værre med JOLTS.

Første spørsmålet er om du ser etter økonomisk aktivitet, inflasjonsdata eller data som gjør at fed kan stoppe hevingene?

Jeg ser etter om totalbildet blir bedre.

JOLTS:

JOLTS er vanligvis ikke en viktig indikator, men i dagens situasjon er JOLTS en del av problemet med arbeidsmarkedet, så det er mye viktigere enn pre-covid. :

Så lenge jobbdataen er så sterk, så er det bare å glemme “pivot”- dvs stans av rentehevinger. Pivot betyr ikke å kutte, det betyr en endring i policy. Og med stans av rentehevinger og pivot, så mener jeg at disse tallene gjør at potensialet for heving i mars ryker ut av vinduet samtidig som rentekutt i slutten av 2023 trekkes bakover i tid. For det er “pivoten” man ser etter.

At bedriftene ønsker 600.000 flere jobber viser at økonomien er alt for sterk. Det er ganske overraskende hopp da mange(inkludert meg selv) venter på at JOLTS faller til normalt nivå. Siste 15 år lå det i usa rundt 5 millioner i snitt. 600.000 økning på en måned er feil retning. Hvis ikke det endrer seg kan man plutselig prise inn ny 0,25 senere i år i stedet for kutt sent H2 2023.

PMI:

ISM manufacturing 47,4 vs 48 estimated(dvs dårligere aktivitet enn forventet)
New orders faller(dvs varelagrene bygger seg opp)
Prices paid gikk fra 39.5 til 44 (dvs kost for bedriftene ble dyrere)
Employment mixed bag.

Du ønsker at pmi(aktivitet) ikke faller for mye.
Det som skjer nå er at fed hever renter inn mot kontraksjon i PMI. Litt som å stå med foten din på halsen til en person, også presser du litt hardere med hver kvarting fremover. Så det man trenger er at pmi holder seg her nå eller oppover(dvs økonomien overlever), og at jolts faller. Det er soft landing.

Husk at i aksjemarkedet spiller det ingen rolle om ting er bra eller dårlig, men om noe blir mindre dårlig så er det bra.

image

18 Likes

Lærer stadig noe nytt av deg :star_struck::ok_hand::raised_hands:

1 Like

Noe sånt er det FED vil se tenker jeg.

8 Likes

Jeg sitter her og stirrer på et frimerke og prøver å se det store bildet. Heller mot at det kommer til å være en del skjær i sjøen fremover som man tidligere ikke hadde sett for seg.

De siste tiårene vi har hatt lav inflasjon og tilhørende lave renter i Vesten mener jeg i stor grad skyldes at vi har gått over til mye service og tjenestenæring på bekostning av produksjon, hvor sistnevnte har gått til lavkostland.

Politisk er det er generelt mer stemning for proteksjonisme og hjemflagging av kritisk produksjon, og det vil føre oss mer tilbake til en produksjonsdrevet økonomi. Det medfører høyere kostnader på produksjon og logistikk, og etablerte forsyningskjeder, som f.eks. kontainerfrakt, vil fort miste en del av sin verdi med fallende volum og høyere kostnader. Så kan man spørre seg hva som er kritisk, og da blir listen lang. Bare å se på noe så banalt som dopapir.

Utfordringene på kort og mellomlang sikt er at de som i dag blir overflødig i f.eks. IT, service- og finansnæringen ikke vil være tilgjengelig som arbeidskraft for denne omstillingen da de mangler kompetanse.

Det vil måtte investeres enormt mye i produksjon fremover, og derfor tror en viktig faktor å følge med på er construction cost index. Råvarer og energi tror jeg derfor vil være et godt område å være investert i fremover. Pluss helse og matforsyning/produksjon.

Og med det sparker jeg ballen over til @havana12

3 Likes

Greia er at med robotisering, så blir det ikke nødvendigvis dyrere å produsere i vesten. Fraktutgiftene blir også lavere. Homesourcing har vært et tema i endel år. Rett og slett fordi det kan være billigere.

Jeg tror det viktigste er å ha produksjon og design samme sted. Så man får optimalisert hele kjeden

4 Likes

Kommer an på hva man ser etter.

Intel har 110k ansatte worldwide. Intel gjør det elendig.

Forrige uke la meg denne på husk. Wallmart har derimot 1,6 millioner ansatte i usa alene.

“Said Tuesday it is raising its minimum wage for store employees to $14 an hour, representing a roughly 17% jump for the workers who stock shelves and cater to customers.”

Og reaksjonene på Wallmart endringen:

3 Likes

Poenget er at alle disse fabrikkene skal/må bygges.

FEDs statement ved rentemøte 14. desember 2022:

Og da et utdrag som sier hvordan krigen i Ukraina bidrar til inflasjonen:

“Russia’s war against Ukraine is causing tremendous human and economic hardship. The war and related events are contributing to upward pressure on inflation and are weighing on global economic activity. The Committee is highly attentive to inflation risks.”

FEDs statement angående samme tema fra dagens rentemøte

“Russia’s war against Ukraine is causing tremendous human and economic hardship and is contributing to elevated global uncertainty. The Committee is highly attentive to inflation risks.”

Mao, avsnittet om at det er krigen i Ukraina som bidrar til inflasjonen er fjernet.

3 Likes

Med DAk/DAT og 3D-printing, 3D-briller, 3D-presentasjoner osv. så ser jeg ikke helt problemet. Norsk verft/kontraktører får f.eks. produsert det mest av skrog i utlandet.

1 Like

Jeg prata med en ingeniør som lagde 3D teginger. Også outsourcet de endel til India. Problemet er når de som lager tegninger ikke bryr seg om hvor lett eller mulig det er å lage ting. For det, så vil du gjerne ha god kommunikasjon mellom designer og produsent.

Yme er vel et godt eksempel hvor en tettere kommunikasjon hadde gjort seg.

3 Likes

Powell gjør det han kan for å herpe markedet i alle fall.

Powell says policy is not yet sufficiently restrictive :partying_face::gift::smiling_face_with_three_hearts:

2 Likes

Tror dere misforstår, hvis ikke det kommer noe annet nå så er det stor sjanse for rally. Masse cash på sidelinjen hvor managere får betalt for å ta risk, ikke sitte å se på.

7 Likes

Markedene fornøyd ser det ut til, jeg synes ikke den harde linja fremstår troverdig lenger. Det blir litt selvmotsigende hele greia.

3 Likes

Dollaren skal nok med ja, markedene opp.
( Sorry… :sweat_smile:)

Kilde FA

«The extent of future increases»

Den er, ord for ord, nesten identisk med pressemeldingen fra desember, bortsett fra at rentenivået er justert til 4,50-4,75 prosent.

Men Fed gjør også to endringer til. Der det før het: «In determining the pace of future increases in the target range…», skriver Federal Open Market Committee nå: «In determining the extent of future increases in the target range…»

Dermed bekrefter Fed, for første gang skriftlig, at rentehevingene nærmer seg toppen.

Den andre endringen går på beskrivelsen av inflasjonen. Der heter det nå at inflasjonen «har avtatt noe».

Inflasjonen raskere ned

Etter desembermøtet har flere indikatorer tydet på at inflasjonspresset trolig er mindre enn Fed anslo, noe Fed altså nå bekrefter. Inflasjonen målt ved både konsumprisindeksen og ved Feds foretrukne mål, kjerne-PCE, har falt mer enn ventet.

Tirsdag viste også nye data at lønnsveksten faller raskere enn ventet. Employment Cost Index viste et fall i årsraten fra 5,4 til 4,2 prosent. I flere tjenestesektorer var fallet enda større.

4 Likes

Over viktige motstandsnivåer nå :star_struck:

Vi skal gjøre alt som er nødvendig, fortsatt mer som gjenstår

Men, vi har gjort funker

Vi kan stoppe asap om vi ser det funker godt nok

Han gjentok at de ikke ser disinflasjon i services excluding housing sikkert fem ganger som grunn til at renten gikk opp. Som walmart er et eksempel på som du dro opp. For goods, så var det disinflasjon. Som vel jeg har dratt opp. Forsyningslinjene er i balanse igjen.

Ikke hør på powell annet enn signaler om mer/mindre hawkish/dovish enn forventet på rentesetting, fremtidig rentesetting eller balance sheet eller enkeltord som kan tolkes som en endring fra kjent tone.

FED er forfedelig dårlig på forecast.

Både 2 year og 10year yield faller -10 bps.

3 Likes