Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Continuing the discussion from Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2 - #7699 av Hoven.

Previous discussions:

1 Like

Regjeringen og Finansdepartementet venter nå en fastlandsvekst på bare 1,7 prosent i 2023.

Selv dette er langt penere enn anslaget fra Norges Bank, som tror på minus 0,3 prosent.

Det er også voldsom avstand mellom Finansdepartementets anslag for ledigheten, som ventes å holde seg uendret fra i år til neste år, og anslag fra alle andre prognosemakere, som venter klar økning de neste årene.

4 Likes

På denne siden er det fantastisk mange bra innlegg (blogger), med særlig gode figurer, som alle bjørner vil digge.

3 Likes

US futter snudd fra pluss til minus:

DJIA F 30,144 -166 -0.55%
S&P F 3,769.00 -25.00 -0.66%
NASDAQ F 11,539.25 -84.50 -0.73%

1 Like
1 Like

Kl. 12.31 | av NTB-AFP

Rekordinflasjon på 14,5 prosent i Nederland

Prisstigningen i Nederland nådde rekordhøye 14,5 prosent i september, hovedsakelig på grunn av en kraftig økning i energiprisene, viser offisielle tall.

Nederland har EUs femte største økonomi og er nå blant de landene i Europa med aller høyest inflasjon. Krigen i Ukraina angis som den bakenforliggende årsak til de galopperende energiprisene.

3 Likes

Tror ikke det er nok til at det blir bull, men riktig retning.

Hadde forventet en sterkere bevegelse opp på den.

La det gå 1 time eller 2. Har vært mye gap ned eller ned første timene for så å snu.

Stoler ikke helt på bevegelsene i løpet av første timen.

1 Like

Markedet kan gå alle veier på kort sikt.

Men min umiddelbare tolkning er at det ikke er nok økning i arbeidsledige til å ha noen stor betydning.

1 Like

Stor forandring hvis bedriftene går fra å kjempe om å finne kandidater til å sparke dem. Men vi er kanskje ikke der ennå.
Litt økt ledighet kan også tolkes positivt mht inflasjon.

Har derfor ingen formening om retning neste par dager, men håper og tror den lange trenden er ned.

1 Like

Tror vi må gange det tallet med 3-4 før FED hever øyenbrynene, de ønsker jo å knuse arbeidsmarkedet og dermed indirekte børsene, så ja, retningen på lang sikt er ned.

På kort sikt er jeg fremdeles bull av helt andre årsaker.

Han duden her tenker helt likt meg; er bear men trader bull (for nå) :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Riktig reaksjon ikveld så langt…

SPXS har vært bra mtp at man også drar med seg dollarstyrkelsen vs NOK

2 Likes

Dette er vel musikk i ørene til sentralbankene.

4 Likes

Nei faktisk ikke, sentralbankene ønsker å senke prisstigningen, men en konkurs betyr mindre tilbud og konkurranse og høyere priser.

1 Like

“– Nå sitter jeg ute i Torsken og fyrer i peisen med regninger, legger han til.”

Greit nok jeg er selv ikke noe fan av formueskatt. Men det blir nesten latterlig å se på alle rikingene som klager idag når vi vet det er mange som nå ikke får endene til å møtes.

2 Likes

Enig der, men et eventuelt konkursras vil jo øke arbeidledigheten og bedrifter trenger ikke nødvendigvis øke lønnen for å få kvalifiserte arbeidstakere dersom det plutselig blir veldig mange uten jobb.

5 Likes