@anon8907229 , det er masse som “ikke stemmer”, og muligheten for en perfekt storm er absolutt til stede.
For det første har vi jo den berømmelige “inverted yield curve”, korte renter er høyere enn lange renter, som er en god indikator på at en resesjon er i emninga. Fordi normalt er det å låne bort penger over lang tid mer risikofylt enn over kort tid, (også) per tidsenhet.
Detalj her er at i 2018 skrev FED en artikkel på at 3 måneder minus 10 måneder treasury yield er en bedre indikator en 2 år minus 10 år.
Og de fleste er klar over at det er ikke når yield-curven er neagtiv problemet er størst, det er når den kvikt normaliseres, dvs blir positiv igjen.
Akkurat nå er det i ferd med å skje, ganske sakte, men det skjer ikke som det alltid har skjedd før; de korte rentene begynner å synke, og man går tilbake til det normale; lange renter er høyere enn korte renter.
Nei, det som skjer nå, som du skrev om over er at lange renter stiger raskere enn korte renter, og dermed starter prosessen.
Det har ALDRI skjedd før.
Og siden det er i prosessen ved normalisering av forholdet mellom lange og korte renter krasjet kommer vil jeg mene at hvor hurtig det skjer som bidrar til hvor hardt vi lander.
Med andre ord, når nå lange renter stiger kvikkere enn korte renter er det ikke så lett å se det på grafen for den inverterte rente-kurven at fallhøyden blir større og større, og potensielt mer brutal.
Og da er det et stort problem at oljeprisen stiger. For det er ikke bare et pengepolitisk spørsmål som tilsier økte renter, det er også et geo-politisk spørsmål.
Differensen mellom Brent-olja, og den russiske Uralsolja ser ut til å bli mindre på høyere priser. Og nå som Brent snart er på 94 dollar gjetter jeg på at vi ser 80 dollar på Urals snart (prisene der lagger en dag eller så) så svaret på det vel vi i morgen. Men for kontekst, differansen var på 14 dollar siste uka.
Produksjonskost på russisk olja ligger på rundt 40 dollar fatet (noen mener at det er så høyt som 45-50 dollar), uansett så betyr det at pengene renner inn i den russiske statskassa på en helt annen måte enn 1H23, da snitt-prisen for Urals lå på 56 dollar, og under EUs pris-tak på 60 dollar.
Som jeg skrev i et innlegg for før ECBs renteøkning tror jeg ikke rentetoppen er nådd. Så lenge oljeprisen ikke blir kneblet må man gjøre noe med etterspørselssiden, siden Saudi-Arabia og Russland akkurat nå styrer tilbudssiden.
Det er absolutt helt naturlig at aksjemarkedet stiger nå, og pengemarkedet faller. Så lange man ikke får kneblet oljeprisen må det vel blir slik. Men fallhøyden blir selvsagt større og større i takt med økt oljepris og økende renter.