Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Beregning av snittpris ved flere handler (også salg) i samme aksje

Hei folkens! Har et nybegynnerspørsmål, har forsøkt å lete i gamle tråder men fant ingenting, så håper det går greit med en ny tråd.

Jeg har gjort totalt seks kjøp og to salg i en aksje. Jeg har kjøpt både til lavere pris enn dagens kurs, og høyere pris enn dagens kurs. Jeg har nå solgt omtrent halve beholdningen, dette ble gjort til en pris som lå marginalt over min snittpris for hele beholdningen.

I mitt hode er det logisk at snittpris på beholdningen ikke skal endre seg som følge av salg av aksjer. Dette ser min handelsplatform annerledes på, da oppgitt snittpris på min resterende beholdning økte med ca 17 prosent. Etter mine hode-beregninger skal jeg fortsatt ligge i pluss totalt sett for aksjen, mens handelsplatformen viser at jeg er solid i minus.

Jeg stoler mer på algoritmen enn på min egen matte-kunnskap. Kan noen opplyse meg og forklare hvordan dette beregnes?

Jeg tar høyde for at det er noe helt åpenbart jeg ikke har tenkt på her. Har dårlige matte-kunnskaper (og burde kanskje holdt meg til fond av den grunn :slight_smile: )

First in, first out er måten dette blir beregnet på av plattformen og tilfeldigvis skattemyndighetene. For dem så finnes det ikke noe vektet snitt, som er den måten du tenker på. Ikke like relevant nå med ASK.

Dette var et emne jeg forsto ingenting av før. Jeg tok summen av alle kjøp og salg jeg hadde gjort i en aksje, og delte dette på det antallet aksjer jeg sitter med, og kalte dette for snittprisen min. Jeg forsto ikke hvorfor folk sa at de ikke ville trade, fordi da ødela de snittet sitt.

Det tallet jeg regnet ut kan bedre beskrives som kostprisen per aksje. På zero og ask har det uansett ikke noe å si, fordi skatt beregnes ut i fra penger inn og ut fra kontoen på diverse kompliserte måter.

2 Likes

Ask er superenkel, du skatter for hver krone du tar ut utover det du har satt inn.

1 Like

Når folk sier at de ikke vil trade, fordi det ødelegger snittet… Det har ingen form for økonomisk konsekvens? Men det føles godt å se grønne tall i stedet for røde?

Takk til dere begge for svar :slight_smile:

På NordNet kan man selv angive sin GA; det gør det nemt at være i plus … bare angiv 1 NOK og så står der et par millioner i grønt, selv efter 50% nedgang :slight_smile:

1 Like