Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio Fundamentale Forhold (BGBIO)

Ny artikkel ute hvor forsknings-samarbeid mellom forskere i Sør-Korea, USA og Norge finner at BGB324 (bemcentinib) har effekt på magekreft (pre-klinisk), og foreslår dette som en mulig ny behandling (Obs. må prøves ut først):

8 Likes

Ny artikkel ute som foreslår at hemming av AXL (som bemcentinib hemmer) eller NFkB kan gjøre MPNST (en sjelden kreft som rammer celler rundt nerver) sensitiv mot andre kinase-hemmere og kjemoterapi:

6 Likes

Thanks for those Lars. Really think Bgbio is onto something with Bemcentinib. I also really think i don’t have anywhere near enough BGBIO shares…

3 Likes

Ny artikkel ute i Natur, en av de mest prestisjefylte journalene som finnes, har gjort pre-kliniske forsøk hvor de bekrefter at AXL oppregulerer PD-L1 (immunhemmer) og at behandling med R428 aka. BGB324 aka. bemcentinib blokkere denne oppreguleringen. Dette bekrefter at bemcentinib kan ha en viktig rolle i få immunforsvaret til å angripe kreften. Utrolig kult å finne denne artikkelen i Nature som er blant topp of the topp av journaler:

https://www.nature.com/articles/s41586-020-2134-y

18 Likes

Ref over, men noe mere tekst for oss som ikke betaler…

https://www.google.ch/amp/s/www.oncozine.com/new-regulatory-pathway-may-boost-immunotherapy/amp/

New York City’s largest academic medical system, have discovered a pathway that regulates special immune system cells in lung cancer, suppressing them and allowing tumors to grow.

5 Likes

Kan dette bety at kan komme et studie med Bemcentinib og Regeneron? Eller misforstår jeg helt?

Checkpoint blockade
The results of the study will be used to designing a clinical trial, to be conducted in collaboration with Regeneron, that is expected to enhance patients’ response to an immunotherapy called checkpoint blockade, by adding a second therapy that blocks the immune regulatory pathway that decreases dendritic cells’ function in tumors.

Regeneron og Sanofi har jo Libtayo…

4 Likes

Ja det kan det! Libtayo Regeneron er PD-L1 hemmeren som man nå skal se om kan potenseres av AXL-hemming.

Libtayo er i samme gruppe medisiner som Keytruda. Ergo vil denne studien være hyperaktuell for Bemcentinib slik jeg ser det, men skulle de velge en annen AXL hemmer så vil konseptet fortsatt kunne vise seg svært verdifullt for Bergenbio. (Med Bemcentinib sin safety profile, at den er selektiv, og i enkel tablettform, den burde være en klar kandidat for studien).

Har også lest mer av selve artikkelen bak nå og er kjempeglad for det som kommer frem der, nemlig at AXL er viktig i måten solide svulster er resistente til ulik type kreftbehandling ved å regulere sitt eget mikromiljø til dets fordel, noe forskerne bak Bergenbio har sagt hele veien. Og at dette nye funnet publiseres i selveste Nature… hva skal man si… helt rått rett og slett :ok_hand: :facepunch:

7 Likes

Det er vel daiichi sankyo som er nærmest Bergenbio med selektiv axlhemmer. Usikker hvor langt etter de ligger…?
Ettersom Bencentinib har blitt brukt i innledende studier vil det jo være nærliggende å tro at de fortsetter med samme medikament.
Dont fix it if it aint broken…

Libtayo er på oppløpssiden for godkjenning på nsclc. Hva om de også ser på et kombostudie her?

Utelukkende positivt med interesse fra andre produsenter av immunterapi.
Med godkjenning av Libtayo for nsclc, og med Bemcentinib på innerlommen har de plutselig en edge på Mercks Keytruda :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Eller hva med en frekk budkrig mellom dem, når tiden er inne, fordi ingen av dem vil la konkurrenten stikke av med Bemcentinib :star_struck: :crossed_fingers: :sunglasses:

Daiichi-Sankyo har en svær pipeline med mye forskjellig ser det ut som, hvor det angis 2 stk AXL kombo studier i fase 1, sist oppdatert nå januar. Begge i NSCLC sammen tyrosin kinasehemmere, målrettet behandling, altså ikke samme virkning som PD-L1 hemming/CPI men som regel mot spesifike mutasjoner i tumors DNA. Jeg er nå ikke mye stresset over denne konkurrenten nei :grinning:

2 Likes

Er jo lov å håpe :innocent:

For meg fremstår det som mer og mer sikkert at Bemcentinib vil finne sin plass. Spørsmålet er mer hvor langt Bergenbio vil kjøre løpet alene, og hva de eventuelt gir ifra seg på veien.

Ja enig, er også svært spent på dette. Tror selskapet er tro til det de skriver om å skape aksjonærverdier, samtidig så vil et eventuelt salg være på betingelse av arbeidsplasser til miljøet medisinene springer ut av, slik jeg tolker filantropen på eiersiden. Om det påvirker negativt tror jeg ikke, de har jo allerede produkajonaavtale på plass India bl.a.

Blir ikke overrasket om de utlisnsererer NSCLC også tar AML mot markedet selv. Eventuelt kunne de kanskje delt opp selskapet da de ulike retningene krever ganske ulike strategier og ikke minst penger. Hva tenker resten her inne om videre strategi for selskapet?

Utlisensierer de bemcentinib så er vel det for alle potensielle indikasjoner. Men da sitter de igjen med resten av porteføljen, antistoffet pluss det utlisensierte til ADC. Pluss diagnostikk. Og endel som de ikke har informert om enda. Det er nok å ta tak i selv om man utlisensierer/selger bemcentinib.

Litt usikker hva angår arbeidsplasser. De fleste sitter jo i Oxford.
Mohn begynner jo i tillegg å dra på årene.

Det du skisserer er jeg ikke fremmed for, men spør du meg så kan de selge Bemcentinib, og fokusere på bgb149 og annet de har i pipelinen.

2 Likes

Og det begynner å bli en del av de indikasjonene…

En fersk aksjonærliste for BGBIO er tilgjengelig for Insider-medlemmer. Ikke Insider? Les mer og prøv gratis

BerGenBio ASA: Share option grant

Gammel fra januar, men verdt å se! Fint skrevet :wink:

En fersk aksjonærliste for BGBIO er tilgjengelig for Insider-medlemmer. Ikke Insider? Les mer og prøv gratis

Ny artikkel godkjent. I denne artikkelen så sier forfatterne at en kombinasjon av BGB324/R428 og CH5126766 (RAF/MEK hemmer) hemmer veksten av ovariekreft-celler (eggstokk-kreft).

CH5126766 er eid av Verastem Oncology: https://www.verastem.com/research/pipeline/

Artikkelen er godkjent, men ikke publisert i sin helhet enda så kan ikke kommentere på akkurat hva de viser, men ser ut til at dette er gjort av en Japansk forskninggruppe:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cas.14414

Bergenbio selv lister denne kreftformen som “potential” for en Clinical proof-of-concept med monoterapi, men det kan se ut som at det er interesse der ute for kombinasjonstudier også. Jeg vet ikke om Verastem er i kontakt med Bergenbio og om samtaler om samarbeid er et tema, men muligheten er jo alltids der når de prekliniske resultatene ser lovende ut.

9 Likes

Imponert over hvordan det caset bygges ut med stadig nye indikasjoner.

En vakker dag får kanskje selskapet den oppmerksomheten de fortjener på børsen også!

4 Likes