Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio Fundamentale Forhold (BGBIO)

Tror ikke det vil etableres en åpenbar standard of care før de har mere «kjøtt på beinet». Det utvikles lovende medisiner i alle verdens kriker og kroker. Både prevantive og behandlende.

Vinneren til slutt vil være den potensielt prevantive vaksinen. Mens man venter må man benytte det som fungerer best her og nå; i dag et det remidesivir, kanskje bemcentinib senere.

Opplagt at konkurransen er knallhard, og det skal vi være glade for!

Synes logikken med bergenbios potensielle løsning er spennende.

2 Likes

Ethvert land som har som policy å ha det så åpent som mulig vil vurdere remdesivir. Sverige og USA(Trump, ikke statene) ønsker begge å gjennomgå epidemien så fort som mulig.

Det positive er jo da at gode top line-resultater for bemcentinib vil kunne gi den like rask godkjenning for bruk.

2 Likes

Media var visst litt kjappe på labben. De åpner kanskje opp for det etterhvert, men for Bergenbio sin del anser jeg ikke det som et problem om de gjør det. Ingen dører blir lukket, og så fremt Bemcentinib viser gode resultater ruller ballen videre.

3 Likes

Har sjekket litt rundt kommende artikkel på ASCO som første forfatter er Ruby Yun-Ju Huang. I 2017 skrev hun også om BEMCENTINIB, men den gangen oppga hun riktig betegnelse (BGB324 (R428)). Hun hører til i Singapore og leder en forskningsgruppe der. Av det jeg har funnet til nå så ser jeg ingen knytninger til Bergenbio …men hun har tydeligvis studert R428 en god del… håper jeg tar feil…

Enig at det kan se ut som de har en feil i abstrakt teksten.

https://www.csi.nus.edu.sg/web/ruby-yun-ju-huang/

https://www.researchgate.net/publication/318079081_AXL-driven_EMT_state_as_a_targetable_conduit_in_cancer

2 Likes

Når jeg først er inne å roter i paper så dukket denne opp…

April 2020

We suggested that an AXL inhibitor may be a novel agent for GC treatment…

https://www.researchgate.net/publication/340380322_Inhibiting_the_GAS6AXL_axis_suppresses_tumor_progression_by_blocking_the_interaction_between_cancer-associated_fibroblasts_and_cancer_cells_in_gastric_carcinoma

2 Likes

Bare bra at hun ikke har tilknytning til Bergenbio. Det hever troverdigheten og viser igjen at det er genuin interesse for både konseptet AXL hemming og medisinen i seg selv, (hun kunne valgt andre ikke selektive AXL hemmere).

Feks så er Oddbjørn Straume i Bergen heller ikke direkte tilknyttet selskapet, selv om de støtter Melanom studien med leveranse av medisinen.

3 Likes

For dem som vil lære mer om AXL biomarkør så er denne artikkelen fra 2020 veldig spennende:

Artikkelen er skrevet av ledende forskere ved Oslo universitetssykehus bl.a. De har brukt Bemcentinib i studiearbeidet.

Noe av det som gjør Bergenbio ekstra interessant er at de har serum AXL biomarkør data på studie-pasienten sine, noe som kan hjelpe til å velge ut hvilke pasienter som kan ha mest nytte av Bemcentinib(!).

Dette går igjen rett inn i “personalized medicine”, noe som mildt sagt er i vinden og som sannsynligvis vil gi gjenklang opp mot godkjenning i FDA og hos klinikerne som skal bruke Bemcentinib :ok_hand:

Noe som kan mer om dette her? Virker nemlig ikke som de andre biotek selskapene på OSB kan vise til er liknende parallelt program med en prognostisk biomarkør!! :sunglasses:

8 Likes

Hei Logdec - takk for ditt bidrag til oppklaring. Da slår vi fast at det ikke er BGBIO som står bak abstract tittelen.

2 Likes

Ekornet - vil denne biomarkøren også være til hjelp i å bestemme hvem som kan ha nytte av Bemcentinib i behandling av Corona-viruset, eller vil den først og fremst hjelpe i kreft sammenheng?

1 Like

Meget spennende tanke! Men her må jeg i utgangspunktet melde pass da SARS-CoV-2 er en så lite kjent sykdom. Man kan kanskje argumentere for at det ikke er samme virkningsmekanisme for shedding av serum AXL i aggressive kreftceller og i virusinfiserte celler som ved Covid infeksjon. Så tviler, men aldri si aldri.

Det fine med Bemcentinib i SARS-CoV-2 er at Bbgbio allerede har fått etablert en strålende safety profil! Blant annet med denne studien: https://helse-bergen.no/kliniske-studier/foflekkreft-kombinasjoner-med-axl-hemmeren-bgb324-i-metastatisk-melanom

Dette var nok svært viktig for at Bemcentinib ble valgt ut til ACCORD, ingen ville ellers tørre å gi en ny studiemedisin til allerede syke covid pasienter! Her har man hatt litt flaks med timingen, rett og slett :innocent:

Edit: laggg på fjellet.

5 Likes

Takk for at du deler

Det virker som Bergenbio har en perfekt timing/produkt

Safety
Allerede i FDA trail
Utprøvd på andre virus
Produksjonslinje etablert
I tablettform

1 Like

Har også tenkt litt på dette, og ut ifra det som ble presentert onsdag (telefonkonferansen), så tolker jeg det slik at AXL oppreguleres av sars cov 2 straks det har brutt inn i cellen nettopp gjennom AXL.
Tolker jeg dette riktig (som lekmann), så vil biomarkøren være unødvendig da Bemcentinib vil uansett slå inn som hemmer.
Likevel kan det jo være slik at et utvalg av pasientene tydligere utrykker AXL, og dermed vil biomarkør være nyttig i en screening.
Er jeg på jordet her @larsmkn?

2 Likes

Dersom det skulle vise seg at Bemcentinib er en meget effektiv behandling av Covid19 med minimale bivirkinger i løpet av denne studien, noen som tør bevege seg utpå med et kursestimat? Det er jo kun noen måneder til vi sitter med fasiten.

1 Like

Da må man først vite hva behandlingen vil koste og det antatte antallet medisiner som blir solgt. I tillegg kommer verdsettelsen av teknologien som virker mot kreft og virus. Jeg har ikke grunnlag til noe annet enn å gjette at tidobling til 50 USD er et greit utgangspunkt samtidig som jeg tror jeg er veldig beskjeden i mine anslag.

2 Likes
13 Likes

Mangler ikke på optimisme fra Mr Godfrey. Fyttikatta!

Mr Godfrey said of bemcentinib: ‘I’m expecting something bigger because it’s so different to anything else that’s been tried. We are stopping the virus surviving.’

When the drug was used in the laboratory on live SARS-Cov-2 – the coronavirus that causes Covid-19 – it showed ‘some very big effects that dwarf what I’ve seen’ from other drugs, said Mr Godfrey.

‘So I’m extremely optimistic and think there’s going to be something quite profound [in human trials].’

11 Likes

BerGenBio chief executive Richard Godfrey told The Mail on Sunday that he was ‘extremely optimistic’ the pill would save lives. ‘I think there’s an 80 per cent probability of it working and being of benefit to patients,’ he said.

80% sannsynlighet!

27 Likes

Ta også med i betraktningen at Gilead’s Remdesivir gis intravenøst og krever sykehusinnleggelse for behandling.

BGBIO’s gemcintinib gis som en pille man tar hvor-som-helst, og avlaster dermed sykehusressurser…

Særdeles frisk uttalelse fra Godfrey, ja…han bidrar ikke akkurat til å dempe stemninga😂

7 Likes

Denne “british-norwegian” greia skal man ikke undervurdere.

2 Likes

Bare et skudd i løse luften.
Tenker på Boris Johnsen, syns den sykehusinnleggelsen var relativ kort.
Noen som vet om han ble behandlet med noen form for medisin?

1 Like