Hehe ja den der var litt seig den der!
Forsøker meg med en direkte oversettelse først:
“Våre resultater indikerer at AXL signalering, (Bemcentinib hemmer AXL signalering), støtter en egenskap hos en spesiell “persister” celle. Den aktuelle egenskapen går direkte på medisin-resistens gjennom en ny autofagi-avhengig mekanisme som hemmes, (celler med skadet arvestoff vil kunne ta livet av seg selv, som er endel av en sunn kropp), og dette avslører en unik effekt av å hemme AXL i lungekreftceller og dets resistanse mot medisiner”.
I studien brukte forskerne Bemcentinib.
Kort fortalt:
Forskerne mener å vise at AXL signalering, som bemcentinib altså hemmer, er svært viktig for hvordan kreftceller, i dette tilfellet lungekreftceller, unngår medisinene vi bruker på dem idag. Dette funnet støtter det etterhvert brede faktagrunnlaget for hvorfor AXL hemming er så viktig, og bare kommer til å bli viktigere, i alle typer ondartet kreftsykdom. Man må hemme AXL for å hindre at kreftellene klarer å komme seg unna medisinenes virkningsmekanisme, ihvertfall i tumorgrupper som har høyt AXL uttrykk.
Litt mer bakgrunn:
Det vanskelige i kreftmedisin er at i en tumor så kan det være mange sub-grupper av den samme opprinnelige kreftcellen hvor kontinuerlige mutasjoner i arvestoffet, (som koder for cellens egenskaper), gjør at disse ulike populasjonene kan svare ulikt på behandling. Feks om man klarer å behandle bort 90 % av kreftcellene så har man i verste fall bare gjort plass til og “dyrket frem” en veldig tøff/ondartet sub-populasjon som for eksempel har egenskaper som gjør at de slipper unna cellegift eller mer målrettet behandling. Forfatterne i studien over viser at AXL signalering er viktig for kreftcellenes evne til å “komme seg unna” medisinene. Ergo, et bra mål å treffe sammen med annen behandling.
Denne artikkelen støtter slik jeg ser det også oppom hvorfor biomarkør-dataene til Bergenbio er så viktige, ved å sile ut pasienter med høy AXL uttrykk så kan man forhåpentligvis lettere velge hvilke pasienter som skal få Bemcentinib med god effekt
Min oppfatning:
Bergenbio har med ACCORD studien og sin selektive egenskaper, at det er en tablett, og brede kliniske studier befestet sin posisjon som verdens fremste AXL-hemmer. Nå som “hele verden” får mer og mer øynene opp for AXL hemming som konsept så er det bare å henge på. Selskapet er enten solgt eller har utlisensert 1-3 av indikasjonene innen 1 år det er for meg garantert. Jeg øker jevnt og trutt frem til AML dataene ultimo 2020, ACCORD er bonus, NSCLC i juni blir også spennende!