Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio Fundamentale Forhold (BGBIO)

Det du viser til der er master protokollen, i tillegg er det sub-protokoller som har like ulike krav til hver av medisinene. Her er f.eks. eksklusjonskriterier nevnt kun for bemcentinib :

Additional exclusion criteria that are specific to the sub-protocol ACCORD-2-002:
12. Inability to swallow capsules (administration via nasogastric tube is permitted)
13. Current treatment with any agent known to cause QT prolongation. See Appendix 2 for list of relevant medications. The treatment can be discontinued, with sufficient time (5 half-lives) for washout, to allow inclusion of the patient.
14. Screening 12-lead ECG with a measurable QTc interval according to Fridericia correction (QTcF) >450 ms
15. Clinically significant hypokalaemia. Individuals who do not meet this criterion may be rescreened once.
16. Therapeutic anticoagulation with vitamin K antagonists. Note: Patients receiving low doses prescribed to maintain the patency of venous access devices may be included.
17. Previous bowel resection that would interfere with drug absorption

https://www.clinicaltrialsregister.eu/ctr-search/trial/2020-001736-95/GB

1 Like

Mener du at de innrullerer 60 SOC-pasienter for hver arm på grunn av disse eksklusjonskriteriene?

1 Like

Ja, jeg oppfatter det slik.

1 Like

Jeg forstår det som om pasientene er like nok til at de randomiseres inn i enten en av armene eller SOC. Hvis ikke ville det ikke stått equal randomization.

4 Likes

Fornybarkrakk - jeg tror faktisk jeg blir enig med deg etter å ha sett mer på den figuren… Kun en SoC control Arm :blush:

3 Likes

Ser også ud som om bgb er færdig hurtigere end vi regner med. Så 19 Mai, var måske fpd.

Niks. De hadde aldri ventet to uker med å melde det. Første pasient dosert i helgen som var tenker jeg.

3 Likes

Ser at det i denne protokollen står oppgitt en mye sterkere dose Bemcentineb …

Bemcentinib will be administered as a 400 mg oral loading dose on Days 1, 2, and 3, followed
by 200 mg once-daily oral maintenance dose for 15 days with the possibility of extension to
21 days for in patients at the discretion of the clinical investigator.

enn i denne protokollen står det kun 100 mg dose :

https://www.clinicaltrialsregister.eu/ctr-search/trial/2020-001736-95/GB

Har andre tester med Bemcentineb tidligere vært kjørt med doser opp til 400 mg. ?

2 Likes

Er ikke det dosen de kjører på nsclc og aml. Har stusset på 100 mg som lite…

1 Like

Liker denne :smile:

Additionally the Sponsor’s understanding of the mechanism supports testing the hypothesis that bemcentinib may be an effective preventive/prophylactic therapy for COVID-19.

11 Likes

Nettopp! Og om ikke alltid nok til å hindre smitte men til å mildne symptomene, slik som i det kjente eksemplet med den kreftsyke pasienten som hadde tatt Bemcentinib på forhånd før hun ble smittet med Corona-19 (fordi hun var med i uttestingen av det som kreftmedisin) :

3 Likes

Det er i såfall gode nyheter relativt til det jeg trodde. Håper du har rett i at de kan dele på SoC-armen.

2 Likes

Samme dosering som for kreftpasientene.

2 Likes
3 Likes

" Conclusion

Our results indicate that AXL signaling supports a drug-resistant persister cell phenotype through a novel autophagy-dependent mechanism and reveals a unique immunogenic effect of AXL inhibition on drug-resistant NSCLC cells."

Klokkeklart…
Noen som vil oversette?

1 Like

:moneybag::champagne::beach_umbrella:

1 Like

Merck(elig) om ikke storfisken biter med Astranomiske pengesummer snart :money_mouth_face:

2 Likes

Hehe ja den der var litt seig den der! :sweat_smile: :sunglasses:

Forsøker meg med en direkte oversettelse først:
“Våre resultater indikerer at AXL signalering, (Bemcentinib hemmer AXL signalering), støtter en egenskap hos en spesiell “persister” celle. Den aktuelle egenskapen går direkte på medisin-resistens gjennom en ny autofagi-avhengig mekanisme som hemmes, (celler med skadet arvestoff vil kunne ta livet av seg selv, som er endel av en sunn kropp), og dette avslører en unik effekt av å hemme AXL i lungekreftceller og dets resistanse mot medisiner”.

I studien brukte forskerne Bemcentinib.

Kort fortalt:
Forskerne mener å vise at AXL signalering, som bemcentinib altså hemmer, er svært viktig for hvordan kreftceller, i dette tilfellet lungekreftceller, unngår medisinene vi bruker på dem idag. Dette funnet støtter det etterhvert brede faktagrunnlaget for hvorfor AXL hemming er så viktig, og bare kommer til å bli viktigere, i alle typer ondartet kreftsykdom. Man må hemme AXL for å hindre at kreftellene klarer å komme seg unna medisinenes virkningsmekanisme, ihvertfall i tumorgrupper som har høyt AXL uttrykk.

Litt mer bakgrunn:
Det vanskelige i kreftmedisin er at i en tumor så kan det være mange sub-grupper av den samme opprinnelige kreftcellen hvor kontinuerlige mutasjoner i arvestoffet, (som koder for cellens egenskaper), gjør at disse ulike populasjonene kan svare ulikt på behandling. Feks om man klarer å behandle bort 90 % av kreftcellene så har man i verste fall bare gjort plass til og “dyrket frem” en veldig tøff/ondartet sub-populasjon som for eksempel har egenskaper som gjør at de slipper unna cellegift eller mer målrettet behandling. Forfatterne i studien over viser at AXL signalering er viktig for kreftcellenes evne til å “komme seg unna” medisinene. Ergo, et bra mål å treffe sammen med annen behandling.

Denne artikkelen støtter slik jeg ser det også oppom hvorfor biomarkør-dataene til Bergenbio er så viktige, ved å sile ut pasienter med høy AXL uttrykk så kan man forhåpentligvis lettere velge hvilke pasienter som skal få Bemcentinib med god effekt :slight_smile:

Min oppfatning:
Bergenbio har med ACCORD studien og sin selektive egenskaper, at det er en tablett, og brede kliniske studier befestet sin posisjon som verdens fremste AXL-hemmer. Nå som “hele verden” får mer og mer øynene opp for AXL hemming som konsept så er det bare å henge på. Selskapet er enten solgt eller har utlisensert 1-3 av indikasjonene innen 1 år det er for meg garantert. Jeg øker jevnt og trutt frem til AML dataene ultimo 2020, ACCORD er bonus, NSCLC i juni blir også spennende!

18 Likes

Her en omfattende rapport fra 29.5.2020 som går på COVID-19/SARS-CoV-2 og som nevner Bemcentinib’s muligheter :

Abstract

COVID-19 is an infectious disease caused by SARS-CoV-2, which enters host cells via the cell surface proteins ACE2 and TMPRSS2. Using normal and malignant models and tissues from the aerodigestive and respiratory tracts, we investigated the expression and regulation of ACE2 and TMPRSS2 . We find that ACE2 expression is restricted to a select population of highly epithelial cells and is repressed by ZEB1, in concert with ZEB1’s established role in promoting epithelial to mesenchymal transition (EMT). Notably, infection of lung cancer cells with SARS-CoV-2 induces metabolic and transcriptional changes consistent with EMT, including upregulation of ZEB1 and AXL , thereby downregulating ACE2 post-infection. This suggests a novel model of SARS-CoV-2 pathogenesis in which infected cells shift toward an increasingly mesenchymal state and lose ACE2 expression, along with its acute respiratory distress syndrome-protective effect, in a ZEB1-dependent manner. AXL-inhibition and ZEB1-reduction, as with bemcentinib, offers a potential strategy to reverse this effect.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.05.28.122291v1.full

8 Likes

Denne artikkelen ble hakket for komplisert for meg. Er det noen som kan si om oppreguleringen av ZEB1 og AXL er to ledd i samme kjede for å påvirke ACE2, slik at det holder å blokkere én av dem, eller er de parallelle kjeder, som muligens begge må brytes for å oppnå ønsket effekt?

2 Likes