Han pusher opp kursen, fordi han mener den er for lav
Det er jeg enig med ham i
Mon ikke han ser valueproposition i aktien og har en “formodning” om at der snart kommer resultater fra England
Kjøp på 4.7 mill kroner idag, kan føre til at rep. emi tegnes og selskapet får inn ytterligre 56 mill i kasse. Vi får se hvordan markedet reagerer
Også smart… jeg har cancelleret min tegningsret
Han gjør vel dette for å hjelpe selskapet til å gjenopprette et grunnlag for rep.emisjonen.
Da burde han kjøpt den opp til 38+
Fascinerende at det alltid må være en finurlig årsak bak.
Trond Mohn gjør som han pleier, investerer.
Hjemmelekse:
Slå opp i ordboka på ordet ‘God Karma’ så ser du bilde av Trond Mohn ved siden av som eksempel. Ytterst fin fyr og åpenbart svært intelligent.
Som å ha investeringenes Messi på sitt eget lag.
Mohn kjøper aksjer han synes er billige. BGBIO leverte gode vitenskapelige resultater og markedet reagerte med å gruse kursen. Trolig fordi aktørene ikke skjønte hva som traff dem. Mohn ser aktører som er villige til å gi bort sparepengene sine og nytter muligheten tilå øke beholdningen med billige aksjer. Ikke noe å si på det.
Det er gode grunner til at Mohn er mangemilliardær og de fleste småaksjonærene i BGBIO er nettopp det; småaksjonærer.
Jeg anser det som positivt at aksjer går fra kortsiktige til langsiktige hender. Mindre free float gjør oppturen mer ekstrem, når og om den kommer
Fint intervju. Synd at vi ikke har flere slike.
En spennende fortsettelse av artikkel om kreft i magesekken fra Sør-Korea i vår, linket inn her tidligere, ny artikkel nå i juni som befester inntrykket av at AXL hemming er et potensielt mål i magekreft også. Antar at det kommer en såkalt “investigator initiated study” fra Sør-Korea ila året, men det er ren spekulasjon.
Stempelet som tar norske helseaksjer til himmels
Flere norske helseaksjer har blitt godkjent til såkalt «fast track»-behandling i USA, og aksjekursene hopper på nyhetene som kan bringe legemiddelet raskere til produksjon. Hvor viktig er dette stempelet for selskapene?
Benedicte Kilander Bakke forvalter DNBs fond Health Care og Bioteknologi. Hun sier det kan være store fordeler for produsenten å få «fast track»-status på et legemiddel.
Stig B. Fiksdal / DNB
Publisert:Publisert: 1. juli 2020 14:21
Som abonnent på E24+ kan du dele denne saken med den du vil, helt gratis
eller
Mandag denne uken fikk Nordic Nanovector, som utvikler kreftbehandlinger, såkalt fast track-status av amerikanske legemiddelmyndigheter (FDA). Aksjen suste opp fra start på Oslo Børs, og på mandag hadde aksjen en avkastning på nesten 12 prosent.
I april fikk Bergensselskapet Bergenbio samme status i Storbritannia på et legemiddel de vil bruke for å behandle coronapasienter. Aksjekursen gikk amok, og endte opp 86 prosent den dagen.
Hva er det med de to ordene «fast track», som har så mye å si for selskapene?
[
Les på E24+ (for abonnenter)
Børskommentar: Det er pasienter Nordic Nanovector trenger i ekspressfart
Tid er alt
Alle legemidler som kan behandle tilstander der det i dag er et udekket medisinsk behov, er aktuelle for å få fast track-status. Men det er enkelte sykdommer som er mer vanlige enn andre.
– Alzheimers, genetiske sykdommer og kreft er sykdomsområder hvor legemidler typisk vil få fast track status, sier fondsforvalter Benedicte Kilander Bakke i DNB.
Hun forvalter DNBs Health Care og Bioteknologi-fond, og har tidligere jobbet for Pfizer.
[
Slik plukker proffene helseaksjer
](https://e24.no/boers-og-finans/i/g7obB0/slik-plukker-proffene-helseaksjer)
Grunnen til at selskapene får en helt annen verdsetting etter å ha fått statusen, er kanskje ikke åpenbart med en gang. Men små selskaper som driver med utvikling av legemidler, bruker ofte en stor del av pengene sine på utviklingen av nye legemidler.
Mange leverer røde tall helt frem til de får et produkt til markedet, og da kan bare noen få måneder fra eller til, ha svært mye å si.
– Det som er viktigst for alle selskapene, er å komme raskest mulig til markedet med produktet. Kan man korte tiden ned med for eksempel et halvt år eller et år vil det være bra, for du kommer ut av utviklingsfasen og når du kommer til markedet har du jo en inntjening, sier Bakke.
– Jo mer du kan korte ned utviklingstiden, jo bedre er det.
Food and Drug Administration (FDA) har det viktigste fast track-programmet, siden det amerikanske markedet er det største markedet for legemiddel. I fjor godkjente de bare 29 legemiddel for fast track-behandling.
Andrew Harnik / AP
Raskere utvikling
Fast track-prosessen er laget for å gjøre det lettere og raskere å få banebrytende legemiddel ut på markedet, ifølge amerikanske legemiddelmyndigheter. Medisiner som enten ikke finnes i dag, eller som har en stor forbedring fra medisinene som finnes i dag, er typiske kandidater for å få et fast track-stempel.
Mange land har ulike fast track-programmer, men det amerikanske legemiddelverket FDAs fast track-stempel er trolig det viktigste, siden USA er det største markedet.
– Dersom man får fast track-designasjon, vil man få både mer og hyppigere dialog med FDA i form av møter og skriftlig kommunikasjon, sier Bakke i DNB.
[
Slik har Bergenbio gått fra en kjeller i Bergen til coronafavoritt
– Man er ofte i dialog med FDA når man utvikler legemidler, og om du har tettere dialog vil man kunne flytte seg raskere i utviklingsløpet. I et utviklingsløp er det på en måte en løpende dialog og forhandling med myndighetene om det kliniske programmet og dataene som skal til for å få godkjenning, sier hun.
– Ved å ha tettere dialog får du bedre og raskere forståelse om hva som trengs og dersom det oppstår uventede ting underveis, kan dette potensielt løses raskere.
Det varierer hvor mye tid som spares på å få fast track-status. Når du har fått statusen kan du også få såkalt «priority review», som gjør at FDA raskere vil vurdere legemiddelet når selskapene skal prøve å få det til markedet. Dette kan ofte ta 10 måneder vanligvis, mens dersom du har prioritert status kan det ta bare et halvt år.
Fast track-statusen vokser heller ikke på trær. Ifølge FDA fikk bare 29 legemiddel denne statusen i 2019, og 33 i 2018.
Som abonnent på E24+ kan du dele denne saken med den du vil, helt gratis
eller
Her kan du lese mer om
Er det den godeste Moen som er på kjøpern igjen ?
Ja ser ut for at vi god hjelp av trond i dag, blåser forbi 37,5
Nord for 37,50,- skulle fan bare mangle! … Har man overhode en forståelse for denne casen, er min påstand at det bare er å kjøpe her nede … Jeg laster også, men har noe mindre midler - enn min helt - Mr. Mohn
Var greit å få snitta ned litt i går, blir nok ikke aktuelt å benytte t-rettene nå som jeg fikk tak i større pott under tegningsprisen.
bare synd at jeg ikke fikk kjøpt mer nede på 35
Han har to døtre da Får håpe de har arvet gavmildheten. Han er litt Robin Hood. Tar fra de kortsiktige på børsen og gir tilbake til samfunnet.