Jeg er fremdeles der at arctic sin analyse er feil fundamentert.
De sammenligner med remdesivir i bruksområder og pris.
Det blir feil da Bemcentinib allerede i ACCORD brukes i stadiet før remdesivir blir aktuelt, og det er grunn til å tro at det vil være riktig å ta det før sykdommen får et alvorlig forløp. Hvis Bemcentinib har en god profylaktisk effekt, hvorfor vente med å medisin til folk blir lagt inn? Det er en unødvendig kostnad i kroner for samfunnet, og pasienter påtar seg en kostnad i personlig fysisk og psykisk helse som kunne vært unngått.
Virker Bemcentinib godt mot covid-19 tror jeg derfor at det vil bli gitt til mange mange flere enn vi idag ser vedr remdesivir.
Så er det, såvidt jeg har skjønt, et faktum at Bemcentinib er enkelt og billig å produsere. Det vil kunne gi en “lav” pris på markedet.
At mange vil ta den (store ordrer) , vil også gi volumrabatt.
Så er det også sånn at det er lov å tjene penger, ja gode penger , på covid-19.
Faktisk tror jeg det er veldig viktig at så skjer.
Hvorfor?
Fordi den økonomiske gulroten er det som trigger utvikling av nye medikamenter.
Uten god gevinst til vinneren, blir det få aktører som vil ta risikoen med å skape viktige medisiner.
Vi ser dette bl. a innen antibiotika. Verden opplever økende problem med resistens, men det økonomiske insentivet er for dårlig til at bransjen bruker hoder og ressurser på nye antibiotika.
Det er effekten av Bemcentinib mot covid-19 som blir viktig. Der står slaget nå.
Hvor god den må være for at markedet hamrer på døra skal ikke jeg si noe om.
Men markedet er der. Usa er på vei inn i ragnarok, og de har en desperat president som har stø kurs mot å tape valget i november. Vi vet også at de har støvsuget markedet for Remdesivir.
Jeg blir ikke overrasket om Trump bestiller 50 mill doser Bemcentinib hvis det virker fra brukbart til godt. Han kan faktisk bli desperat nok til å bestille en dose til hver eneste amerikaner.
Men først må Accord få innrullert nok pasienter på Bemcentinib, og vi må få gode resultater.