Det må du undskylde. Jeg havde et negativt mindste på dit motiv. God dag
Det eneste vi med sikkerhet vet Martins er at så fort du har kjøpt deg inn vil ordlyden bli noe annerledes (uten at jeg skal gå inn på detaljer). Ellers ønsker jeg herren en strålende dag videre.
Han må nok resignere å kjøpe seg inn snart.
Spørsmålet blir om det blir under 35 eller ikke
Selvfølgelig vil ordlyden være annerledes når han har kjøpt seg inn. Det vil jo bety at han føler aksjen skal bli mere verdt, hvis ikke hadde han ikke kjøpt seg inn.
Helt fint med de som ikke er enige med resten av flokken spør du meg, ville vært lite lærerikt om alle bare snakket om det samme og strøyk hverandre medhårs.
Helt enig, viktig at det ikke blir et ekkokammer av hausing men at diskusjonene tåler stemmer som har andre meninger enn flertallet. For de som har fulgt PCIB-tråden pre siste børsmelding angående utvidelse av samarbeid med AZ så var det interessant å se hvordan innlegg som talte hausingen imot nærmest ble latterliggjort
100% enig at man skal være edruelige.
Er dog litt stusselig når folk ofte endrer tonen voldsomt fra eier til utenfor.
Om kursen går fra 39,9 til 40,0 og du selger betyr ikke det at du går fra “KJØP KJØP KJØP!!!” til “SELG SELG SELG!”
… og den som kjøper en aksje får mer tro på aksjen FORDI hen har kjøpt aksjen.
Det bygger på selvrettferdiggjøring overfor seg selv, den reaksjonen kan inkludere å fortelle andre hvor god aksjen er (ikke bare som hausing for å øke verdi, men også for å berolige seg selv om at man har gjort det rette).
Omvendt betyr det at den som nettopp har solgt en aksje og ser at den går opp, kan få et behov for offentlig å fortelle at den egentlig skal ned (jeg vil ikke innrømme overfor meg selv at jeg tok feil!).
Anbefaler alle å trykke på mitt og andres navn og se igjennom innleggene mine og andres i denne tråden og fundamental-tråden. Jeg har hele tiden hatt fokus på case og kommet med all info jeg har kommet over som har vært relevant for caset. Har jeg vært “mer positiv” enn hva resultatet ble? Ja, men med informasjonen vi hadde tilgjengelig da var det min ærlige konklusjon. Det er flere som holder info for seg selv(spesielt at flere visste om at pasientantallet i ACCORD lå ute, uten å si ifra om det på forumet), som jeg ihvertfall synes er en uting, men folk får styre det selv. Har også vært klar på hvor jeg står relativt til caset hele veien og jeg er nå kortsiktig negativ til prisingen, ikke caset langsiktig. Synes dog jeg har vært og fortsatt er et godt forum-medlem. Se gjerne gjennom de som anklager andre her også, da blir det klart hvem som er case-fokusert og hvem som er kurs-fokusert. At man snakker om det som er essensielt for at man endret mening i et case er bra. Jeg har også gitt mange eksempler på hva som må skje for at jeg blir kortsiktig positiv igjen.
Dette er minimering av realiteten, les mine innlegg og se om jeg har endret mening pga. eierskap eller kurs, eller om det er pga. reelle endringer i caset som er forklart. Hint: Det er det siste.
Har ikke lest alle innlegg på tråden og gidder ikke gjøre det heller.
Men for min del synes jeg at det hele er ganske enkelt. Har man skrevet konstruktivt og saklig både positivt og mindre positivt om en aksje man besitter er det helt kurant og hva som vel er øsnkelig for alle parter.
Har man solgt av ulike årsaker, mistet troen, gevinstsikring etc. så er det også helt kurant.
Det som etter mine bedømmelser ikke er kurant er at de som av en eller annen årsak har solgt seg ut til stadighet fortsetter å skrive på trådene og da selvsagt helst med negativ lading, det kan ikke jeg skjønne.
Jeg fatter og begriper ikke at man gidder å skusle bort egen verdifull tid ved å skrive innlegg opp og ned i mente på en tråd hvor man ikke lenger har egeninteresse.
For min del er det fordi jeg synes caset er interessant…
Vi bør ikke være så selvopptatte. Jeg skrev allment og jeg har helt andre ting å gjøre enn lese enkeltpersoners mange innlegg. Du skriver mye interessant, men jeg er ikke så opptatt av ditt ego (med mindre noen prøver å mobbe deg).
Men når det er sagt, kanskje traff disse innleggene et sted i deg siden du mente at andre skulle bruke deler av dagen på lese dine innlegg
Jeg beskrev mennesker (og kognitiv dissonans), ikke Martins. Jeg skrev hen, ikke han. Bare du kan vite i hvilken grad beskrivelsen treffer for deg. Men det krever litt selvdistanse å se den siden i oss. Nok om det.
Mer allment er det nyttig å huske at mennesker har høyst private motiver, vi er dessverre langt unna å være faktaorientert når vi argumenterer for syn som i realiteten er basert på mer eller mindre god intuitive vurderinger. Argumentene brukes i stor grad for å rettferdiggjøre intuisjonen. Forum om aksjer er et godt eksempel.
PS. Uff, dette kan virke arrogant. Er ikke ment slik.
PPS. Intuitiv tenkning kan man motvirke på ulike måter, innen aksjer f eks med teknisk analyse (uten at det i seg selv betyr at TA fungerer eller at TA er fri for intuitive tolkninger).
Ville svare på kommentaren, men tenker det ikke er så relevant i selskapstråden. Får ikke sendt private meldinger til deg dessverre, så får bli her. :
Null problem, jeg diskuterer sak, tenker at du gjør det samme så ikke noen tanke om arroganse Det oppleves ikke som mobbing av meg bare så det er klart. Jeg lurer på om de har rett og ser etter bevis på det eller det motsatte. Jensen svarte på en som snakket om meg, så trodde feil i at du svarte i den konteksten.
Hvis vi snakker generelt er jeg enig selvsagt i at det er bias tilstede noen ganger, men det er ikke sånn at folk ikke er klar over egen bias, ihvertfall etter noen år i markedet når man har erfart store feil og seirer og analysert seg selv litt. Synes forumdeltakerne er mye mer nyansert enn beskrivelsen din. Om den er ment som en delforklaring for noe som kan oppstå, men ikke er utbredt i særlig grad over f.eks. motivasjon fra ønske om å lære, holde seg oppdatert, få oversikt, bygge caseanalyser, bli motsagt av andre med god innsikt, få flere perspektiver, ta tempen på markedets syn osv. er vi enige.
Anklagen mot meg var at jeg manipulerer og det jeg gir av case info er bortkastet for analyse. Leser man noen få av postene mine tilbake i tid tror jeg man ser at det er feil, og at vi ikke bør ha en kultur for å avfeie folk på sånne anklager. Det jeg bryr meg om er at argumentene blir avfeid, at vi ikke kommer videre i diskusjonen når de blir avfeid, ikke egoet mitt. Det har vi hatt i Targo-tråden, hvor det ble helt krise til slutt med veldig lite diskusjon av case og det trenger vi ikke i BergenBio-tråden. Tror de fleste er ærlige og oppriktige når de skriver og kanskje ønsker å tilegne seg erfaring rundt strategi og caseforståelse gjennom andre.
Jeg synes selv caset og tankene folk har rundt det er kjempe spennende, også dine tanker om meta-diskusjonen. Bare vær litt forsiktig med å generalisere fordi det i nesten alle sammenhenger vil bomme på de fleste, selv om det kan være en forklaring på gruppeadferd.
Tilbake til caset. Mohn handler neste 50 000 nye idag
Tror ikke den taklet alle kjøpene siste uka😂
Mohn er definitivt forbi støttekjøp, nå begynnner det å bli bull
Enig, selv om det er noen millioner aksjer til før han må gi tilbud på resten av aksjene…
Hadde vært krem med en melding om studien nå. Sikkert sett 40 før helgen.
Han hadde vel over 27% før sist emisjon (som han ikke var med på) - han skal sikkert bare tilbake igjen dit.
Han får jo handle under emi kurs… så bra deal for han