Noen setninger jeg likte spesielt godt i TU artikkelen:
• Siden virus øker produksjonen av (AXL) proteinet, ser de også en rask økning av AXL i Covid-19-pasienter. – Vi tror dette skjer i alle som får viruset, men vi kan ikke vite det sikkert. En hypotese er at jo mer AXL du har, jo sykere blir du. Det er det vi ser i kreftpasienter, forklarer Godfrey.
Sett opp mot effekt og AXL mengde fra kreftstudier så tyder jo dette på at Bemcentinib nesten garantert vil ha effekt på Covid-19. Spørsmålet er egentlig kun hvor mye effekt.
Safety er også godt kjent, Å sperre for selve AXL derimot, har ingen bivirkninger, siden proteinet ikke egentlig spiller en rolle i kroppen fra før.
Noe av magien med Bemcentinib.
Neste som slår meg er hvor potent dette i teorien kan være. Jeg ser for meg at «hvermannsen» kan få utført biopsi og sjekket mengden AXL. ( må det taes prøve fra spesifikke organer @larsmkn eller kan man ta en generell vevsprøve å få svaret?)
De med høye nivåer er etter hypotesen svært sårbare for kreft, alvorlige virus infeksjoner etc. og kan «vaksineres» for dette.
Så når medikamentet stopper AXL fra å blokke signalet, vil den virusinfiserte cellen bli synlig for immunsystemet.