@Multiple som du fint kunne se fra det fulle innlegget så skrev jeg at jeg spekulerte. Spekulasjon er per definisjon ikke faktum.
Nå ble innlegget mitt fjernet av moderator. Jeg synes det er en veldig biased moderering her. Min spekulasjon var relativ nøytral for selskapet på lang sikt. Bedre å rive av plasteret og fokusere på det som er viktig. Innlegget ble flagget av brukere og tolket som upassende. Greit nok, men det hadde vært fint å få en god begrunnelse i hvert fall. Det er tydeligvis helt greit at folk mener jeg har messias-kompleks, har en agenda, ikke kommer med faglig kritikk, bare synser og er en klovn, men en spekulasjon fra min som blir tolket negativt er helt greit å bare fjerne.
Okey, da skal jeg dedusere med litt faglig begrunnelse:
Bildet er tatt fra siste presentasjon fra BGBIOs hjemmeside. Som @Zydenboy også veldig effektivt påpeker. Det har gått en god stund siden COVID data på BEM var offentliggjort. Det fremgår også fra bilde at selskapet tenker å ha klar en regulatorisk strategi på COVID ila Q2/3. Vi er nå, sost jeg sjekket klokka i dag, godt inn i Q4 og det er intet nytt.
Bare til sammenlikning: kinesere delte sekvensen på corona viruset 11 januar 2020. Modernas forskere lagde ferdig sekvensen på mRNA-1273 13 januar (!) 2020. Første kliniske batche på mRNA-1273 var klar 7 februar 2020. FDA gav Moderna IND 4 mars, 16 mars ble første pasient vaksinert i fase 1. den 17mai fikk Moderna fast track mens dagen etter 18 mai annonserte Moderna positiv interim data fra fase 1. Noter dere, Moderna hadde ikke peiling på hva legemidlet hadde av sekvens i første uken av januar, men de fikk på plass hele CMC for klinikk ila noen mndr. Godt hjulpet av funding fra CEPI. Fase 2 i juni 2020 og fase 3 i juli 2020.
Er det fair å sammenlikne BGBIO med Moderna? Nei selvfølgelig ikke, men på samme tidslengde som Moderna lagde vaksinen de novo, oppskalerte til klinisk bruk, fikk IND, gjennomførte fase 1 og begynte å kjøre fase 2 og 3 samt fikk fast track så har BGBIO ikke kommunisert eller fulgt opp markedet. BGBIO meldte data i mai 2021. Det har vært god tid å snakke med regulatoriske myndigheter, lage fase 3 studie, få fast track og funding hvis data hadde vært så bra på COVID. Mitt poeng var, og jeg gjentar, mest trolig vil COVID satsningen legges på hylla. Dette pga det kompetitive bilde og data under par. Trolig meldes dette i Q3 presentasjonen fordi det passer bedre og til da har de fått extension data som jo ble meldt i dag.
Merker meg at ingen BGBIO aksjonærerer har vitenskapelig kommentert abstractet enda og kursen gikk ikke før selskapet børsmeldte abstracted.
Slapp av, jeg skal ikke kommentere dataene. Dere er for hårsåre uansett hva jeg skriver og jeg gleder meg også at aksjen fikk et løft. Gratulerer med litt rally i dag. Til tross for dette, veldig spennende å se hvordan psykologi virker i praksis i norsk biotek.