ACE-hemmere og ARBs er de vanskelige brukte blodtrykksenkende og hjertesviktsmedikamenter. Enalapril som du se er fra Merck og har vært generisk i over 10år. Merck tjener ikke spesielt penger på Enalapril lengre.
Hvis det er noen som skulle vært interessert i nyefibrose (chronic kidney disease, CKD) så er det typisk selskap som jobber med diabetes. Eks Novo, Lilly, AZ etc.
Ellers, teksten i patentsøknaden dvs hvordan data er beskrevet er det oppfinnerne/selskapet selv som beskriver. Så hvis de skriver at effekten er «striking» så er ikke dette noe som er peer reviewed. Modellene som er brukt her er vanlig og du kan bare søke om pipeline i CKD og effekter av andre pipeline drugs for å samme linke effekt.
Får å få patent som en klasseeffekt må man som vise effekt vha flere legemidler med samme virkning.
Hadde jeg jobbet i BP og vurderte å innlisensiere Tilvestamab så hadde jeg bare ventet på dataene på AML og STK11 studien for å sikre meg at AXL hemming har noe for seg i mennesker (og ikke er bare noe som fungerer i dyremodeller slik som så mye annet).