Jeg ser på vedlegget “BerGenBio ASA AGM Notice 28 April 2022.pdf” i børsmeldingen med emnet “Notice of annual general meeting” fra 7. april 2022:
12 FORSLAG OM FULLMAKT TIL STYRET TIL Å FORHØYE AKSJEKAPITALEN VED NYTEGNING AV AKSJER
Det foreslås dermed at styret gis fullmakt til å forhøye aksjekapitalen med inntil NOK 1 773 210 ved nytegning av inntil 17 732 100 aksjer, hvilket utgjør 20 % av Selskapets utestående aksjer.
Sluttkurs i går var 4,892, tar jeg sluttkurs og ganger den med maks antall aksjer de kan tegne i en emisjon, utgjør dette ca. 86,7 millioner kroner, noe som ikke vil holde til videre drift i mer enn litt over ett kvartal.
Dersom selskapet skal kjøre en emisjon på lav kurs, må de derfor øke antall aksjer i fullmakten på forhånd, for at det skal kunne hentes inn penger nok av betydning.
Videre ser jeg på hvor mange dager før generalforsamlingen i fjor invitasjonen ble sendt ut. “Notice of annual general meeting” ble sendt ut 7. april, og generalforsamlingen ble avholdt 28. april. Fra og med 7. april til og med 28. april er 22 dager.
Generalforsamlingen skal i år i følge “Financial calendar” avholdes 20. april, dersom “Notice of annual general meeting” sendes ut like mange dager i forveien i år, som i fjor, blir den sendt ut torsdag 30. mars.
Så med mindre det sendes varsel om ekstraordinær generalforsamling innen den tid, vil vi omkring 30. mars få vite om selskapet har tenkt å kjøre en emisjon på lav kurs, ved at fullmakten i så fall er endret med et høyere antall aksjer i invitasjonen til generalforsamling.
Det er jo selvfølgelig mulig at det ikke blir slik, og at selskapet utsetter en eventuell emisjon til senere, men da må de kjøre ekstraordinær generalforsamling dersom kursen fortsatt er lav, og slik avsløre seg på forhånd.
Det jeg tenker er at vi risikerer at det blir dobbeltille dersom noe av ovenstående slår til, fordi først vil vi da få vite om dette på invitasjon om generalforsamling eller ekstraordinær generalforsamling, og da vil kursen ha mange dager på seg til å falle på denne informasjonen, deretter vil den falle på nytt når eventuell melding om emisjon kommer - det blir jo et dobbeltfall.