Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

37,5 prosent trukket fra 1,95 blir ca. 1,21 kr i emisjonskurs. Da kommer jeg frem til at det blir utstedt ca. 206 millioner nye aksjer. Dvs. 250 mill nok dividerer med 1,21 = 206611570.

Husk også at bonusen garantistene får, også kan kunne betales i aksjer og dersom det gjøres i stor utstrekning, blir utvanningen enda større:

Each Underwriter is entitled to an underwriting fee of 12% of its respective underwriting obligation, to be settled in cash or new shares in the Company issued at the subscription price in the Rights Issue , or through a combination of cash and new shares, at the Underwriter’s election.

Selv har jeg ikke bestemt meg for om jeg vil holde meg unna selskapet fremover, eller om jeg vil ta littegranne i etterkant av emisjonen. Jeg har ikke tiltro til Olin og Skeie, og jeg klarer ikke å se at de skal kunne gjennopprette tilliten min. Jeg liker ikke villeding i guiding. Men ledelser kommer og går, så vil ikke basere min avgjørelse utelukkende på hvorvidt jeg liker ledelsen eller ikke.

Dersom jeg går inn igjen, blir det i så fall å kjøpe litt tegningsretter på slutten av perioden de er omsettelige. Regner det som sannsynlig at de kan bli veldig billige.

2 Likes

Forstår jeg det riktig at vi tildeles tegningsretter 1:1 for de aksjene vi eier ved utløp 24 mai (og som er kjøpt senest 22 mai). Dersom vi benytter tegningsrettene vil vi igjen få frittstående tegningsretter 1:2 for hver tegningsrett vi benytter. De frittstående tegningsrettene kan først benyttes etter q3 og i april 2024.

Merk at min kommentar kun er til første del av ditt spørsmål:

Utfra børsmeldingen, ser det ikke ut til at det er bestemt hvor mange tegningsretter man får enda, og ja, sistse dag for å kjøpe aksjer som man får tegningsretter for, blir på mandag:

Provided that a purchase of shares is made with ordinary T+2 settlement, shares purchased up to and including 22 May 2023 will give the right to receive subscription rights, whereas shares purchased from and including 23 May 2023, will not give the right to receive subscription rights. The subscription rights will be tradable and listed on the Oslo Stock Exchange from and including the first day of the subscription period and until 16:30 (Oslo time) two trading days prior to the expiry of the subscription period. Over-subscription and subscription without subscription rights will be permitted.

og denne:

Subscription ratio: To be announced when the final number of new shares is determined

Legg merke til i første avsnitt av det skrives at det blir tillatt med “over-subscription” og til og med “subscription” uten at man har aksjer fra før. Så dersom det ikke blir fulltegnet emisjon, kan dere tegne dere for mye mer enn dere tildeles, pluss at vi som ikke har aksjer også kan tegne oss for å motta tegningsretter (slik jeg forstår det).

Overtenning og tegning uten tegningsretter vil bli tillatt står det. Hvem er som får dette tilbudet? Hvis alle får det er jo tegningsrettene «verdiløse»?
Edit: med mindre man er lysten på å sikre seg å skyte inn mere midler etter q3 og april 24.

Jeg vet ikke sikkert, vet jo bare det som står i børsmeldingene. Men jeg vil tro at dette tilbudet er for absolutt alle og enhver. Men det er jo dem som har aksjer som blir prioritert først, og det er jo kun dersom det blir for liten interesse at det blir mulig for dem uten aksjer å tegne.

1 Like

Last day including right: 22 May 2023

Ex-date: 23 May 2023

Record Date: 24 May 2023

Date of approval: 22 May 2023

Maximum number of new shares: 2,500,000,000

Subscription price: NOK 0.10

Ratio preferential rights: Each existing shareholder as of 22 May 2023 (and
being registered as such in Euronext Securities Oslo, the Norwegian Central
Securities Depository, (the VPS) as at the expiry of 24 May 2023 (the record
date)) will be granted 28.197440 subscription rights for each share registered
as held by the shareholder. The number of subscription rights granted to each
existing shareholder will be rounded down to the nearest whole subscription
right.

Subscription ratio: 1:1 (number of new shares per subscription right)

Managers: Arctic Securities AS and Carnegie AS

Will the rights be listed: Yes (ticker code “BGBIT”)

Ble virkelig emisjonskursen 0,10 NOK? Hvordan kan de gjøre det når de skrev at kursen skulle bli gjennomsnittet av handlende kurs de tre siste dagene før GF med en rabatt på minimum 37,5%. Da har vel de fleste tenkt ca 1,85 ganger 37,5% som gir rundt 1,15 kr i emisjonskurs. Skjønner ikke hvorfor kursen blir satt til 0,10 kr da, eller har jeg misforstått noe?

Hvis dette stemmer så er det jo veldig kjipt gjort mot den eksisterende aksjonærbasen

Dette kan da ikke stemme? :sweat_smile::see_no_evil:
Synes virkelig synd på biotekinvestorene. Blir voldtatt gang på gang.

2 Likes

Ja, og føler vel da at de har regelrett løyet i den opprinnelige infoen om at kursen vil bli satt basert på volumvektet gjennomsnitt siste tre dagene før GF, pluss en 37,5% rabatt. Så kommer snittet inn på 1,81669 og så setter de kursen til 0,1, det kan vel ikke være riktig? 1 kr kunne jeg akseptert, men 0,1 er helt hårreisende, og jeg ser ikke noen grunn til at de skal gjøre det når det primært ville vært eksisterende aksjonærer som kjøper i emisjonen. Nå er jo rettene man har så å si null verdt, så å kalle dette en fortrinnsrettet emisjon er et regelrett hån mot eksisterende aksjonærer, dersom 0,1 NOK er riktig emisjonskurs.

Bergenbio varsler kurs i fortrinnsrettsemisjon

28 min

Marianne Stensland

DEL

Selskapet Bergenbio varsler en tegningskurs på 0,1 krone i sin tidligere meldte fortrinnsrettsemisjon, ifølge en børsmelding lørdag.

Aksjen stupte rundt 50 prosent til en kurs på 2,33 kroner rett etter at det i slutten av april ble kjent at selskapet vil hente inntil 250 millioner kroner.

Siden har kursen falt til 1,954 kroner.

1 Like

Det første jeg tenkte når jeg leste dette, er at det var stavefeil. Kanskje de hadde laget en mal for børsmeldingen på forhånd, og glemte å endre tallet?

Hvis ikke er dette skikkelig kynisk, og nok en gang villeding fra ledelsen. Hvem vil investere i et selskap som kan gjøre noe slikt mot eksisterende aksjonærer?

Så med minst 37,5% rabatt, så mente de egentlig ca 95% rabatt, som er rabatten fra sluttkurs i går til emisjonskurs 10 øre. Jeg er målløs. Ord blir for fattige til å beskrive dette.

2 Likes

Ja, hvis dette stemmer så tipper jeg veldig mange av de eksisterende aksjonærer ser seg 100% ferdig med selskapet, for dette grenser jo til svindel syns jeg.

2 Likes

Liten tvil om hvilken aksje som blir taperaksjen på mandag :sweat_smile: Dette var sinnsykt :see_no_evil:

Må vel være en eller annen misforståelse her. Man ser jo i emisjoner at nominell pris per aksje gjerne settes til 0,1 NOK, som jeg ikke har forstått helt hva er, prisen på å utstede aksjen eller noe sånt. Og så blir emisjonskursen noe annet. F.eks 1,1 kr eller der omkring i denne emisjonen. Kan det være at IR ansvarlig har misforstått og skrevet feil? For dette virker så hinsides feil at jeg kan ikke fatte at det kan bli emisjonskursen.

Tenkte det samme som deg, men dersom du ser på maks nye aksjer som kan trykkes så stemmer vel antallet med 10 øre?

Ja, men det er vel samme person som da har kommet fram til det basert på 0,1 NOK per aksje. Vet ikke, men kursen stemmer jo overhode ikke med informasjonen de har gitt om hvordan kursen vil bli satt på forhånd. Da har de totalt villedet eksisterende aksjonærer, såpass at det grenser til svindel. Må vel stemmes over i GF dette, så kanskje kan det bli nedstemt der. 🤷

Skal ikke si noe “told you so” her :cold_face: :cold_face:

Så du tenkte at kursen ville bli 0,1 kr, med 1,81669 som snittkurs siste 3 dagene før GF? Du mener vi burde skjønt at de da setter kursen til 0,1 kr??

Selskapet er det samme mandag som på fredag.

Aksjene mandag er ink rett til å tegne en hel haug med aksjer til ti øre stykket. Verdien i aksjekursen er egentlig helt uendret

Tirsdag derimot er aksjekurs ex denne muligheten, noe som bør gi et stort fall da.

For øvrig har jeg i flere uker egentlig ment at selskapet burde kjøre EMI på ti øre.
Det gir forutsigbarhet og ekstremt stor sannsynlighet for at selskapet får inn hele emien på 250 mill.