Hvor mange prosent av aksjene du har idag vil du handle for i selskapet i emisjonen?
- 100% har full tillit til at dette går veien
- 80-100%
- 60-80%
- 40-60%
- 20-40%
- 0-20%
- Aldri om jeg putter mer penger i selskapet
0 stemmegivere
Hvor mange prosent av aksjene du har idag vil du handle for i selskapet i emisjonen?
0 stemmegivere
Har ikke postet noe her før og korriger gjerne om det jeg skriver er feil. Forstår det sånn at om man har 10.000 aksjer (som meg og har vært aksjonær siden 2018) så logger du på i nettbanken mandag eller tirsdag? Om man vil være med videre så benytter du dine tegningsretter og betaler NOK 28.000. Du sitter da med med 290.000 aksjer. Når dette er gjennomført selger du dine 10.000 «gamle»aksjer. Dette gir deg ett skattefradrag på 35% av inngangsverdien som du får igjen som «skatt til gode» neste år. ( Takk Støre) Etter dette har du da 280.000 aksjer som du kan tro og håpe på….Er det mulig at det er nå Bergen Bio skulle ha blitt børsnotert i stedet for 6-7 år tilbake? Utviklingskostnader for en norsk lungekreft medisin kunne i mellomtiden vært dekket av Bergens rike onkel og staten? Kanskje med en litt annen kostnadskontroll en det dette selskapet har vært i stand til å utføre selv???
Tror ikke du bare kan selge de gamle aksjene og bare ta skattefradraget. Du må først flytte alle aksjene til en ny Ask konto og deretter avslutte Ask kontoene. Har du de på af konto så skilles det ikke mellom nye og gamle aksjer. Min forståelse er slik.
Skattefradraget for tap er faktisk enda større, 37,84 % men som det skrives er det viktig å styre riktig ift ASK, og eier du gjennom et AS er fradraget null.
Så må man selvfølgelig vurdere om man har tro på gevinst på de friske pengene du skyter inn da. Med så enorm økning i antall aksjer må man iallefall se helt bort fra tidligere kursnivåer.
Først inn, først ut…
Om aksjene står på ask konto, må kontoen avsluttes før mann får skatte fradrag…
Et lite dikt til ettertanke før vi går løs på en ny massakre av kursen denne uken!
Jeg minnes de gode gamle tider.
Vi skulle drikke champagne og sider.
Jeg følte meg klar og tørst.
Bgbio skulle på new York børs.
Selskapet «lovet» å nå en ny høyde.
Vi sitter igjen knuste og bøyde.
Nå er aksjen blitt en penny stock.
Vi sitter igjen i skam og sjokk.
Ha en strålende børsuke.
Lurer på hvor lav kursen er når ledelsen utsteder nye opsjoner til seg selv senere. Én ting er jeg sikker på, de kommer ikke med noen kursdrivende nyheter før de har sikret seg opsjoner på svært lav kurs.
Jeg sitter forøvrig fortsatt på gjerdet og vurderer om jeg vil ta litt tegningsretter over børs senere. Jeg sliter med å se noen grunn til å kjøpe aksjer i morgen for å få tegningsretter, for jeg blir ikke overrasket dersom tegningsrettene kan kjøpes over børs for mellom 1 og 20 øre senere. Gudene skal vite hvor stygt det kan bli.
Det er forresten godt mulig at jeg ikke kommer til å gå inn i selskapet på nytt. Jeg har ikke bestemt meg enda. Jeg merker jeg er temmelig påvirket av mine tidligere innlegg i tråden her om konkurransen som er oppstått på STK11m i 1L NSCLC, samt at jeg ikke liker å investere i et selskap med en ledelse som jeg har null tillit til.
Jeg sliter med å forstå hvorfor de skulle r*vkjøre aksjonærene så grundig. De var sikret 175 millioner fra garantistene, og da forstår jeg ikke hvorfor de skulle gi mer rabatt enn 37,5 prosent. Kan det være muntlige løfter til garantistene som gjør at de kjører med ca. 95 prosent rabatt i stedet for 37,5 prosent? Jeg ser ingen annen forklaring. Selskapet har selv ikke forklart hvorfor de valgte å kjøre med 95 prosent rabatt, det eneste de skrev var at det var på anbefaling fra meglerhusene som er tilretteleggere.
Sykt. Stygt. Blir kvalm av det, selv om jeg ikke lenger har aksjer her.
Takker så mye for svar. Har ingen ASK konto. Enig med Hotdog da. Pinlig og flaut hele greia. Første og siste investering i biotech. Bare å holde seg til selskaper med positiv kontantstrøm, tjener penger og betaler utbytte. Ser du navn som Spetalen, Mohn osv. i ett selskap, selg og løp.
Jeg sendte mail til Rune Skeie, altså CFO i BGBIO, angående hvordan emisjonskursen ble satt. Han svarte dette: “Den foreslåtte tegningskursen er fastsatt etter fremgangsmåten som selskapet tidligere har kommunisert og som er i henhold til avtalen med garantistene i fortrinnsrettsemisjonen, det vil si den teoretiske ex-rettighetskursen (TERP) basert på volumvektet gjennomsnittspris (VWAP) på selskapets aksjer på Oslo Børs de tre siste handelsdagene før den ordinære generalforsamlingen, fratrukket en rabatt på 37,5%. Ut fra aksjepris de siste tre dagene blir TERP Kr 0,1588 og tegningskursen med avtalt rabatt kr 0,10.”
Mao har ikke jeg forstått dette med TERP.
Da er du ikke alene. Jeg gidder ikke Google TERP og whatnot. Men hvordan det er mulig basert på de tre siste handelsdagene at 37,5 prosent rabatt ender opp med å bli 95 prosent rabatt i praksis, det forstår jeg ikke.
Tror det er noe med at de regner ut en teoretisk kurs basert på antall aksjer i selskapet og snittkursen som var 1,81 de tre siste dagen, så regnes en teoretisk kurs ut i fra hvor mange aksjer som kommer i emisjonen. De valgte maks antall aksjer som er 2,5 mrd og dermed blir teoretisk kurs så lav for at emisjonen skal komme på 250 mill. Vet ikke, men forstod det litt sånn når jeg nå leste børsmeldinga på nytt.
. " The subscription price is proposed to be NOK 0.10 per New Share,
based on a theoretical ex rights price (TERP) of NOK 0.15880 of the Company’s
shares calculated on the basis of (i) the volume-weighted average price (VWAP)
of the Company’s shares on Oslo Børs in the three last trading days’ prior to
the AGM of NOK 1.81669 and (ii) the assumed issue of the maximum number of New
Shares in the Rights Issue (equal to the number of subscription rights to be
issued);"
Jeg trodde opprinnelig at det var snittkursen(1,81) ganger rabatten på 37,5% og dermed hadde kursen blitt 1,15 kr cirka. Og så ville da antall aksjer i emisjonen bli 250 mill delt på emikurs…Men der forstod jeg tydeliges ikke opprinnelig børsmelding riktig. Spurte forøvrig GPT4 med nettsøk om det og den forstod det også sånn som meg.
Kursen blir slakta nå… ned rundt 48,8% akkurat nå… Verdi 1 krone…
Var med på den der…
Ja ja, glad jeg har 23.000 aksjer i Nano å falle tilbake på…
Er i dag man skulle kjøpt aksjer for å få billig tilgang til emisjonen. Desverre kjøpte jeg mesteparten av mine aksjer på 4 tallet rett før emisjonen ble meldt!
Kursen skal ned til emi området.
Slik alle tenker ved biotekemisjoner. Morro helt til kursen passerer under emikurs noen uker/måneder senere.
Nok en gang forstår ikke markedet at emisjonskursen i en fortinnrettet emisjon med omsettelige retter egentlig ikke betyr noen ting. Om den blir satt til 10 øre eller 50 øre betyr ingen ting så lenge antallet aksjer justeres for et konstant emisjonsbeløp. Det som skjer når emisjonskursen settes så lavt er at nesten all verdi av en aksje i dag og de neste tre dagene er blitt overført til tegningsrettene, men det er ingen egentlig grunn til at kursen skal halveres i dag. …annet enn psykologi og at masse privatinvestorer ikke forstår forskjellen mellom denne typen emisjon og en rettet emisjon.
Edit: Trodde ex-rett var 24. mai, men det var altså i dag.
Hvis selskapet lykkes om 3-5 år så blir det bare en vinner - MR mohn. Han har vel et lån i bakhånd på 100 mill som selskapet kan benytte ved behov. Det vil de nok gjøre da det blir umulig å kjøre en emisjon til på disse kursene. Han vil kunne konvertere lånet til aksjer til en svært fordelaktig kurs og eie største delen av selskapet. De andre Aksjonærenes andel blir betraktelig krympet nok engang.
men det er ingen egentlig grunn til at kursen skal halveres i dag. …annet enn psykologi og at masse privatinvestorer ikke forstår forskjellen mellom denne typen emisjon og en rettet emisjon.
Med den lave omsetningen handler det nok også om at endel private investorer ikke har midler eller lyst til å forsvare sin investering. Har feks 20.000 aksjer må du ut med 50.000kr for å opprettholde din prosentmessige andel. Er nok mange private som ikke har penger eller tillit til selskapet og derfor velger å selge nå fremfor å vente til kursen er 9-10 øre etter emisjonen.
Er vel slik norsk biotek er lagt opp. For hver emisjon som kommer så ligger man såppass dårlig an at man føler man bare må inn med mer midler for å pynte litt på tallene. Så er det på an igjen neste emi.