Ingenting mÄ. En melding om at Corona har mutert med Budweiser og alt faller ned igjen
Hvordan ser det ut med normale candles? Og pĂ„ hĂžyere timeframes? Hvis det er en handle ser den noe kort utâŠ
Jeg husket naturkatastrofer men glemte sÄ klart emisjoner. De kan ogsÄ pÄvirke ellers glimrende tekniske signaler
NÄr det er sagt sÄ er det spennende Ä se at kursen har steget forsiktig etter panikksalget pÄ morningen, ikke gÄtt under og holder seg over emikursen.
Ny âcup and handleâ pĂ„ gang?
FÄr hÄpe World War Z eller ny emisjon ikke Þdelegger formasjonen denne gangen
Og litt stÞrre bilde: pÄ dagsdiagrammet ser det ut som BGBIO er overmodent for Ä skifte retning oppover igjen, som virker sammenfallende med den nÊrstÄende kvartalsrapporten.
En liten oppdatering.
Vi kan se en fin sprett oppover fra trendlinjen i hovedtrendkanalen. BÄde MACD og Stochastic pÄ dagsdiagrammet indikerer positivt trendskifte.
Jeg ser ogsÄ en stor, bullish fallende kile som har formet seg i ca. en mÄned som indikerer oppgang til den Þvre trendlinjen.
Samtidig som det har formet seg en liten vimpel som kan indikere kortsiktig bearish signal. Den er veldig pÄ overtid sÄ det er ikke sikkert den gÄr i oppfylelse. Observer volum og husk stoploss!
NĂ„ vandrer kursen omtrent nĂžyaktig langs hoved trendkanalen.
Det blir spennende i morgen. Brudd opp fra den store og den lille kilen vil indikere trendskifte og forhÄpentligvis en fin stigning. Vi krysser fingrene.
Da kan vi legge bak oss enda en ny bÞrsuke pÄ Oslo BÞrs med en noenlunde kraftig korreksjon pÄ 1,65%.
Jeg regner med at mange av medaksjonÊrne hadde SL pÄ 18,- da det gikk en del volum pÄ sperren og videre nedover.
Til tross at kursen brÞt ned ut av den mindre, synkende kilen, og sank med litt over 4%, sÄ har den stoppet pÄ hovedtrenden. Jeg synes det var sterkt av BGBIO som klarte seg aldeles utmerket og langt bedre enn jeg hadde fryktet, da stÞtten pÄ 18,- hold enda en gang.
Alt i alt sÄ er jeg veldig positiv og venter spent pÄ generalforsamlingen.
Og her er en mulig og ikke minst Ăžnskelig utvikling jeg ser for meg framover:
Og et litt stĂžrre tidsramme:
God helg folkens og hell og lykke neste uke!
P.S. Jeg synes det er tynt med bidrag fra andre pÄ denne diskusjonstrÄden og savner flere synspunkter.
slettet
Da er vi stortsett enige bortsett fra at du tegnet en litt stĂžrre runding. Er dette Elliot-bĂžlger?
SÄ sÄ. Ingen grunn til Ä bli fornÊrmet. Jeg regner med at @Senior ikke mente noe vondt, bare ordla seg litt klÞnete og etterlyste litt mer forklarende tekst. Jeg for min del vil sette pris pÄ om du legger den ut igjen og skriver et par ord om ankerpunktene fra diagrammet.
Om diagrammet til âmikopattâ ble realitet mĂ„tte BgBio ha floppet fullstendig fundamentalt og det er det vel mindre enn 1% sjanse for i henhold til oss som fĂžlger med pĂ„ det fundamentale.
Men som du skriver burde det i det minste fĂžlge noe tekst for Ă„ bli tatt seriĂžst.
Men dette er jo en teknisk trÄd.
NÄ er du veldig bombastisk i dine uttalelser. NÄ kan vi ikke se diagrammet lenger men ut fra det jeg husker sÄ tegnet han bare et lite fall under trendkanalen fÞr videre oppgang til ca 30 kroner. Og det kan fort skje og er i grunn veldig vanlig ved repemisjon i norsk biotek.
SÄ du vil ikke ha negative tekniske analyser fordi du fÞlger selskapet basert pÄ det fundamentale?
Ok, her er min analyse:
Dette er ett av flere scenarioer jeg ser pÄ, men i dette tilfellet legger 18kr seg som ett emisjonslokk pÄ kursen fordi det ikke er nok kjÞpsinteresse til Ä absorbere aksjene i lÞpet av kort tid, og da skal stÞtte testes. Jeg ser for meg at i ett sÄnt scenario kan kursen falle ned til stÞtteomrÄdet pÄ 12.5kr - 13.5kr slik jeg tegner det.
Etablering av kursen over 20kr i en hel uke i lĂžpet av februar/mars vil gjĂžre scenarioet ugyldig.
Husk at den hĂžye volumsĂžylen er fra da det ble annonsert rettet emisjon og at kursen holdt seg over 18 i etterkant. Selv pĂ„ fredag da Oslo BĂžrs sa âbĂžâ landet BGBIO pĂ„ 18,-igjen til slutt, noe jeg synes er meget sterkt. Det jeg tror kan eventuelt Ăždelegge for selskapet er negativt makrobilde.
Forresten artig at vi diskuterer det akkurat nÄ i det jeg begynte pÄ et nytt kapittel i en bok jeg leser. Sjekk dette:
Det har vĂŠrt lite omsetning i etterkant av emisjonen. Og fĂžrste dag med litt skremmende makrobildet ga fall under 18kr.
Jeg tror at det har kommet inn sÄpass mange aksjer over 18kr som ikke har tenkt Ä sitte langsiktig at det gir varig press pÄ kursen nedover nÄr den er over 18kr. Det er ikke noen fasit, men en hypotese blant annet basert pÄ handelsloggen og data fra oslo bÞrs samt chart.
Det at kursen holder seg over emisjonskurs i flere dager er fint det, men det mÄ vÊre nok volum til Ä absorbere de som skal dytte aksjene ut pÄ markedet med noen tiÞringer gevinst. Med mindre BGBio har vÊrt veldig heldige med valg av aksjonÊrer i emisjonen sÄ tviler jeg pÄ at dette er tilfellet.
Her er data fra oslo bĂžrs siden 16. januar:
Det viktigste i bildet er:
1: Totalt omsatt per dag. Merk 105 millioner omsatt pÄ emisjonsdagen, og sÄ 4.7 millioner dagen etter. Deretter mellom 2.2 og 3 millioner. Dette er etter emisjonen. Sammenlign med dagene fÞr emisjonen og sÄ ser du at omsetningen utenom emisjonsdagen i praksis ikke har blitt pÄvirket. Det vil si at det ikke har vÊrt noen stor omsetningsÞkning, og heller ingen stor absorbering av aksjer i markedet.
2: Merk VWAP omsetning fra 16. januar, til nÄ. Den er jevnt over fallende. Det vil si at siden 16. januar til emisjonsdagen 30. januar var det fallende kurs pÄ VWAP. Dette er ett Äpenbart svakhetstegn fÞr emisjonen. Etter emisjonen har denne trenden fortsatt, ikke snudd. Det et da selvsagt ett faretegn at pÄ lavt volum (kun ca 160 000 aksjer, eller 2.86 millioner omsatt pÄ fredag) sÄ falt VWAP under emisjonskursen. Og vi kan Äpenbart se at aksjene som kom ut i markedet gjennom emisjonen enda ikke har blitt absorbert i markedet.
3: Merk at emisjonen kommer i to omganger. Tranche 1 og Tranche 2. Dette vil si at man fint risikerer to omganger med salgspress rundt 18kr. Det er kun fÞrste pulje som har fÄtt aksjene sine sÄ langt. Ref https://newsweb.oslobors.no/message/494189.
Det melder seg derfor en logisk konklusjon. Enten gikk aksjene i emisjonen til langsiktige hender, eller sÄ skal de selges pÄ markedet i de nÊrmeste ukene og mÄneder, og det vil legge ett salgspress pÄ kursen framover sÄ lenge kursen holder seg over eller rundt 18kr.
Jeg mener trenden er ned fra 16. januar, en dag som hadde brukbart volum til denne aksjen Ä vÊre. Og jeg tror at emisjonen vil forsterke trenden i den retningen som den allerede var pÄ vei. Utover det gir chartet ett signal om at stÞtten er nede pÄ 13.5kr - 12.5kr hvis den fÞrst bryter under 18kr og holder seg der.
En alternativ tolkning er selvsagt at disse aksjene har gÄtt til sterke hender som skal sitte pÄ aksjene, og det er ingen grunn til bekymring. Min erfaring med emisjoner innen biotek notert pÄ oslo bÞrs er at det normalt ikke er tilfellet. Men vi fÄr se hvor kursen gÄr de neste to mÄnedene.
Jeg har bedrevet TA av aksjer i godt over 30 Ă„r men har for en god stund siden kommet til at kun TA uten Ă„ overhode hensynta det fundamentale som oftest gir liten mening.
Mulig jeg kanskje leste det chartet til âmikopattâ litt for raskt, men jeg syntes det lignet mest pĂ„ en barnetegning av en bue med en pil ned mot null og mente det bare var en dĂ„rlig spĂžk!
Tiden vil vise, som vanlig. Jeg mener bestemt vi er i en sekundĂŠr trend
[se https://www.investopedia.com/terms/d/dowtheory.asp].
Med mindre hovedtrenden brytes sÄ forventer en bevegelse opp inne i hovedtrenden.
Vil ikke gĂ„ i dybden for det ble skrevet mange bĂžker om emnet men historisk sett liker markedet gjentagende mĂžnstre og tallet 3 og 5. Markedet pleier Ă„ ha bevegelser opp i 3 eller 5 dager og gjerne pullback i 3 eller 5 dager igjen fĂžr hele syklusen repeteres. Det samme gjelder bevegelser ned mot hovedtrenden der et âbeinâ berĂžrer trendlinja. Tar jeg ikke feil sĂ„ ser vi nĂ„ bein nr. 2. Det korrelerer ogsĂ„ godt med analysen til @mikopatt og hans Elliotts bĂžlger.
Uansett sÄ krysser vi fingrene som vanlig og Þnsker alle hell og lykke den kommende uken!