Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Beste Private banking

Mange på TI-forumet drømmer om en gang å skyte gullfuglen med sine investeringer. Når fuglen er skutt og pengene på bok, er neste spørsmål: Hvordan kan jeg passe på pengene mine best mulig?

Derfor oppretter jeg denne uformelle tråden, for å dele pro/cons om hvilken bank som har det beste “private banking”-tilbudet.

Hva er viktig for deg, er det gratis flyplass-lounge, invitasjoner til konserter og arrangementer, god tilgang på ekstratjenester eller best mulig rådgivning?

Shoot!

1 Like

Private banking er oppskrytt. Og man betaler ofte et latterlig høyt fee ( som hos DNB for å ha tilgang til tjenesten).

Hva koster det hos DNB ?

Tror det starter gratis, så sniker de inn et gebyr på et par tusen pr bruker du har pr år.
Skal også nevnes at de ikke er proaktive på rente… så du risikerer å ha dårlig rente og betale mye for tjenesten.

par tusen i året ?

I året ja.

Finnes det andre løsninger som er bedre? Mange liker å flashe det svarte kortet i baren, men om det er eneste fordelen med Private-banking-kontoen så bør man kanskje revurdere hvilke venner man omgås :slight_smile:

Synes ikke det havner i kategorien “latterlig høyt fee” :slight_smile: Jeg bruker jo Nordea og er etterhvert blitt veldig fornøyd med det. Det viktigste for meg med PB er å ha en diskusjonspartner som i utgangspunktet er uenig i hvordan jeg investerer :wink: PB er uansett veldig personavhengig og jeg var absolutt ikke fornøyd med de første jeg hadde i Nordea.

5 Likes

Det viktigste er få et samarbeid med en forvalter som ikke har egeninteresser, det har alle bankene. De skal selge egne produkter, og tilbyr en portefølje sammensatt utifra egen produkthylle, ikke det som er det beste der ute.

Velg en forvalter som tar seg betalt for å gi gode råd og tilganger til markeder og aktivaklasser du ellers ikke ville ha fått. Gjør som Hilde Midthjell, hun har skapt en egen formue på over 1 milliard gjennom blant annet Dale of Norway, men har satt bort alt til Formuesforvaltning. De har vunnet Prospera for Private Banking fire år på rad. Hvor mange andre forvaltere ser man blir anbefalt i DN av sine kunder slik Midthjell gjorde med Formuesforvaltning i mars i år?

2 Likes

Det svarte kortet som i Saga-kort?

DnB https://www.dnb.no/privat/private-banking/vaare-beste-kort.html

og her fra Nordea: https://www.nordea.no/private-banking/vare-tjenester/dagligbank/kredittkort.html

Aha. Vi i DNB får Saga-Gold kortene. Ikke de der.

Pb hos dnb er hakket over saga

Om ønskelig kan jeg godt ta halv fee av Nordea så kan jeg ringe deg hver lørdags kveld/natt etter litt mye innabords å prate drit om investeringene dine?
PM om interessert.

6 Likes

Kapital har kjørt et par saker på at Formuesforvalning har noen heftige gebyrer og at det er endel fond i fond som gir uoversiktlig kostbilde.

Men her som alle andre steder dreier det seg vel om å ha et kritisk bilde på hva produktene.

1 Like

For meg er vanlige banktjenester, f.eks. lånefinansiering av eiendom og betalinger til inn/utland, sentralt i en private banking tjeneste. Formuesforvaltning har en tendens til å tilby svært dyre forvaltningsløsninger - det er i hvert fall min erfaring. Så at de ikke har egeninteresse stemmer ikke med det jeg har sett derfra (men det har blitt noen år siden).

1 Like

De holder jo på med dette for å tjene penger :slight_smile:

Får man forvaltning gratis, så bør man vel takke nei til det!

Det et stor forskjell på å ha 12 aksjefond på produkthyllen som ikke slår indeks over tid som man betaler 0,8 - 2 % årlig for å eie. Forvaltningen er gratis, men PB har kickback på at de selger DNB eller Nordea-fond (returprovisjon)

Formuesforvaltning plukker aktivt og tilbyr tilganger til fond som over tid har slått indeks til en lavere volatilitet. Kostnaden i fondet er 0,86 % årlig, det går til leverandørene. Disse fondene er i stor grad utilgjengelig for retail, og har i snitt 2 % i forvaltningshonorar er man stor nok til å tegne de direkte selv. Formuesforvaltning har fått dette ned til 0,86 % gjennom sin innkjøpskraft og fond i fond løsning.

Som kunde betaler man direkte til Formuesforvaltning et forvaltningshonorar. Det er honorar for at de skal gjøre jobben med å kontinuerlig overvåke og holde porteføljene slik at de er sydd sammen best mulig for å gi riktig global spredning. De rådgir også mye rundt skatt, generasjonsskifte, hjelper til med å rydde opp i porteføljer og generelt ta ned risikoen uten at det går utover avkastningen på en negativ måte. (Best mulig risikojustert avkastning, de har sharpe ratio på godt over 1,8 i porteføljene i snitt). Et globalt indeksfond har sharpe ratio på 0,9.

Så hva er «dyrt»? Å samlet betale 2 % i året for proff forvaltning med de beste fondene i porteføljen, eller kjøpe norske fond til 0,8 - 1,5 % uten å kunne velge annet enn bankens egne fond?

DNB Teknologi er absolutt er bra fond, men i fjor endte de 17 % bak indeks. Det tok de seg betalt 1,5 % for. Det kommer de unna med når fondet leverte godt over 30 % avkastning, men indeks hadde gitt 15 % mer. Hva om de underperformer tilsvarende i et normalår? Mange ser seg blinde på den absolutte avkastningen (børsene har steget i 10 år), men skjønner ikke så mye av den relative avkastningen de får.

Se på DNB Premium 80, bak sin sammensatte indeks år på år, men tar 1,4 % i honorar for å gi konstant mindreavkastning…

2 Likes

Haha jeg dauer

2 Likes

Jobber du der?

Jeg kjenner godt til problemstillingene du nevner. Men driver min egne forvaltning og betaler ikke forvaltningshonorar hos den PB jeg er kunde hos utover noen kroner i kortgebyrer. I den lavrente verden vi også ser ut til å få vil honorarene de har i bransjen bli presset godt ned.

1 Like