I dag henta jeg en HP på januarsalg hos Power. Nå står den og surrer med F@H over natta så får vi se i morgen kveld hva den klarer å folde på et døgn.
Betalte bare 4499,- for følgende specs:
14" IPS-skjerm
3-cellers batteri på >40Wh
i5-1035G1 (som viste seg å være G7!)
8gb ddr4 ram 3200mhz
256gb m2 ssd
Den skulle ha 1 ledig ram-slot iflg en ram-sjappe på nettet, så det første jeg gjorde var å skru av underdekslet og bekrefte dette. Neste punkt blir derfor å bestille en identisk 8gb rambrikke. Siden disse er oem-monterte brikker er de faktisk ganske billige (ned i $35).
Og så til det som er litt moro:
Maskinen SKULLE ha Intel UHD Graphics integrert, dvs en basic grafikkløsning som bruker av maskinens RAM - derav ønsket om 8 gb ekstra for å komme opp i 16gb.
Men etter å ha installert Speccy (et flott gratisprogram jeg bruker for å holde et øye med bl.a. prosessortemperatur) så jeg overraskende nok at Speccy identifiserte prosessoren som en i5-1035G7 (ikke G1 som står i spesifikasjonene til Power og HP)!
G7 betyr at den har en langt bedre integrert grafikkløsning: Intel Iris Plus G7!
Denne rankes en god del høyere enn Intel UHD Graphics (faktisk såvidt over entry-level kort som enkelte Nvidia MX og Radeon).
Dette kan kanskje gjøre seg gjeldende ved kjøring av F@H, for jeg har forstått det slik at kraftigere GPU-løsning gir store utslag på tid per fold?
Uansett:
Her fikk jeg altså langt mer enn forventet for pengene
De har vel gått tom for G1 på produksjonslinja og bare tatt det alternativet som lå nærmest