Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Binde renta

Bør man binde boliglånsrenta nå?
Den er jo historisk lav nå, og samtidig leser man jo at det varsles store trinnvise renteøkninger

1 Like

Kommer vel litt an på hvor du får bundet den. Det har vel aldri sett mer fornuftig ut enn nå, det kan jeg være enig i, men har ikke fastrente-tilbudene allerede gått oppover litt?

Ser innskuddsrentene har begynt å snu opp igjen allerede.

1 Like

Binding av rente lønner seg aldri - med mindre du absolutt ikke har råd til en gitt økning i renta.

Sett heller differansen mellom fast og flytende rente på en egen konto og bruk denne til å betale når renten går opp. Lønner seg 99/100 ganger.

Banken er åpenbart kun ute etter profitt og har alltid mer informasjon og innsikt enn deg.

6 Likes

Selv har jeg valgt å binde renta i 10år, greit med forutsigbarhet :slight_smile:

2 Likes

10-årsrenten er allerede opp 35% siden jeg bandt den før jul.

Fikk 1,95, noe jeg synes er bra.

4 Likes

For 8-9 år siden så var det mange som syns de gjorde et kupp ved å binde på 5% i 10år. Jeg vurderte det sterkt selv. Glad jeg ikke gjorde det. Historisk har det aldri lønt seg å vedde mot banken.

5 Likes

For min del er det kun forutsigbarhet det handler om, slipper å tenke på renta de neste 10årene. Smart er det sikkert ikke :slight_smile:

4 Likes

Er det noen av dere som tror renta skal enda lavere enn den er nå?

Jeg bandt renta i 5 år nylig.

Vet veldig godt at det er et regnestykke som banken omtrent alltid vinner, men synes det er greit å ha forutsigbarhet i denne situasjonen vi er i. Renten er uansett veldig lav.

2 Likes

Jeg har bundet i 10 år på 2,19%. Det er for å spare penger; ikke å ha forutsigbarheten. Lite å tape på å binde.

Hvilken bank er billigst på fastrente?

Vurderer binding nå i bunn av rentebane.

Enn hvis man binder hele tida, f.eks kona til @Konamixx ?
Ho binder uten rente! :stuck_out_tongue_winking_eye::+1:

Vurderer å binde studielånsrenta.

Flytende i mai: 1,421%
fastrenter er ikke kommet enda, oppdateres i april. Men jeg antar noe som dette:

3 år fast: ca. 1.65%
5 år fast: ca. 1.85%
10 år fast: ca. 2.15%

Jeg er alt for sent ute med å binde, kunne bundet 10 år på 1,933% og 3 år på 1,48%. Men synes det virker sannsynlig at bunnen er satt nå…

Ifjor høst var det nok det mest gunstige tidspunktet for rentebinding. Historiske tall og hendelser er en ting, men nå som “bunnen” er nær, betaler man trolig en veldig liten forsikring ved å binde renten over lengere tid.

Jeg tror de som sikret seg fast rente 10år under 2 % gjorde en god deal, særlig nå som 10åringens rentetilbud er langt høyere allerede idag. Vurderte å makse ut lånet på 10års binding ifjor for å cashe inn på underkurs, men turde dessverre ikke det :hatched_chick:

1 Like

Bunnen for fastrente boliglån var ca i april /mai ifjor, og fastrenten er betydelig opp siden da.

Bandt selv for 10 år i mai et par uker før det snudde. Er nå i underkursposisjon tilsvarende ca 5% av lånesaldo.

2 Likes

Hadde veldig lyst til å binde renta for 10 år da man kunne få det til ca 1,6% i fjor. En no-brainer spør du meg, hvis man skulle ønske å maksimere låneopptak ifm boligkjøp for eksempel. Fastrente kunne da tillate gjeldsopptak langt over 5x-regelen, forutsatt trygg jobb og at banken var villig til å benytte unntaksmuligheten. Dessverre passet det ikke.

Ikke like attraktivt nå som renta er ca 2%, men jeg synes fremdeles muligheten for 10-års forutsigbarhet er billig, selv om man historisk sett kan forvente å tape litt på det. For min del ville jeg ikke benyttet fastrente på kortere periode enn 10år. Tenker at lengre tid gir mindre forutsigbarhet for banken og dermed større mulighet for gevinst for låntaker.

1 Like

Har du en bank som lar deg ta del i den underkursen ved innfrielse/refinansiering? Da jeg sjekket fastrentetilbud for noen år siden fant jeg at mange av de store bankene hadde ensidige vilkår. Det ville kostet meg å avslutte avtalen om rentekurven var ned mens de ikke ville tilgodese meg om den hadde vært opp relativt til da avtalen ble inngått.

1 Like

Ja, jeg får ut underkurs. Kan gå ut av avtalen etter ett år. Når jeg snakker om underkurs tilsvarende 5 % av lånesaldo, så er det med utgangspunkt i 9 år igjen og referanserente tilsvarende 9 år. Har for øvrig ikke bestemt meg for om jeg casher inn underkurs og går over til flytende i mai.

Vet at Danske Bank bl.a. ikke gir underkurs. Det fremstår som at ran der de enten stjeler fra sine kunder (du går ut av avtalen og Danske beholder underkursen), eller i praksis tvinger de med fastrente til å være kunder i hele bindingsperioden.

1 Like

Ringte banken av ren nyskjerrighet, 10-åringen lå på 2.90%. Synes det var litt stivt… :sweat_smile:

3 Likes