Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Binde renta

Som en anekdote: Tyrkisk 10-årig statsrente hoppet nettopp til 16%…
image

1 Like

Stygt å si dette, men jeg tror folk er for sent ute for å binde renta nå.

Ca 6-12 måneder for sent ute.

4 Likes

Kommer vel helt an på hva man tror renta ligger på om 5-10 år…?

1 Like

Evt om man har gjeld om 5-10år ? :stuck_out_tongue:

3 Likes

Et godt alternativ er å “binde renten selv” ved å lage en buffer. Jeg gjør det og det har over tid vist seg å fønke veldig bra.

Det fønker slik: Man sier at man f.eks er OK med å betale 3% i rente. La oss si at man har flytende rente på 1.5% i banken når man starter. Når lånet skal trekkes fra kontoen trekker man da lånet inkl 1.5% og overfører 1.5% til en egen høyrentekonto (buffer konto). Slik gjør man hver måned.

Så etter et år setter banken opp den flytende renten til 1.75%. Da endrer man trekket sitt til at man overfører 1.25% til buffer kontoen. Teknisk sett har man da en fast rente av det man trekker fra lønna si hver måned, men man setter av i en buffer til seg selv.

Om man da kommer til et steg hvor renta kommer over 3% så endrer man på dette. La oss si at renta går i 3.25%. Da overfører man ikke til buffer kontoen, men begynner å trekke fra buffer kontoen og inn på lånet. Da har man fortsatt fast trekk fra lønnskontoen, men man spiser av bufferen.

12 Likes

En god strategi det.

Jeg bandt 10 år i mai ifjor rett og slett på spekulasjon om potensielt veldig stor underkurs.
Samtidig var det ekstremt lite å gå på nedover. Tapet ift flytende rente var minimalt.

Med litt høyere fastrente så kan jeg gå over til flytende og betale ned nok på lånet til å spare ett år med renter og avdrag

3 Likes

Går raskt oppover nå. Jeg sjekket vel for ca 2 uker siden og da fant jeg 2,30 på bankens nettside mener jeg det var. Regner jo alltid med at det er noe mer å hente på forhandling derfra, men om utgangspunktet nå er 2,90 så er det jo ikke like interessant :roll_eyes:

Til sammenligning så er min 10 år fastrente under 2 %

Hvis man har et 5-sifret antall Nanos nå, og sitter på de i ett år eller to, så trenger man vel kanskje ikke å tenke på gjeld mer? . :money_mouth_face:
Kanskje :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Nibor 3mnd har gått mye nedover de siste mnd, og flere banker har satt ned renta. Er nede i 1,19 i Danske Bank nå, men ser den faste renta på 10 år fremdeles ligger på 2,43. Burde vel gå litt ned fremover den også.

image

1 Like

Ja ser man det @folo , sparebanken 1 også på lån under 34. Ned 0.12 eff %, uten at de har justert min rente :smiley: Får sende de en melding, utgjør 2600kr i året. / 2 ekstra fridag det nesten om man tar med skatt :laughing:

1 Like

Skatt / fradrag på renter også da

2 Likes

En möjlighet är att binda räntan på delar av lånet. Eks fast rente opp till 50% resterande flytande.

För att jämna ut toppar och dalar. Men verkar vara ovanlig i Norge? Her er de all in antingen på bundet eller flytande?

Fikk mld i dag fra banken ang boliglånet, nedsatt til 1.32% Eff ( minus 0.14%) for 3 min arbeid i chatten fredag :smiley:

Ja det skal være mulig å binde halvparten av lånet.

Og bankens navn er?
Glem det, så det nå

Nede i 0,20 nå faktisk!

image

Danske bank Akademikerne pr 15.06.2021

5 Likes

Fortsetter ned 0,19 nå samtidig som bankene gjør seg klar til å sette opp renta.

Man er heller ikke nødt til å binde hele beløpet. Del lånet opp i 2 for eksempel, da får du litt mer forutsigbarhet.

4 Likes