Som en anekdote: Tyrkisk 10-årig statsrente hoppet nettopp til 16%…
Stygt å si dette, men jeg tror folk er for sent ute for å binde renta nå.
Ca 6-12 måneder for sent ute.
Kommer vel helt an på hva man tror renta ligger på om 5-10 år…?
Evt om man har gjeld om 5-10år ?
Et godt alternativ er å “binde renten selv” ved å lage en buffer. Jeg gjør det og det har over tid vist seg å fønke veldig bra.
Det fønker slik: Man sier at man f.eks er OK med å betale 3% i rente. La oss si at man har flytende rente på 1.5% i banken når man starter. Når lånet skal trekkes fra kontoen trekker man da lånet inkl 1.5% og overfører 1.5% til en egen høyrentekonto (buffer konto). Slik gjør man hver måned.
Så etter et år setter banken opp den flytende renten til 1.75%. Da endrer man trekket sitt til at man overfører 1.25% til buffer kontoen. Teknisk sett har man da en fast rente av det man trekker fra lønna si hver måned, men man setter av i en buffer til seg selv.
Om man da kommer til et steg hvor renta kommer over 3% så endrer man på dette. La oss si at renta går i 3.25%. Da overfører man ikke til buffer kontoen, men begynner å trekke fra buffer kontoen og inn på lånet. Da har man fortsatt fast trekk fra lønnskontoen, men man spiser av bufferen.
En god strategi det.
Jeg bandt 10 år i mai ifjor rett og slett på spekulasjon om potensielt veldig stor underkurs.
Samtidig var det ekstremt lite å gå på nedover. Tapet ift flytende rente var minimalt.
Med litt høyere fastrente så kan jeg gå over til flytende og betale ned nok på lånet til å spare ett år med renter og avdrag
Går raskt oppover nå. Jeg sjekket vel for ca 2 uker siden og da fant jeg 2,30 på bankens nettside mener jeg det var. Regner jo alltid med at det er noe mer å hente på forhandling derfra, men om utgangspunktet nå er 2,90 så er det jo ikke like interessant
Til sammenligning så er min 10 år fastrente under 2 %
Hvis man har et 5-sifret antall Nanos nå, og sitter på de i ett år eller to, så trenger man vel kanskje ikke å tenke på gjeld mer? .
Kanskje
Nibor 3mnd har gått mye nedover de siste mnd, og flere banker har satt ned renta. Er nede i 1,19 i Danske Bank nå, men ser den faste renta på 10 år fremdeles ligger på 2,43. Burde vel gå litt ned fremover den også.
Ja ser man det @folo , sparebanken 1 også på lån under 34. Ned 0.12 eff %, uten at de har justert min rente Får sende de en melding, utgjør 2600kr i året. / 2 ekstra fridag det nesten om man tar med skatt
Skatt / fradrag på renter også da
En möjlighet är att binda räntan på delar av lånet. Eks fast rente opp till 50% resterande flytande.
För att jämna ut toppar och dalar. Men verkar vara ovanlig i Norge? Her er de all in antingen på bundet eller flytande?
Fikk mld i dag fra banken ang boliglånet, nedsatt til 1.32% Eff ( minus 0.14%) for 3 min arbeid i chatten fredag
Ja det skal være mulig å binde halvparten av lånet.
Og bankens navn er?
Glem det, så det nå
Fortsetter ned 0,19 nå samtidig som bankene gjør seg klar til å sette opp renta.
Man er heller ikke nødt til å binde hele beløpet. Del lånet opp i 2 for eksempel, da får du litt mer forutsigbarhet.