Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Binde renta

Jeg er ganske noob på dette med renter osv. Har for tiden 3400000,- i lån på hus som har ny verditakst 5120000,- (for 3 uker siden)
Nominell flytende rente i nordea er 1,80% i dag da jeg sjekket.
Jeg tenker å bygge et ekstra soverom og vil i den anledning bli nødt til å låne ca 200k ekstra (har penger på konto jeg også kan bruke av) har i tillegg en bufferkonto på 3 månedslønner som jeg ikke skal røre.
Jeg tenker på å flytte lånet til en bank med bedre rentebetingelser. Kan jeg flytte lånet og så søke om å låne mer i den nye banken? Eller bør man ta dette opp med banken jeg har per nå?
Fant en rentekalkulator på nett med lånetilbud osv og fant ut at jeg kan spare rundt 15500 kr i året på å bytte bank.
Er 34 år gammel med samboer og et barn til opplysning

1 Like

du kan flytte å låneopp i hytt å pine akkurat så du ønsker. Men hvis det er primærbolig kan du kun låne opp til 85 %

1 Like

Det er ikke noe poeng å låne mer først i banken din om du skal bytte. Flytt og øk lånet samtidig.

2 Likes

Hei,
Er Storebrand de eneste som tilbyr å binde renta i 20år?

addendum.
Ønsker å flytte / binde huslånet hos dem, men de er ikke interessert da det ikke er solgt nok hus i området her siste året(kommunen er bra, men denne delen av kommunen har lite data). Inntekt og belåning (50%<) har ingenting å si.
Er det noen som har fått gjennomslag hos dem, selv om det er lite salgsdata?

Istedenfor å binde kan du betale inn ekstra/spare de pengene lånet koster ekstra på å binde. Det har lønnet seg for meg, men man vett jo aldri. Jeg fikk tilbud om å binde renta i 10 år til 3,15 nom. Flytende lånet betaler jeg nå en rente 1,65 nom. Jeg valgt å betale inn differansen :relaxed:

2 Likes

Pr nå kan jeg binde renta i 10 år for 2,7 ev Storebrand for 2,88 i 20 år.

Ref:

I 2024 anslår vi at boliglånsrentene vil være 3,1 prosent, litt høyere enn vi anslo i forrige rapport», skriver banken.

Slår dette til så blir det ikke så lenge man kan “spare” den differansen.

1 Like

Det er hva media skriver, tror nok renta forblir lav lang tid fremover, men det er ett veddemål. Tror bankene er bedre til å se oddsen en privat personer :wink: for min del er dette to tre tre år siden så foreløpig her det lønt seg godt for meg.

Vel det var ett sitat fra Norges Bank…

1 Like

Da ser det ut som og jeg går for KLP og 10 års fastrente til 2,59%.

4 Likes

Vet ikke om det er blitt sagt før, men basert på empiri har det aldri vært lønnsomt å binde renten. Det har heller ikke vært veldig stor forskjell over tid mellom kostnaden ved fast og flytende rente.

Oversatt betyr dette at du ikke vil tjene noe på å binde renten (med høy sannsynlighet). Den eneste gode/akseptable grunnen til å binde renten er derfor for å redusere risiko. Hvis du ser at du ikke har råd til at renten stiger til 3 % f. eks.

Det er også verdt å merke seg at du binder deg til huset/leiligheten din i 10 år. All den tid flytende rente er lavere enn fast vil du måtte betale banken din bruddgebyr hvis du f.eks skulle ønske å slette lånet ditt, ved salg eller at du har tjent masse ekstra penger og vil bli gjeldsfri.

3 Likes

Dette er ikke helt sant, du har lov å selge boligen og ta med deg fastrentelånet inn i ny bolig. Ble visst endret for noen år siden - selvsagt gitt at visse betingelser er oppfylt.

2 Likes

Dette blir for unyansert. Timing er viktig.
Jeg bandt renta (1,8%) for ti år mai 2020, og sitter nå i underkursposisjon på ca 4 % av lånets saldo.

7 Likes

Ja, historisk sett (empirsk) så er nok dette riktig.
Men historisk sett så har vi heller aldri hatt så lave renter som vi har/hadde nå.

Det empirien sier er at på et tilfeldig tidspunkt, så har det aldri vært lønnsomt å binde renten. Når man gjør som @Hayen, så blir nok situasjonen endel bedre.

Jeg tenkte som så at det eneste situasjonen hvor renten kom til å bli et problem var hvis jeg mistet jobben og slet med å få meg ny jobb. Det ville vært i et skikkelig bear-marked og renten ville da ha falt. Å binde renten ville mao vært en “omvendt” forsikre meg om høyere enn nødvendig rente hvis ting gikk dritt. :stuck_out_tongue:

Det som var mer fristende var et valutalån i USD når den gikk opp i nesten 12kr(!). Nå er kursen 8,6. Hadde kunnet kvitte meg med 25% av lånet på et år :stuck_out_tongue:

3 Likes

Det er ikke gitt at renten faller i et bearmarked. Man kan få tillitsbrudd i markedet, noe som gir høyt risikopåslag på lån. Dette skjedde så sent som i 2008

1 Like

Det er forsåvidt sant, men bankene i Norge er jo svært solide, de måtte bygge opp vesentlig mer egenkapital i årene etter 2008. Så derfor ikke på det som spesielt sannsynlig i denne omgang.

Dette visste jeg ikke, takk for korreksjonen. Er allikevel viktig å være obs på dette. Spesielt det med under/overkurs.

Helt enig at det er unyansert, og det er selvfølgelig mange betraktninger å ta med- spesielt på risikosiden hvor man nok i blant kan argumentere ganske sterkt for at det er riktig å binde. Det blir nevnt frykt for arbeidsløshet bla. som er ganske konkret og tungtveiende grunn til å binde selvfølgelig. Isolert sett vil jeg allikevel si at ditt eksempel styrker argumentet for avgjørelse basert på empiri. Man skal i ditt eksempel virkelig “treffe”, i motsetning til en avgjørelse basert på empiri, hvor man ikke skal treffe noe som helst.

Er også litt nysgjerrig på om du ville anbefalt Ramsess å binde renten på 2,59 %- Personlig vil jeg si det er ganske langt unna ditt konkrete eksempel på “god timing”.

Mellom meg og deg tror jeg du har truffet så nærme midten av blinken som det er mulig å gjøre med binding av rente. I blant treffer man bunnen i aksjemarkedet også, og det er kult å få til det.

Hmm, skal ikke være lett dette…
Nå har jeg snakket med min nåværende bank Sparebanken Vest.
Og uten å blir lurt av kaffe, drops og miniførstehjelpskrin så selger min kundebehandler meg på at SPV også betaler kundeutbytte, (tilsvarte 0,17% av lånet i fjor), og da blir renten i praksis lavere enn KLP.

Vurderer nå å låne 100k ekstra og sette dem i SPV :sweat_smile:

2 Likes

Jeg anbefaler “aldri” noe som helst, men kan noen ganger ha tydelige meninger om hva som er smart.
Hva gjelder fastrente, så er det i utgangspunktet kun et sikringsprodukt. Man sikrer seg renten. Og som for alle sikringer, være seg bilforsikringer, så følger det med en merkostnad ift å ha flytende rente eller unngå skade på bilen.
Noen ganger kan man likevel spekulere i fastrente. Det, og at renten nærmeste umulig kunne bli lavere enn ifjor vår ( styringsrente på 0 % og “alt” så mørkt ut, gjorde at jeg bandt da. Det fremstod sannsynlig at psykologien herjet. Dessuten var 1,80 % i ti år ekstremt lavt historisk sett. Det ga en trygghet for meg å kunne ha lav rente i ti år. Jeg antok også at det ville bli en hyggelig underkurs på et eller annet tidspunkt.
Det jeg gjorde var å gå mot strømmen.
Nå derimot er man “i strømmen” hvis man binder. Det kan godt være smart, men det blir en vanskelig vurdering. Jeg tenker at man må se litt på hva man synes om å betale rundt 2,6 % i ti år, og hva man tror om alternativene.
En mulighet, hvis man går foor flytende rente,er jo å lage seg en slags privat fastrente. Man setter av penger til trekkonto lån tilsvarende f.eks 2,6 % nå. Så lenge flytende rente er under, vil det bygge seg opp en buffer. Hvis/når renten går over 2,6 % , så spises av bufferen, men man merker ikke noe til det i praksis.

4 Likes

Men si at jeg legger NB’s rentebane prognose til grunn, så vil boliglåns renta passere 2,59% i Q4 2022 dvs om ett år. Ja mye kan skje ila ett år men tilbake til korona tilstander ala 2020 er vel lite sannsynlig?

Så binder jeg renta i dag, så må jeg betale røffly 1/2 prosent formye i ett år, mot etterpå å matche eller bedre rente i 9år. Er det noe jeg leser feil her?

Rentebanen er hentet her: