Har du sett rentebane vs renten?
Du mener at forskjellen på 1,5% mellom styring og boliglåns-rente kommer til å krympe?
Rentemarginen er relativt konstant i praksis.
Ja, sånn ca det
Takk for at du klargjorde dette!
Da tror jeg nok at jeg binder den nå,
- pga foutsigbarheten
- sannsynligheten for at renten i snitt er lik eller høyere i 9/10 år enn det jeg binder den for.
hvis det tar et par år før vi når lik eller høyere vil du fremdeles tape på å binde.
|Fastrentelån, 3 år 2,09 %
|Fastrentelån, 5 år 2,24 %
|Fastrentelån, 10 år 2,41 %
Er hva jeg kan binde på, dette er jo ikke godt nok når jeg har 1.17 % flytende.
Da har du ansattrente I bank. Og må også hensynta skattefordel ift normrente
1.17% er samme som jeg har, foreningskunde i Danske Bank. Tror ikke jeg må skatte av den fordelen nei.
Edit: det kan være det er 1.19, jeg husker ikke i farten
nei.
Ja, da har du 1,24% å gå på, da stiller saken seg litt annerledes.
Nei, jeg mener at nb sine projeksjoner 18mnd fram i tid er svært usikre.
Jeg bandt selv renta på 50% av boliglånet for 5 år ifjor på 1,69%. Føler jeg traff ganske bra med den. Ser også ut til at jeg får jeg betalt ned en hel del innen 5 år er gått takket være krypto investeringer.
Jeg bandt renten på 2,84% over ti år, ganske høyt men likevel relativt billig i mine øyne. Lån på fem mill gir rente på under 150k i året, minus skattefradrag.
Jeg ønsker forutsigbarhet fremfor noe annet, selv om rentene må øke mye for at jeg tjener på dette er det en investering i god nattesøvn.
Planen var å binde for lenge siden men av diverse årsaker gikk ikke det. Uansett er jeg fornøyd med å endelig ha fått refinansiert. Har forøvrig også gått for avdragsfrihet over fem år, avdragene skal investeres i krypto.
for de av dem som har betydelige lån idag,er å låse renten helt absolutt optimalt.
Men jeg forstår dem som har nylig gått inn i boligmarkedet,og har vokst opp med manipulerte lave renter i over 10 år
“historiske” lave renter er kanskje ikke godt nok,for det finnes minus-renter også,om det er grådigheten som unnlates til å ta nødvendige tiltak,-for når vi letter på de kvatative lettelsene og til slutt setter opp rentene,så er det faktisk ingen data idag som vi kan regne oss fremt til hvordan markedet vil reagere…noen “eksperter” har uttalt at rentene kan gå amokk
Jeg ville ikke vært så skråsikker på at det er “absolutt optimalt” å gjøre noe du historisk taper på.
Det er fortsatt en del dyrere å låne i Norge ser jeg. Snittrente på 10 år hos noen banker her (Sverige) ligger på 1,55%. Jeg bandt sist på 3 år, 1,29 og tipper jeg kan få det lavere ved neste korsvei.
Hadde vært saker det, jeg må dessverre holde meg til samme bank og det var bare så vidt jeg fikk refinansiert til sikkerhet på annen eiendom etter å ha solgt noe. Hadde jeg kunnet velge og vrake vill jeg nok sjekket mer kreative løsninger som å låne i svenske kroner; ikke umulig at NOK øker i forhold til SEK i tiden som kommer…!
Du venter varige lave renter mao? Ikke høyere rente for å motvirke inflasjon?
De må kanskje sette ned rentene igjen etter neste børskrakk
Uansett rentene på boliglån er ikke det jeg ønsker å spekulere i. Her får man gjerne veldig gode betingelser 2-3 års fastrente så blir heller ikke konsekvensene like store som om man bommer på 10 års rente. Betaler ned jevnt og trutt og er gjeldfri om 10-11 år så promillene hit og dit spiller også mindre rolle for hvert år.
jo,men det finnes dem som er aleneboende etter å ha kjøpt ut sin bedre halvdel og sitter gjerne med 4-5 mill i lån,da er den tryggheten i å fastsette renter en gullkantet sak å foreta seg,-uansett hva en “kan” tape på sikt
Nå var det ikke slik du la det fram i innlegget jeg kommenterte.
Selv har jeg eksempelvis betydelig gjeld, på 5 mill. Og faller også sånn cirka inn under kategorien din på “nylig gått inn i boligmarkedet” da det er cirka 10 år siden jeg kjøpte min første bolig.
Men jeg klarer å tenke selv, uavhengig av båsen du har plasset meg i. Og for meg ville det ikke vært “absolutt optimalt” å binde renten. Da hadde jeg fikset fastrente (for et år siden).
I en slik situasjon ville jeg ikke kalt fastrente for en “gullkantet sak”, men mer et nødvendig onde fordi man er i en vanskelig situasjon. Så for noen vil det selvfølgelig være fornuftig med fastrente. Men å si kategorisk at det er det “absolutt optimale” er bare dumt…