Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Binde renta

wow…der startet du kjapt krenketoget og overkjørte meg fullsstendig :sweat_smile:

Hvis du har et hus til 5 mill og har en solid og trygg arbeidsplass med høy lønnsslipp og du klarer utgiftene med økende renter og avdrag uten problem,så er jo det bare kjempeflott,og selvfølgelig skal du få lov til å nyte flytende rente :smiley: :+1:

min kommentar var rettet mot dem som har fått i overkant i lån fra banken og ikke er så robust nå som rentene tikker oppover,-for jeg tviler på det er mange som faktisk setter opp et budsjett på hva innvirkning det kan ha for en økonomi med 1 inntekt på si ala 550 000 i året? :man_shrugging:

ekstra tøft blir det om en har barnefamilie…

2 Likes

11% rente?

…er fastrentene så høye som 11% nå? :astonished:

Du mente inntekt

Du får ikke låne 5 millioner med 550 000 i lønn

ja…men det har hendt at enkelte har gjennomgått “samlivsbrudd”, der den ene parten har kjøpt ut samboeren sin,og sitter nå med veldig høye lån.

derfor kan det bli veldig tøft om det blir en dobbel effekt,som f.eks. at rentene skulle stige ubehageligt mye,og gjerne at arbeidssituasjonen skulle endre seg…da er fastlåsing av renter en trygghet,dyrt men med en forsikring at en ikke sitter med en potensiellt umulig situasjon.

men det jeg har hørt også,er at om man låser rentene,-så er det ikke mulig å flytte til en annen bank for bedre rente :grimacing: :grimacing:

– Vi er 110 prosent sikre på at det kommer en ny renteheving i desember. Det må skje store sjokk i norsk økonomi for at Norges Bank skal avvike fra planen om å heve renten hvert kvartal det neste året, sier han.

Håper bankene fortsetter å konkurrere litt om oss unge førstegangskjøpere iallefall :wink: :crossed_fingers:

4 Likes

Unner dere virkelig det, alle fortrinn som unge førstegangs kjøpere kan få er bra.
Spesielt siden det bare blir vanskeligere og vanskeligere for den gruppen å komme seg inn i boligmarkedet.
Ender dessverre ofte opp med å leie, da ofte dyrere enn det ville vært å betjene avdrag på egen bolig…

3 Likes

Spurte banken hva fastrenten lå på nå og fikk følgende svar:

3 år 2,45%

5 år 2,70%

10 år 2,95%

Syns ikke det var kjempebra.
Hva har dere andre fått?

Tenker å shoppe litt rundt. Kom gjerne med tips! (Er ikke medlem av noe fagforbund).

1 Like

Har du sjekket Boliglån – Finansportalen ?

2 Likes

Har prøvd slike portaler før men da måtte man oppgi e-post adresse / telefon og bli oppringt med tilbud, det orka jeg ikke - men prøvde denne nå, og fikk opp en del priser så takk skal du ha :slight_smile:

2 Likes

3 år, 2.19%

1 Like

KLP:

image

1 Like

Boliglån med fast rente

Prisene forutsetter at du og evt medlåntaker har lønnsinngang og bruker banken i det daglige.

3 år: 2,19 %
5 år: 2,34 %
10 år: 2,51 %

Danske bank

NOMINELL RENTE

1,32 %*

1 Like

image

1 Like
1 Like

Noen som valgte å binde renta her?
Beste 10-åring ligger nå på nom 2,84% - opp 0,24% siden 10. januar.
Kunne hatt en pen kursgevinst allerede:-)
image

1 Like

Bandt på 2.01 for 1,5 år siden. Kursgevinst på 5,9% av pålydende nå…

Vurderer å realisere om mellom 12-24 måneder frem i tid, hvis utviklingen går som jeg tror/frykter. Men det blir jo egentlig ren spekulasjon.

4 Likes

Pent​:+1::money_mouth_face:
Jeg realiserte 7,31% gevinst fra des - mai i fjor.
Har nye 1,13% urealisert nå, og mye tyder på det snart stiger til 2,25%
Fastrente lønner seg sjelden over tid, men artig å spekulere litt.

3 Likes

Angrer bare på at jeg ikke bandt mer enn 30% av lånet i 10 år til 1.92% i november 2020. Skulle gått for 50-60%

2 Likes