Bandt 80% av lånet til 1,8 % for 10 år mai 2020
Det er helt rått egentlig. Ca 2 år med avdrag det😁
bandt renta 10år nov 2019. snakk om max uflaks. 2.81 effektiv så greit nok
Fantastisk bra. Det er det jeg alltid sier det er alltid gode muligheter enten på lån eller andre ting.
Mener du at banken betaler deg for å komme seg ut av lånet?
Sykt irriterende at jeg ikke får slike betingelser, jeg bandt renten september eller noe og fikk da 2.84% . Fordi jeg ikke hadde mulighet til å forhandle med andre banker. Stuck i DNB. Bra de er så gode mot eksisterende kunder!
Yes, det er riktig🥳
De reduserte restgjelden.
Dette var i DNB faktisk, men over et år siden. Jeg mener det er forskjell fra bank til bank om de tilbyr deg å kjøpe deg ut av en sånn avtale som nevnt over her.
Og så kom du ut av avtalen eller beholdt du den? Hvordan ser lønnsomheten i det ut fordelt over lånets levetid? Tenker jo at hvis banken tilbyr å kjøpe deg ut så er det vel for å begrense sitt eget tap?
I prinsippet er dette et nullspill for bankene. De sikrer seg i utgangspunktet i markedet når en kunde inngår fastrente
Ikke sant. Så hva er det de oppnår med å kjøpe seg ut av en avtale på denne måten?
De oppnår lite/ingenting.
Det er et nullspill for de begge veier - i utganspunktet.
Men hvis du som kunde har inngått fastrente, og renten i markedet stiger, så har denne diferansen en verdi. Det er den du får utbetalt (som en underkurs) ved overgang til flytende rente
Jeg skjønner at differansen har verdi, og at det er denne som utbetales. Spørsmålet må jo være om banken spekulerer i at de vil tjene på å få deg tilbake på flytende rente? Altså om de kan tjene mer enn underkursen som ble utbetalt?
I utgangspunktet ikke.
For bankene er det ofte fint at kundene har fastrente. Det gir gjerne den konsekvensen at kundene blir i banken
Enig. Så jeg forstår fremdeles ikke hvorfor de gjør dette
Har vanskelig for å tro det kan være så enkelt å “slå banken”.
Tror du angriper dette feil
Det er et produkt de tilbyr. Det er ikke så veldig annerledes enn at de har en plattform for aksjer.
Aksjer stiger og synker i verdi. Du handler de gjennom banken. Banken tjener ikke noe (minimalt iallfall) på at du selger aksjen dyrere. På samme måte kan du “kjøpe og selge” fastrentelånet ditt
Husk at normalen er at man med fastrente kjøper seg en slags forsikring mot stigende rente. Dette har en kostnad for deg som låntaker.
Det er ikke normalen at man kan tjene på fastrente lån.
Aldri dumt å ta noen forsikringer Fra mars 2021 over
Bankene er bare mellommenn når det kommer til boliglån med fastrente, dette er kontrakter som de kjøper og selger til tredjepart som «investerer» i boliglån. Så bankene legger på et rentepåslag som de casher inn hver måned uansett bindingstid.
Jepp, Så er rentepåslaget i prinsippet det samme uansett om det gjelder fast eller flytende rente