Man bor i Sverige
Man kan ta opp valuta lån i Norge i sek. Men det er høy risiko. 10% endring i kursen for store utslag. Selv om nok sek har vært relativt stabilt…har nok svekket seg kraftig mot andre valutaer.
Jeg bor i Sverige, men man kan jo alltid kontakte svenske banker og høre, men det blir jo valutaeksponering da - kan slå ut begge veier. Nordea, danske bank og Handelsbanken er vel eksempler på banker som er i begge land.
Ja, på mitt lån ville jeg vel spart fort 70k/år i renter på å få 2,95% rente, men valutaeffekten er jo litt skummel da.
10% på 2.95 er ikke så voldsomt da? I forhold til renten de fleste har i dag.
Historisk sett er svenske krona svakere enn den norske. Altså med regjeringen vi har hatt i denne perioden så er det ikke rart at krona er lite attraktiv. desto bedre grunnlag for å låne i sverige, gitt at vi får en mer industrivennlig regjering i neste periode og krona får normalisert seg mot f.eks dkk/sek/eur/usd.
Tenker risken ligger i sistnevnte, tviler på at sek skal bli vedvarende høy ift. nok.
Jeg må jo si at det høres ut som en interessant spekulasjon å gjøre. Ta opp valutalån i SEK. Den svenske økonomien er ikke akkurat sterk.
På den andre siden, oljen har holdt seg godt opp en stund nå. Hva skjer hvis oljeprisen faller? Jeg tenker at renten vil settes ned, men ikke helt sikkert. Kanskje det som skjer er at staten må bruke mer penger samtidig som vi får lavere oljeinntekter. Da vil Norge måtte kjøpe norske kroner. Så, ironisk nok, så burde kronen styrkes av dårligere økonomi. Sånn er det når man har 17000 milliarder investert i utenlandske aktiva.
Optimalt for en sterk norsk krone vil være en lavere oljepris som gjør at staten får lavere inntekter og må selge aktiva for å finansiere driften. Samtidig må oljeprisen være høy nok til at aktiviteten holdes oppe. Med fortsatt høy aktivitet i oljesektoren, så vil neppe arbeidsledigheten gå opp og renten vil da kunne holdes høy.
…kan Sverige finne på å gjøre som danskene, knytte valutaen sin opp mot EUR - da kan man gå på en god gammeldags smell!
Hvis det skjer, så må man vel nesten bare bite i det sure eplet og bytte tilbake til et lån i NOK og ikke håpe at et lån i effektivt EUR går bra…
Altså, hvis man skal gjøre et stunt som dette, så må det være fordi man har relativt lav belåning og ikke har noe problem med å få lån rimelig kjapt hvis ting ser ut til å gå til helvete. Ikke vente å se tror jeg
CHF/EUR situasjonen var nokså unik, og kom ut av finanskrisen. Siden landet bøy på store fordeler for store selskap ble det fort vanskelig å tjene penger når valutaen styrket seg mot de store. Derfor oppstod CHF/EUR 1.20 peg.
Kan jo fort skje at svenskene skulle finne på noe sånt, ligger jo forholdsvis litt i kortene. Det sagt så har ikke sverige samme problemene som sveits, for å si det mildt
Alt annet likt skal nok styrke seg mot sek pga rentedifferansen
Men har renta noe å si når staten selger nok i mengder og lass i markedet ?
Du sier noe. Feks hvis oljen var nede i 30-40$…
Spør Japan
Har de solgt masse dollar for å kjøpe Yen?
Nei for å se effekten av lave renter. Hvis du kan låne i et land til lav rente og plassere i et annet land til høy renter kan det gi utslag på valutaen
Nok salget er vel kraftig redusert?
Man så også hva som skjedde når japan satte opp styringsrenta. hele carry traden gikk i vasken