Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Binde renta

Flere som tilbyr det nå, sjekk ut finansportalen.no

2 Likes

Interessant at det er så mye høyere i Norge. I Sverige kan jeg få

3 år 3,34%
5 år 3,60 %

Ganske fristende men har bare 5,5 år igjen å betale og vil heller ha fleksibilitet

4 Likes

Binde renta nå må jo være litt seint ute? USA signaliserer rentereduksjon, Sverige har allerede begynt å redusere. Og fastrente er per dags dato litt lavere en flytende…

Banken gir ikke lavere fastrente en flytende for å være snille.

5 Likes

Nå har 5-års renta kommet under 4 blank, i nærheten av interresant?

Spørs hva de kommer med fra Norges Bank i morgen. Ny rentebane. Da blir vel bankene å justere seg deretter.

Ser litt på å binde boliglån i 3 år til cirka 4,5 prosent effektiv (den var nylig “så” lav som 4,2 prosent, men var for treg på avtrekkeren). Hva tenker dere andre?

Tenker på det samme, men har muligheten til å gamble, og som en crack addict på å kaste bort penger på gambling, så må jeg si det er mer spennende å ta sjansen på rentenedgang. Tror binding er det smarteste.

Grunnen til det er at det ikke er en samordnet strategi for å styrke kronen, og da vil rentenedgangen vente på seg lengre enn det de fleste tror, tror jeg.

Å binde renten er på mange måter litt bakvendt i mine øyne. For renten vil gå ned hvis det blir dårligere tider og opp hvis det er gode tider. Mao, med fast rente, så mener jeg at man har lav rente i gode tider og høy rente i dårlige tider.

Spørsmålet blir jo på mange måter når man tror de dårlige tidene vil slå til 6mnd? 1 år? 3 år? Tror de fleste her er notorisk dårlige til å spå makro :see_no_evil:

6 Likes

Jeg pleier å treffe greit på makro-spådommer, var yndlingsfaget mitt på skolen, å følge dem er en annen sak :innocent:

1 Like

Har du spådd positiv makro siden krakket i 2020? :cowboy_hat_face:

1 Like

Har spådd renta opp og et knotete boligmarked, men boligmarkedet gikk litt bedre enn forventet. Av det som påvirker en vanlig boligeier ble det som forventet. Oljen ned så lenge Trump vinner i USA og det ikke blir en alt for stor krig mellom Israel og Iran, å spå utfallet der tror jeg ingen kan, men totalen peker mot billigere olje framover selv om noen ting ikke slår ut som håpet/forventet. Spådde retur i container-fraktratene pga. økt geopolitisk problematikk og det inntraff, og er nå ferdig. Ville ikke satset på container videre. Kina er største makro-problem nå, men de gjør alt de kan for å holde markedet oppe. Det kommer nok ikke til å ende godt til slutt, men det har halt ut i tid. Eiendomsmarkedet der er dødsdømt, og selv om det ikke blir som USA i 2008-2009, så blir det noe å kjenne på. Næringseiendomsmarkedet i Norge spådde jeg også rett ned, og det har skjedd. Har også sagt leeenge at bedrifter som trenger kapital vil slite mye mer enn før, da risikovillig kapital har gått og lagt seg til renten settes betydelig ned igjen. Det er også blitt tilfellet, senest i dag melder Circa Group konkurs pga. lite risikovillig kapital i markedet.
Spådde også at USA ville bli presset rimelig høyt på rentefronten av Kina og Japans uhørte salg av amerikanske statsobligasjoner, som vanner ut USAs mulighet til å låne ut til lavere renter. Det begynner også å bli et forholdsvis stort problem, men USA har så få med flytende rente at effektene slår ut så mye senere enn i f.eks. Norge.

Det er kanskje oppsummeringen. Er lett avventende nå og investerer bare der det er ekstremt god P/E, men det meste står i høyrente konto.

3 Likes

I utgangspunktet helt enig. Dog handler det litt om forutsigbarhet også all den tid belastningen i dag er litt over smertegrensa.

1 Like

Er vel egentlig bare å sette opp regnestykket?

3 år gir liten risiko for at man taper så ekstremt mye, og gir garantert gevinst på 1% årlig i et par måneder, så sikkert 0,75% eller 0,5% i noen måneder, kanskje også hele perioden.

3 Likes

Jeg bandt for 5 år for ca 2 uker siden, fikk 3,95 nominell, og 4.07 effektiv rente.
Sparer rundt 2500 kr i måneden, renta må ned 7-8 ganger før den kommer under den flytende renta jeg hadde.
Selvfølgelig kan renta gå en del under det på de 5 årene, men totalt sett tror jeg at jeg går i “pluss”.
Skulle den gå mye ned før den tid, bra for alle med flytende rente :blush:

4 Likes

Enig i Christians poeng over: Får vi en kraftig resesjon og du mister jobben din er det greit med flytende rente. Men det kommer jo litt an på om man har en konjunkturavhengig jobb eller ikke

3 Likes

Og har man lagt forbruket på et nivå hvor det å miste jobben skaper alvorlige økonomiske problemer, så bør man nok revurdere sparingen i første omgang. Jeg har jobbet i 8 år nå og kan snart gå 1,5 år uten lønn om jeg må. Og jeg hadde bare 15000 kr da jeg startet for 8 år siden. Sparing er helt essensielt hvis man vil få reell frihet i hverdagen. Hadde det ikke vært for mine investeringer underveis hadde jeg sikkert hatt nok til 3 år uten lønn nå, men Ulti-fadesen ødela mye.

7 Likes

Får 2,95% fast rente med 2 års binding som var et litt for godt tilbud til å takke nei til (i Sverige)

2 Likes

Hvordan gjøres det i praksis? Og da er du kanskje også eksponert mot SEK? eller?

1 Like

Ja, hvordan gjør man det egentlig?

Legg gjerne ut oppskriften.

Man må satse på at svenske krona ikke styrker seg mot nok da.