Dette tror jeg ikke noe på at vil gjelde her i Europa.
Med galopperende inflasjon på bortimot 20% i Storbritannia og resten av Europa som følger like etter mens energiprisene fortsetter å stige, så kan jeg ikke skjønne annet enn at vi er langt langt unna noen rentetopp allerede nå.
Det er for øvrig fullt av problemer som står i kø som vil øke inflasjon ytterligere.
Hele verden tørker så det vil bli matmangel framover. Gjett hva som skjer med matprisene da.
Og elektrisitet er snart såpass mangelvare at det må rasjoneres framover.
OPEC mener oljeprisen er alt for lav nå på 100$, så de foreslår at det innføres kutt i produksjon framover for at prisen skal komme opp på nivåer de mener er fair.
Alle streiker og forventer solid lønnsvekst etter flere magre år for å prøve å holde litt tritt med inflasjonen og renteoppgangen. Arbeidsmarkedet koker. Bedriftene må dermed øke prisene for å opprettholde marginer, og inflasjonen fortsetter.
Sentralbankene er alt for trege med å øke renta for de er bekymret for at man ikke får en soft landing. Well guess what, inflasjonen er som kreft og den får nå godt fotfeste og får spredd seg skikkelig som følge av sentralbankenes handlingslammelse.
Norske kroner og dollar vil vel komme bra ut av det mot Euro, pund, SEK etc. men jeg tror vi er langt unna noen rentetopp til jul allerede.
ECB og BoE har vel knapt begynt å røre renta? Er de fortsatt på 0 eller har de kommet seg opp på 0,5% nå?