Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Binde renta

Dette tror jeg ikke noe på at vil gjelde her i Europa.
Med galopperende inflasjon på bortimot 20% i Storbritannia og resten av Europa som følger like etter mens energiprisene fortsetter å stige, så kan jeg ikke skjønne annet enn at vi er langt langt unna noen rentetopp allerede nå.

Det er for øvrig fullt av problemer som står i kø som vil øke inflasjon ytterligere.
Hele verden tørker så det vil bli matmangel framover. Gjett hva som skjer med matprisene da.
Og elektrisitet er snart såpass mangelvare at det må rasjoneres framover.

OPEC mener oljeprisen er alt for lav nå på 100$, så de foreslår at det innføres kutt i produksjon framover for at prisen skal komme opp på nivåer de mener er fair.

Alle streiker og forventer solid lønnsvekst etter flere magre år for å prøve å holde litt tritt med inflasjonen og renteoppgangen. Arbeidsmarkedet koker. Bedriftene må dermed øke prisene for å opprettholde marginer, og inflasjonen fortsetter.

Sentralbankene er alt for trege med å øke renta for de er bekymret for at man ikke får en soft landing. Well guess what, inflasjonen er som kreft og den får nå godt fotfeste og får spredd seg skikkelig som følge av sentralbankenes handlingslammelse.
Norske kroner og dollar vil vel komme bra ut av det mot Euro, pund, SEK etc. men jeg tror vi er langt unna noen rentetopp til jul allerede.

ECB og BoE har vel knapt begynt å røre renta? Er de fortsatt på 0 eller har de kommet seg opp på 0,5% nå?

3 Likes

Den som lever får se :blush: Det vi ihvertfall vet er at sentralbankene har aldri vært dyktige på å forsøke å spå sin egen rentebane frem i tid.

5 Likes

Det gjelder også profilerte renteksperter,noe som er bekreftet i undersøkelser.

Våren 2020 var det f. Eks mange av de som hylte i kor om at renta var død, ville være veldig lav i svært mange år fremover osv.

Vel… Jeg hadde liten tro på det, og bandt lånerenta for ti år.

6 Likes

Så lenge Norge «importerer» inflasjon pga europeiske strømpriser og øker rentene pga prisøkningene så har man vel en ond sirkel med økte renter? (Evnt helt til noe annet krasjer)

Dessuten prøver regjeringen å late som de ikke skal bruke strømprisen som omfordelingspolitikk, men likevel kan de ikke gi for mye i strømstøtte da det vil overopphete økonomien, så alt ligger an til double trouble med økte renter og inflasjon samt redusert kjøpekraft og innetemperatur.

2 Likes

Det kommer en 0,5 ved neste mulighet + en 0,25% før jul. Dette ser jeg for meg som maks rentehevelse, og allreede etter nyttår vilrenta bli justert nedover.

Hvilket år?

Jeg tror helt ærlig at man skal ha begrenset forventning til nedjustering av rente med det første. Man må iallfall la renteøkningene få effekt først. Makrobildet ( tørke, energi, produksjonskapasitet i kina, transport) kan påvirke videre retning ekstremt mye, men hva som er “normal” rente fremover kan etter min mening være alt ( eksempelvis boliglån) fra 3%, til langt over .

1 Like

Noe må vel gå alvorlig galt det neste halvåret for at de sender ut signal om å senke renta etter så kort tid? I så fall blir den siste økningen lite gjennomtenkt.

3 Likes

De har allerede hatt effekt. Nordmenn er over belånt og sliter allerede ved første 1% heving, dette fra en nær venn som bank direktør. Han selv mener dette snur fortere enn forventet mtp på alle de andre økte kostnadene, merker bankene allerede at kunder ikke betaler/ betaler kun rente.

2 Likes

Jepp, og det i seg selv er grunn god nok til å ikke være for ivrig med å få ned renta til ekstremt lave nivåer.

Jeg tror ikke vi er i nærheten av rentetopp før vi ser at inflasjonnsveksten stopper opp og/eller at sysselsettingen faller ( evt at reallønnen faller betydelig)

1 Like

Ikke dumt! Betalte selv ned all gjeld med noe av kryptogevinsten fra ifjord. Men man vil jo alltids investere i noe nytt. Så noe gjeld blir det sikkert etterhvert. Tror som nevnt ikke de som binder renta i år akkurat har “skutt gullfuglen”. Men ok forsikring dersom det blir mye stress og bekymringer.

3 Likes

Helt klart at sikkert mange allerede sliter med kun 1% justering på renta, det gjør de fordi økte rentekostnader bare er en bit av puslespillet.
Bankene skal når de gir ut lån legge til grunn at man klarer en 3-5% rentestigning, utfordringen er at økte strømpriser, drivstoffpriser og ikke minst matvarepriser allerede har dratt ut disse 3-5%.

Tror vi vil oppleve fryktelig mange som vil gå under i tiden som kommer. Og da tenker jeg ikke på de med hus, hytte, båt, 2 biler og som reiser til syden 3 ganger i året(de må bare finne seg i å justere seg litt), men eksempelvis endel mennesker som lever på uføretrygd og som allerede hadde det tøft nok fra før. Mange unge nyetablerte etc.

Vedum erkjenner at tallene han brukte for noen måneder siden ikke stemte.

5 Likes

Binde renta 3 år nå? 4,5%, 1%lavere enn flytende pt.

Mistenker at rentenedgangen i norge vil drøye pga valutakurs og full fart i industrien (forsvar, o&g), og at 8 kutt de neste tre årene er lite sannsylig i starten av denne perioden vertfall?

2 Likes

Har hatt 2.2% de siste 3 årene. Avtalen utløper nå i September. Blitt tilbudt 5.5% flytende rente.

Vanskelig å spå de neste 3 årene, så er veldig usikker på hva som vil lønne seg.

3-års rente på lavt 4-tall kan ikke bli mye feil

litt mer skeptisk til 5-10-20 år fastrente på høy 4-tall

Nei er i utgangspunktet enig, med mindre det oppstår en skikkelig krise av noe slag. Har ca 5 mill i gjeld, så det blir store utslag. Har dog spart betydelige summer de siste 3 årene, så går nok ikke i tap uansett.

2 Likes

Enig, mer en tre tror jeg risikoen for å tape på det øker.

Hvor får du fastrente på 4,5% nominell nå? Må kanskje hente inn tilbud :blush:

Min bank har 5.15% på 3 år. 4.90% på 5 år. Det er for dårlig når de tilbyr 5.5% flytende.

2 Likes

4,59% nominelt hos Sbanken for 3 år fast

4 Likes