Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Binde renta

Noen her som har dårlig erfaringer her?

Jeg kan ringe banken, men de kommer akkurat til å si det hva de vil si.

Jeg har en rammelån, pga høyere renter vurder jeg å innbetale 500k . Jeg er litt engstelig at banken kan i etterkant sette lånet tilsværende ned med ett eller annet argument og at jeg da mister bufferet av 500k.

Hva er deres erfaringer?

Banken må varsle deg dersom de ønsker å redusere lånerammen din.
Ingen grunn til bekymring.

2 Likes

Hei.

Har noen tanker om å binde renta på studielånet på disse nivåene? Den er fortsatt lav, men skal vel heller ikke bli noe lavere de neste årene?

Mvh Magnus

Spår rentenedgang neste år. Økonomien i Europa er jo på utfor stupet, og med rekordhøy gjeldsbelastning er min mening at de lange rentene skal ned. (Det er ikke et finansielt råd :slight_smile: )

4 Likes

Er det 4% folk binder renta til nå om dagen? Ikke sikkert at det er noe sjakktrekk nei.

1 Like

Vi får se… En rente på 4% kan vise seg svært lav hvis inflasjonen ikke kommer under kontroll.

"Storbritannia har opplevd den tørreste sommeren siden 1935. Til gjengjeld øser det ned dårlige økonomiske nyheter.

Mandag la Citigroup frem en prognose som spår at inflasjonen vil nå 18,6 prosent tidlig neste år, den høyeste prisstigningen på 50 år. Sentralbanken kan bli tvunget til å sette renten opp til syv prosent, fra dagens 1,75 prosent for å få kontroll, mener økonomene i Citi."

1 Like

Jo men det går nok en grense for hvor mye de kan heve renta.

Noen sliter allerede med 1,6 mill i boliglån

3 Likes

Så vil også lønningene gå som følge av inflasjon og stramt arbeidsmarked. Vi kan være på vei inn i en periode med høy inflasjon og høy rente.
Lånet til de fleste kan bli “spist opp” som følge av overnevnte.

4 Likes

Ja da lønner det seg kanskje å kjøpe nå, sikre seg en akseptabel fastrente og vente på at pengene mister verdi på lik linje med lånet. Om man senere skulle tenke at rentene skal ned igjen, og har råd til å betale flytende istedenfor fastrente, får man underkurs utbetalt av banken (forskjell mellom fastrenten du har i din avtale og den fastrenten banken tilbyr markedet på det tidspunktet du endrer fra fast til flytende).

1,6m lån og 4% rente gir 4160 kr i renteutgifter etter skatt i måneden. Avdragene kommer på toppen, men jeg vil anta det vil gå greit å ta en prat med banken om å redusere/stoppe avdragene for en periode. På toppen av dette så kommer ca 1500kr ekstra i strømutgifter og kanskje 1000kr ekstra i drivstoffutgifter, så jeg forstår jo at det begynner å røyne på. Totalt kanskje 5000kr ekstra ut i måneden mot tidligere. På den andre siden, med 580k i inntekt før skatt, så burde da dette gå an?

5 Likes

Spørs hvor mye fyren må betale i barnebidrag. Blir han også flådd der så skjønner jeg godt det begynner å bli tungt.

1 Like

Må innrømme at jeg tenkte det samme uten at jeg skal dømme noen. 1,6 mill går vel veldig fint selv med lærlinglønn.
Men ja så har han vel barnebidrag og kanskje ikke tilpasset livstilen sin prisendringene som har kommet.

Er jo fort ett boliglån alene det, hvis man ikke har ungene mye… :slight_smile:

1 Like

@Chrkni Skjønner ikke hvorfor du gir meg facepalm og klovnefjes. Trodde vi var over det stadiet nå. Om fyren har en lønn på litt over 30k utbetalt der huslån er 10-12k, barnebidrag 4-5k, 2-3k i drivstoff, 2-3k på strøm og så kommer mat og diverse annet i tillegg som forsikringer, bompenger, etc så forstår jeg veldig godt at det er tøft og at det blir tøffere fremover.

4 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Absolutt ikke. Og sånn var det heller aldri ment. Men å være far og ha delt omsorg på annen hver helg ordningen er ikke billig. Og det var det jeg prøvde å få frem. Det er mye penger for veldig mange og tar store deler av budsjettet.

2 Likes

Jeg tror vi har snakket om det før. Dersom jeg faktisk hadde blitt utsatt for noe slikt, uten å ha gjort noe galt ville jeg sutret over uretten over å ikke få treffe ungene mine, ikke pengene.

Men hvis man ser bort i folk som blir urettmessig fratatt fravær, så er sutring over barnebidrag et klovneri og griseri.

At det kan være en faktor i et regnestykke er helt greit, som var det @stAMy ønsket å formidle (på en litt klønete måte :))

1 Like
2 Likes

35 767

Antar du da har regnet med skattefradrag, noe jeg ikke tok utgp i.