Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Bioextrax (BIOEX) 🇾đŸ‡Ș

Veldig enig i at dette var overraskende. Men jeg lurer pĂ„ hva “þvrige fordringer” bestĂ„r av? Har du forstĂ„tt dette? Er det penger pĂ„ vei inn er det nĂŠr 1/2 Ă„r burn,

image

image

2 Likes

Liker ikke rokkeringer i boka nÄr man sitter «fint», men makan til overreaksjon har jeg sjelden vÊrt borti sÄ man mÄ jo bare. Bolaget har ikke meldt noe «negativt» Det fundamentale er bevart. ForelÞpig er alle evalueringene inntakt. Har i allefall fÄtt et fint nytt gav :raised_hands:

1 Like

Øker litt jevnt nedover. Har ikke store posten. Men litt smÄtt her og der pÄ lavere kurs vil gjÞre seg hvis det blir noe av dette :firecracker:

1 Like

Vanskelig Ä si, de er jo nesten fÞrst ute med den slags teknologi. Sammenlign med Quentafuel da, som resirkulerer PHA plast. Det er det jo ogsÄ en form for kjemisk resirkulering, men samtidig ogsÄ noe mekanisk. Men de brukte vel ca 500mill pÄ Skivefabrikken i danmark hvis jeg ikke tar heeelt feil fra husken. (orker ikke lese gamle q rapporter i qfuel)

Hvis de skal produsere selv, sÄ mÄ det jo vÊre at de har en stÞrre aktÞr pÄ siden som vil kjÞpe seg inn. Vertfall det som skjedde i Qfuel, uten BASF og de danske legoherrene sÄ hadde det jo ikke vÊrt mulig. Selv om de klarte Ä hente en 700mil i markedet etter tidenes bullrun.

Men jeg tolker det dithen at dette er bare noe de ser pÄ langt frem i tid? Pdd sÄ er jo dette Þnsketenkning uten en stor investor pÄ siden.
Alle nÄvÊrende uvÊrderingsavtaler gjelder vel uansett utlisensiering?

1 Like

Nei, har ikke skjÞnt dette helt
 trodde jo ved fÞrste Þyekast at de hadde typ 20 millioner pÄ bok, men det stÄr jo bare 12,7 pÄ likvide midler. Skal prÞve Ä se nÊrmere pÄ det!

En pÄ discord forum mente de ikke hadde fÄtt inn TO2 pengene enda, men det ser ut som alt fra rettet emisjon, TO2 og nye opsjonstegninger er inkludert under Finansieringverksamheten (totalt 20 622 169).

Vanskelig Ä si
 det kommer jo litt an pÄ hvilken kapasitet de da tenker, men nÄr de snakker industriell skala virker det Ä vÊre stÞrre anlegg med stÞrre investeringssummer. Kan aldri tenke meg at de skal spytte inn store midler selv med det fÞrste
for det har de jo ikke :wink:

Litt artig at BASF nevnes, @Kraakko, det er jo en av de som noen tror har evaluering gÄende. Og tror nok mye av disse planene kan sees i sammenheng med melding linket til nettopp kjemi-selskap:

"Kemiföretaget vill dĂ€rför utvĂ€rdera den tekniska och kommersiella potentialen vid anvĂ€ndning av Bioextrax extraktionsmetod för att producera PHA pĂ„ ett kostnadseffektivt sĂ€tt. Samtidigt kommer Kemiföretaget att utvĂ€rdera Bioextrax olika processer för ackumulation av PHA. Partnerna har inte definierat ett slutdatum för utvĂ€rderingen, och har inte heller inlett förhandlingar om de kommersiella villkoren för ett eventuellt framtida samarbete. Kemiföretaget har dock uttryckt en öppenhet för olika former av samarbete, frĂ„n en renodlad kundrelation, till ett lĂ„ngsiktigt strategiskt samarbete, till förvĂ€rv av – eller investering i – Bioextrax. "

De har vel sagt selv at ved bruk av deres teknologi kan kost reduseres med 50-70% (gitt at jeg husker riktig).

En av de store plussene med teknologien! Krever minimalt med energi, ingen kjemikalier
 skal finne slides og video senere


3 Likes

3 Likes

Er sĂ„ hjerneskadet etter «buy the dip»-mentaliteten fra bullmarkedet at jeg har fortsatt Ă„ snitte ned hele veien. NĂ„ er det tomt for cash. đŸ˜”â€đŸ’«

Er det flere som synes dette er en enorm overreaksjon? Caset har jo egentlig ikke forandret seg?

Virker som det er emisjonsfrykt og store forventninger til avtaler som gjÞr at flere store har kastet inn hÄndkleet.

Tror ikke vi hadde sett noe spesiell reaksjon om dette avsnittet ikke var i rapporten :man_shrugging:t3:

Det har blivit tydligt för oss i bolaget och styrelsen att det finns ett stort behov av PHA frÄn marknaden i stort. Flera av de potentiella kunder vi arbetar med har uttryckt behov av uppskalningskapacitet och produktionsvolymer. Det finns, enligt vÄr bedömning, ingen producent av PHA i industriell skala i Europa idag. Vi Àr övertygade om att tillgÄng till uppskalningskapacitet och produktionsvolymer skulle, förutom intÀkter för sÄld vara, accelerera vÄr licensförsÀljning. Av denna anledning har vi lagt tid och resurser pÄ att undersöka olika strategiska alternativ inklusive förvÀrv. Sammantaget under andra kvartalet redovisar vi extraordinÀra kostnader pÄ ca 1,4 mSEK kopplat till dessa aktiviteter.

1 Like

Vanskelig Ä tolke det avsnittet negativt pÄ litt lengre sikt, men det er tydelig at selskapet ikke har hatt en klar roadmap til Ä bli cash positive.

Tror jeg avventer litt med inngang.

1 Like

Fra ca 6:50 er det nevnt at hovedproblem med PHA utvinning mtp grÞnn prosess er at det krever mye kjemikalier, energi og vann, men dette har BIOEX lÞsningen pÄ. Mener hvertfall de
 og vi som fortsatt tviholder pÄ denne utbombede aksjen :wink:

3 Likes

Dette er for meg en fin aksje Ä ha «pÄ den andre kontoen». Den man skjuler og aldri fÞlger med pÄ.

Man leser bÞrsmeldinger og lar ellers ting skure og gÄ.

En type aksje hvor man putter 5% av portefĂžljen sin i.

2 Likes

Artikkel postet 1 september, men nyhet egentlig fra juli.

“The facility will use patented technology created by Full Cycle Bio, which Plentyful holds the exclusive licence for in New Zealand and Australia. The Biopolymer it creates is known as PHA, which is a lightweight, durable product that can be reused, recycled, composted or will break down in the eco-system without any microplastics.”

3 Likes

Alle Þyner pÄ manglende inntekter, FCB forsinkelse, fjÊr samarbeid og egen fabrikk i rapporten. Men de ser ikke at en eksisterende PHA produsent planlegger Ä besÞke Bioex i september etter Ä ha tatt inn teknologi i egen produksjon?

“PHA-producenten har det senaste Ă„ret framgĂ„ngsrikt utvĂ€rderat Bioextrax extrationsteknologi i laboratorieskala hos Bioextrax. Efter dessa lyckade tester kommer den potentiella kunden nu, inom ramen för det nyligen ingĂ„ngna avtalet, att implementera teknologin i sin egna anlĂ€ggning. Avtalet ger kunden rĂ€tt att installera teknologin i en pilotanlĂ€ggning, och syftar till att validera Bioextrax teknologi i större skala.”

“Det nu ingĂ„ngna avtalet ger rĂ€tt för PHA-producenten att anvĂ€nda Bioextrax teknologi i maximalt 12 mĂ„nader och endast för att validera teknologin i dess egna anlĂ€ggning. Om valideringen gĂ„r enligt plan Ă€r syftet att parterna ska ingĂ„ ett kommersiellt avtal som ger PHA-producenten rĂ€tt att anvĂ€nda Bioextrax extraktionsteknologi för dess egna kommersiella produktion samt för vidarelicensiering.”

Fra Q2 rapporten
”Bioplastproducenten” kommer i september att besöka vĂ„r pilotanlĂ€ggning i Lund för att se processen och vi vĂ€ntar med spĂ€nning pĂ„ deras och andras Ă„terkoppling kring hur vi kan ta nĂ€sta steg tillsammans.

Rart den ikke er med i status oversikt? Eller snakker de om noen andre i Q2 rapporten?

Edit: Bioplastprodusenten er med i oversikten, er nok fra meldingen 07 desember 2021

1 Like

Kan dette vÊre at Bioex har tatt all kostnad for prÞver som er sendt sluttkunder? f eks pÄ fjÊr skal kost deles mellom de og avfallshÄndtering selskap. Prosjekt med Bioplastprodusenten stÄr ogsÄ at prosjektet dekkes av Bioplastprodusenten. Kanskje sÄnt blir etterbetalt? Og kan det vÊre at alle PHA samples som sendes for evaluering vil bli dekket ved en eventuell kommersiell avtale?

1 Like

Det er iallefall penger som gÄr inn pÄ konto i lÞpet av kommende Är :+1:

2 Likes

Tenker litt hþyt her sþndags morgen 


PÄ melding pÄ julaften i fjor, sÄ understreket Bioex at det ikke var deres skyld at det tok sÄ lang tid " Efter vissa förseningar i arbetet med Avfallshanteringsbolaget, som legat utanför Bioextrax kontroll, Àr det glÀdjande att vi nu tagit nÀsta steg och kan komma igÄng med att producera material till potentiella slutkunder." Fikk da litt inntrykk av at det var Bioex som hadde tatt initiativet for Ä la sluttkunder analysere produktet.

NÄr de nÄ vurderer flere strategiske muligheter som f eks Ä starte PHA produksjon. Kan det vÊre at mange henvendelser er fra selskaper som ikke Þnsker Ä drive utvikling eller egen produksjon for PHA, samtidig som Bioex fÞler at kunder bruker for lang tid pÄ sin utviklingsprosess?

Jeg skjÞnner ikke hvorfor sÄ mange kaster kortene etter rapporten, tror de at Bioex har tenkt Ä kjÞre en mega emisjon hvor nÄvÊrende aksjonÊrer blir utvannet med flere hundre prosent? Noe sÄnt mÄtte vel blitt godkjent i en generalforsamling fÞrst, og ingen hadde vel gÄtt med pÄ det.

Det er vel mer nÊrliggende Ä tro at Bioex heller vil opprette ett datterselskap hvor de legger frem fabrikkplaner og fÄr en ekstern vurdering pÄ verdi, og kan da selge ut andeler i datterselskap for Ä fÄ inn midler til bygging. Ettersom kjemi selskap allerede bÄde har uttrykt interesse for PHA akkumulering (i tillegg til ekstraksjon) og ulike former for investering i Bioex, sÄ vil nok de kunne vÊre garantist i et slikt tilfelle. Om Bioex sÄ kun sitter igjen f eks 20% eierskap i ett sÄnt datterselskap, sÄ vil de jo kunne kreve lisensinntekter, bÄde for akkumulering og ekstraksjon!

Hva tror dere de mÄ opp i av produksjonskapasitet for Ä kalle det industriell skala? 20000 tonn? 50000 tonn?

Uansett, om man tenker litt kynisk, sÄ er jo dette kanskje en perfekt anledning for Ä kjÞpe ut en eksisterende fabrikk? Med galopperende produksjonskostnader for energikrevende prosesser er det vel for kroken pÄ dÞren for mange, og da mulig Ä plukke opp et konkursbo til sterkt reduserte priser


Edit: ser ikke ut som det er gitt noen rammer for hvor mye de kan hente i emisjoner?
"Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner

ÅrsstĂ€mman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att, vid ett eller flera tillfĂ€llen under tiden fram till nĂ€sta Ă„rsstĂ€mma, med eller utan avvikelse frĂ„n aktieĂ€garnas företrĂ€desrĂ€tt, besluta om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler. Emission ska kunna ske med eller utan föreskrift om apport, kvittning eller annat villkor. Syftet med bemyndigandet Ă€r att möjliggöra för bolaget att anskaffa rörelsekapital, att genomföra företagsförvĂ€rv eller förvĂ€rv av rörelsetillgĂ„ngar samt att möjliggöra emission till industriella partners inom ramen för samarbeten och allianser. I den mĂ„n bemyndigandet utnyttjas för emission med avvikelse frĂ„n aktieĂ€garnas företrĂ€desrĂ€tt ska emissionen ske pĂ„ marknadsmĂ€ssiga villkor."

5 Likes

Jeezez for en drÞy uke i dette papiret :see_no_evil::laughing: Suger som F
. I boka her selv med nytt snitt. Hadde det ikke vÊrt for evalueringen rundt fjÊr hadde jeg gÄtt videre. Ser pÄ den som den stÞrste triggeren i lÞpet av de neste 6 mÄneder. Noen med et oppdatert chart? Skal vi si at gulvet er lagt pÄ 8,- ish?

Nede i MCAP pÄ 120 mill nÄ, det svinger fort. Ikke mye forventninger som er priset inn da i hvert fall.

Gulvet har blitt knust pĂ„ flere nivĂ„er
 fĂžles nesten som det ikke finnes bunn her akkurat nÄ  men faller vi under 6 kr, sĂ„ gĂ„r jeg all in (ikke en anbefaling til andre, men kjenner meg selv :wink: )

-70% her nÄ, uaktuelt Ä selge sÄ lenge caset er inntakt. Sluttet Ä bry meg om kursen, mest fordi jeg fÞler det er for «sent» Ä selge nÄ etter Ä ha vÊrt med hele veien ned. Sikkert lettere for meg som ikke har store summer i aksjer og ikke kan investere mer enn jeg har rÄd til Ä tape.

Er det vanlig av en ledelse Ä svare en sÄpass stor kurskollaps med total stillhet?

Jeg ser det slik at den nye ledelsen er mer erfaren og vil unngÄ hausing fordi de vet at ting tar tid. I tillegg utreder de andre muligheter for produksjon for Ä ha flere bein Ä stÄ pÄ. Da blir caset mindre binÊrt iforhold til Ä bare sitte stille og vente pÄ lisensavtaler. Dette resulterer da i dagens makrobilde i panikk og alle selger i frykt for emisjoner.

:rofl: Gavet pÄ 23,5 Ä kommet meg ned til 14,57. Jeg har nÄ sÄ mye aksjer i dette selskapet at :see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil: Jeg fÞler deg gÄr det ned et par tre kroner til, men det suger som fy i de andre aksjene nÄr du sitter pÄ lite cash. Herregud for et scenarie :rofl: