Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bioextrax (BIOEX) 🇸🇪

Javel, Takk for info :blush:

1 Like

Altså med den usikkerheten som har komt så er dette en aksje som kan hoppe på en kvartalspresentasjon for eksempel. Plutselig ser man lys i tunnelen - ikke at jeg mener at vi er i en tunnel nå jeg synes det ser veldig bra ut i forhold til hvor de er. Dette er uansett en aksje for tålmodige. Jeg tror vi skriver 2025 før dette blir en scale-up hvor man begynner å fantasere om vekst i inntekter år for år.

2 Likes

Kjøp litt av og til på dippene og legg i safen

2 Likes

Er enig med tankene dine, ofte vanskelig å time inngang. Kraftig oppgang kan og kommer nok lenge før inntektene kommer på konto. Men markedet må være "sikker’ på at de lykkes…

Meldingen i går er vell et bevis at de har noe riktig på gang, men at dette tar tid viser også meldingen…
Men alt tar enormt lang tid med slike selskap, om en da ikke velger safe kort.

Nb.Bioextrax kan legge på seg flere 100% bare på politikk og store navn som tester ut plattformen, lenge før pengene kommer!

1 Like

Enig Chilli. FCB-avtalen som allerede er signert har en potensiell nåverdi på mange milliarder og er ikke hensyntatt i kursen. Hadde motparten vært større og mer solid kunne kursen vært tresifret nå.

3 Likes

Det som hadde vært interessant å vite, er om dette kosmetikkselskapet også har andre teknologier de prøver ut. Er de f. eks i en prosess der det gjenstår 2-3 ulike, og som om 10 mnd skal velges blant?

Anser fortsatt som høyrisk dette, men glad jeg fikk økt greit på 20,2. Ser ikke bort ifra at vi skal ned i det området igjen, hvis de ikke kommer med ytterligere meldinger som holder trykket oppe.

Hvis de testet 2-3 ulike vil jeg tro det eventuelt skjedde i en tidligere fase.

Velger heller å tro at de har brukt 12 måneder på å sortere ut blant 2-3 kanskje 4 stykker da å nå går for bioex sin løsning i innlemmelse av sin ( L’Oréal) (Beiersdorf) produksjons unit i 10 måneder.

Ja, vi kan velge å tro. Men siden eneste kilde er bioex selv, så vet vi ikke hvordan dette ses på av kosmetikkselskapet.

Derfor fortsatt høy risk, men som nettopp ble en del lavere.

1 Like

Vet du om andre selskaper med lignende teknologi som du tror kan være aktuelle for Kosmetikkselskapet HO5? Det gjør ikke jeg iallefall. Eller bare tror du, du også?

Jeg er verken biolog eller kjemiker, og har ingen forutsetning for å vurdere bioex opp mot andre.

Jeg må velge om jeg vil tro på den ene eller andre, og prøver etter beste evne å forholde meg rasjonelt til hvem/hva jeg skal tro.

Det jeg har erfart er at samme hvor mye jeg leser og undersøker, så dukker det stadig opp ting i blindsonen (snakker ikke spesifikt om bioex, mer generelt). Den erfaringen gjør meg overbevist om at jeg tar feil om det aller meste, og stadig må justere hva jeg skal tro.

Den tilnærmingen har gjort at jeg i dag har større beholdning av bioex enn jeg noen gang har hatt tidligere - nettopp fordi jeg "har trua“.

Men den trua bør jeg være villig til å forkaste på et blunk om noe skulle dukke opp i blindsonen.

Jeg erkjenner også at tekinvestor, discord og bioex selv er de eneste kildene jeg har for vurdering av bioex spesifikt. Selv om de har en viss balanse, gode samtaler, funn og delinger, så tror jeg det fortsatt er en ganske stor blindsone.

Fagkunnskap hadde vært kjekt å ha, men det tror jeg ikke det finnes overflod av, verken her på tekinvestor eller discord.

6 Likes

Fornuftig å ha et kritisk blikk og ha øynene åpne for at ikke alle skudd går i mål.

Samtidig gjelder meldingen denne uken bare ett av mange kundesamarbeid med store aktører. I Q1-rapporten var 10 av dem listet opp, og disse er såpass forskjellige at det er vanskelig å vurdere hvilke av dem som har størst sjanse til å gå i mål.

Personlig tror jeg at det store avfallshåndteringsselskapet (produksjon av proteinhydrolysat fra fjær) kan være ganske nær en avtale. De har samarbeidet lenge, og er vurdert som en så viktig kunde at Bioextrax har vært avventende med nye samarbeid på det feltet til dette er avklart.

Samarbeidet med en av verdens største sukkerprodusenter er en annen. Samarbeidet med en av verdens største godisprodusenter (Wrigleys?) en tredje. To av topp-10 av verdens kjemiforetak, ledende europeisk bioplastprodusent pluss flere andre.

Nå nærmer vi oss Q2 og vi får forhåpentligvis en ny oppdatering på disse og kanskje også rundt FCB. Der har de jo faktisk har inngått en avtale som KAN bli gigantisk men hvor vi gjerne vil se de første byggeklossene på plass før vi tør å regne hjem de summene som Edvard antydet.

5 Likes

Neste år eller evt aldri. “Bolaget bedömer att det finns tillräckligt med likviditet för de
kommande tolv månaderna.” (fra Q1).

4 Likes

Ifølge mine kilder, er det kun Bioextrax som kan levere det Kosmetikk foretaket etterspør.
Og at det sannsynligvis så er det kun Bioextrax som blir testet ut…

7 Likes

Når en leser hva som sies om kosmetikkselskapet fra VD så kan diskusjonen om evt konkurrenter hos denne kunden legges død:

“Av flera skäl ser jag god kommersiell potential med denna kund. Först och främst är det ett mycket stort företag vi arbetar med, med en årlig omsättning om flera hundra miljarder svenska kronor. Det är också en bransch som är under press från regulatoriskt håll, då tillsatta och inte biologiskt nedbrytbara plaster är på väg att förbjudas inom EU. Slutligen har just det bolag vi arbetar med ett stort fokus på naturligt producerade råvaror, vilket innebär att de vill undvika andra konkurrerande extraktionsmetoder som kräver olika typer av kemikalier och istället fokusera på vår biobaserade teknologi." säger Per Erik Velin, VD, Bioextrax”

8 Likes

Helt enig… det er ikke så mye info å finne utenom selskapets egne uttalelser, og så må man lese mellom linjene og tolke det etter beste evne. Det er mye hemmelighold rundt kundene de jobber med, og FCB har jo heller ikke sagt så mye om teknologien til Bioextrax. Om en kunne trodd på alle selskaper som sier de sitter på en game changer innen teknologi, så hadde det vært lett å investere :wink:

Samme her… har nå nesten dobbelt så stor post som jeg hadde på det meste i fjor vår … håper ikke grådigheten tar meg, om det skulle bommes helt på denne…

Det er vel noe sånt som har vært med å gruse kursen, en stakkars evaluering som ble pauset gav et veldig fall på kort tid, så er nok mange som tenkte at her stopper fort flere evalueringer… og dersom flere evalueringer plutselig stopper, så kan det nok gå mye lenger ned før det snur ved en evt cash melding. I så fall skal du være god å komme deg ut i en så lite likvid aksje før større fall.

Det er nettopp dette som gjør at jeg foreløpig tar det med ro, det er jo kanskje rundt 15-20 evalueringer totalt nå, og med så mange skudd på mål må jo noe gå inn på sikt. FCB har jo også inngått avtale med Plentyful i New Zealand og Australia hvor første fabrikk snart starter bygging, så ting skjer!

Denne har vært vanskelig å tolke… og har ventet så lenge på den at jeg nesten hadde lagt bort forventningene. Her er det dog kanskje korteste vei til inntjening om den går gjennom. Men er helt enig, det virker som Bioextrax i forrige kvartalsrapport antydet at de avventer med den andre aktøren fordi “avfallshåndteringsselskapet” her ønsker eksklusivitet, noe Bioextrax tidligere sa de ikke ville gå med på - men siden de nå åpenbart har åpnet for det, så bygger forventningene seg opp. De leverte vel samples til potensielle kunder i våres, så tar jo naturligvis litt tid for de å teste ut produktet godt nok til å ta en avgjørelse om de skal satse på det.

Det jeg synes trekker mest ned er at Bioextrax har vært i overkant optimistiske hva gjelder tidsaspekt. De ar jo antydet “hurtigevaluering” i en del meldinger, typ 4 måneder, og så har det gått over 1 år nå uten noe særlige oppdateringer på disse. De uttalte jo også at den evalueringen som ble pauset tidlig i år kanskje ville gjenopptas allerede i Q2, men det har den jo ikke…

Så…
Skal vi tro på uttalelsene ved nyansettelser i våres at mange av prosjektene nå modnes?
Skal vi tro på at Bioex sin metode er så universell som de selv sier?
Skal vi tro på at dette fungere like godt i stor skala som i liten?
Skal vi tro på Bioex sin uttalelse om at FCB er en av de “verdensledende” innen PHA?
Skal vi tolke planene om børsbytte nå i høst som at det kommer mer innen kort tid?

Jeg lever hvertfall i troen fortsatt :slight_smile:

4 Likes

Flere som lurer litt på hvordan man skal tolke den fjær avtalen mot avfall/resirkulerings selskapet

2 Likes

Det virker veldig lovende, og bør komme snart… Synes det er begrenset hvor lenge de kan ha ha denne opsjonen…
Samtidig ikke feil å vente på noe GODT :grin:

2 Likes

En melding om 100 msek årlig hadde gjort seg :wink:

6 Likes

Vi trenger en skarp avtale nå. Porteføljen ser jo helt jævlig ut. Savner euforien fra et år siden :cry:

Håper på den fjæravtalen snart og plutselig sitter den!

3 Likes