Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bioextrax (BIOEX) 🇸🇪

100 tonn/år blir nesten å betrakte som en pilot. Tror f eks Mango Materials sitt tidligere demo anlegg var på 45 tonn/år. Jeg maste litt på epost om uttrykket “industriell skala” som Bioextrax ofte brukte, og fikk i svar at det ikke var noen eksakt grense, men at de mente det da minst burde være 1000 tonn/år - altså 10x det Konspec planlegger å starte med i første omgang.

Nåværende avtale med Konspec omhandler PHBV, som er en semi crystalline type plast som kan erstatte PP (fra VD ordet i 23Q3 “PHBV är en PHA som liknar den fossilbaserade polymeren polypropen (PP) egenskapsmässigt. PP är en av de största polymererna globalt, med ett totalt marknadsvärde på ca 120 miljarder USD.”).

PHBV er en type PHA som en del allerede leverer, og det er ventet lavere priser men høyere volum.

Det jeg synes er veldig spennende med Konspec er at de har noe samarbeid med TotalEnergies Corbion ( https://www.totalenergies-corbion.com/ ) og bygger kapasitet innen PLA. I forrige kvartalspresentasjon snakket Edvard om at de har begynt å teste crude-PHO sammen med PLA for å få mykere mer elastisk materiale. Så det kan godt være de etter hvert kan inngå en slik lisensavtale med Konspec også.

6 Likes

Ser forøvrig at det spekuleres i om topp-3 kjemi selskap kan være Dow Chemicals på Discord. Tidligere har det blitt antatt at det var BASF.

Dow Chemicals stemmer bedre overens med kunden de nevner i prospekt ved børsnotering, da de nevner at det er et amerikansk selskap.
“Leverans av PHA till ett amerikanskt kemiföretag med cirka 55 000 anställda.”

Nå får jeg det ikke helt til å stemme med 55 000 ansatte i Dow, de har nå rundt 36 000. Men fra 2017 til 2019 var Dow slått sammen med Dupont (som når har typ 24 000 ansatte), så det er mulig at antallet ansatte stemte for DowDupont rundt da Bioextrax leverte materiale til dem.

6 Likes

delarsrapport-q2-2024.pdf (417,2 KB)

2 Likes

3 Likes

Inneholder svar på spørsmål i forbindelse med Q2.

Merker meg at de sier at PHA-typen som leveres til et av verdens 3 største kjemikalieselskaper, og en av verdens 3 største godteriprodusenter har en pris på minst 200 SEK. Med 20 % royalties blir det minst 40 kr per kg.

Bestilling av mer materiale fra godteriprodusenten forventes i løpet av en måned.

Materialet til Konkan leveres nå, og de har 3 måneder til å ta en videre beslutning om hva de vil gjøre.

«Større» beløp fra kjemi kan forventes i løpet av det neste halve året.

Chematur har kunder som gjør feasibility-studier.

Én lisensavtale er nok til å gjøre selskapet kassaflødenøytrale/positive.

De har også andre prosjekter som er på forskjellige stadier i utviklingen.

CEO anser sannsynligheten for at de ikke vil trenge en ny emisjon som større nå enn ved forrige rapport.

Disclaimer: Dette er slik jeg oppfattet det som ble sagt.

8 Likes

Tror de sa at de har gitt tilbud på feasibility studier. Chem og Bioex vil dele inntekter fra slike feasibility studier.

Forøvrig spennende at de har levert mikrofiber sample til et større selskap ifm adhesives/tape applikasjoner :blush:

4 Likes

De tror ikke helt på Edvard om at selskaper er cash-positive med med en avtale i høst

Det ser ut som de mener ekstra kapital 32,5 mill er nødvendig i 2025

3 Likes

Vanskelig selskap å analysere pr i dag, så jeg forstår at de legger seg på en forsiktig linje. Vi er noen som tror det vil se helt annerledes ut :wink:

3 Likes

Ja, Edvard & co fikser dette :crossed_fingers:

2 Likes

Spennende høst i Bioextrax. Mulig stor avtale med ett av verdens største kjemiforetak på gang pluss flere spennende samarbeid som nærmer seg kommersiell fase.

Anbefaler alle å lese seg opp på selskapet men avgjørelse om å evt kjøpe aksjer får du ta ansvar for selv :wink:

6 Likes

tror du i tidsperspektiv da? Er så lei avå vente i bioex at jeg sitter per def på gjerdet. Men at man på et tidspunkt burde ta sats her er d ikke tvil om, men ting tar tid.

Avtalen med kjemiforetaket (antar enten BASF eller Dow) venter jeg ila perioden okt-jan ut fra signaler fra selskapet. Selvsagt ikke sikkert ennå men intensjonsavtalen inngått i august gir meg tro på dette.

4 Likes

Hvordan er livsløputslippet av CO2 for Bioex sine materialer? Vil tro fermentering innebærer endel utslipp av CO2 og kanskje andre klimagasser? Fins det noe sammenligning med de materialtypene som PHA osv kan erstatte?

Beklager om dette står svart på hvitt noe sted, jeg lette ganske fort og har muligens oversett noe.

4 Likes