Vanskelig selskap å analysere pr i dag, så jeg forstår at de legger seg på en forsiktig linje. Vi er noen som tror det vil se helt annerledes ut
Ja, Edvard & co fikser dette
Spennende høst i Bioextrax. Mulig stor avtale med ett av verdens største kjemiforetak på gang pluss flere spennende samarbeid som nærmer seg kommersiell fase.
Anbefaler alle å lese seg opp på selskapet men avgjørelse om å evt kjøpe aksjer får du ta ansvar for selv
tror du i tidsperspektiv da? Er så lei avå vente i bioex at jeg sitter per def på gjerdet. Men at man på et tidspunkt burde ta sats her er d ikke tvil om, men ting tar tid.
Avtalen med kjemiforetaket (antar enten BASF eller Dow) venter jeg ila perioden okt-jan ut fra signaler fra selskapet. Selvsagt ikke sikkert ennå men intensjonsavtalen inngått i august gir meg tro på dette.
Hvordan er livsløputslippet av CO2 for Bioex sine materialer? Vil tro fermentering innebærer endel utslipp av CO2 og kanskje andre klimagasser? Fins det noe sammenligning med de materialtypene som PHA osv kan erstatte?
Beklager om dette står svart på hvitt noe sted, jeg lette ganske fort og har muligens oversett noe.
Har ikke funnet noe detaljert om denne plasten og hvordan den sammenliknes med Bioex sin. Noen som vet?
Ser ut som at disse skal brenne søppel og fange karbonutslippene. En helt annen og sannsynligvis mer energikrevende prosess.
2024-10-23 08:30:00
Styrelsen för Bioextrax AB (publ) (“Bioextrax” eller “Bolaget”) har idag, med stöd av bemyndigande från årsstämman i Bolaget den 23 maj 2024, fattat beslut om en företrädesemission av högst 4 383 315 aktier, motsvarande cirka 14,5 MSEK (“Företrädesemissionen”). Teckningskursen i Företrädesemissionen har fastställts till 3,30 SEK per aktie, vilket motsvarar en rabatt om cirka 7,5 procent jämfört med den volymviktade genomsnittskursen för Bioextrax-aktien från och med den 9 oktober till och med den 22 oktober 2024 på Nasdaq First North Growth Market. Den som på avstämningsdagen är införd i aktieboken som aktieägare i Bioextrax äger företrädesrätt att teckna aktier, i relation till tidigare aktieinnehav. För varje befintlig aktie i Bolaget erhålls en (1) teckningsrätt. Det krävs åtta (8) teckningsrätter för teckning av en (1) ny aktie. Företrädesemissionen omfattas till 100% procent av teckningsåtaganden och garantiåtaganden.
Huvudsakliga villkor för Företrädesemissionen
Företrädesemissionen genomförs på följande huvudsakliga villkor:
● Befintliga aktieägare i Bolaget erhåller en (1) teckningsrätt för varje på avstämningsdagen innehavd aktie. Åtta (8) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) ny aktie i Företrädesemissionen.
● Teckningskursen i Företrädesemissionen är 3,30 SEK per aktie.
● Genom Företrädesemissionen kommer Bolaget att tillföras cirka 14,5 miljoner kronor före emissionskostnader.
● Avstämningsdag för att delta i Företrädesemissionen är den 30 oktober 2024.
● Teckningsperioden i Företrädesemissionen är från och med den 1 november till och med den 15 november 2024.
● För befintliga aktieägare som avstår från att delta i Företrädesemissionen uppgår utspädningen till cirka 11,11 procent av antalet aktier och röster i Bolaget efter Företrädesemissionen.
● Företrädesemissionen omfattas till 100 procent av en kombination av teckningsförbindelser och garantiåtaganden. Teckningsförbindelserna i Företrädesemissionen uppgår till cirka 3,0 MSEK, motsvarande cirka 21 procent av Företrädesemissionen. Garantiåtaganden i Företrädesemission uppgår till cirka 11,5 MSEK, motsvarande cirka 79 procent av Företrädesemissionen.
● De fullständiga villkoren för Företrädesemissionen samt ytterligare information om Bolaget kommer att redovisas i det informationsmemorandum som beräknas offentliggöras den 31 oktober 2024 (“Memorandumet”).
Dette mener jeg begrenser nedsiden kraftig fremover. Selskapet er nå (i praksis) fullfinansiert frem til slutten av 2026 med meget lav utvanning av eksisterende aksjonærer. Hvis man spytter inn 1/8 av dagens innehav er utvanningen nærmest 0. Kemi virker å være nærmere enn noen sinne, innen utgangen av 2024. Og i pipeline ligger også prosjekter med Chematur, Godis, Socker og Avfall “där vi gör framsteg och som tillsammans eller var för sig skulle kunna göra Bioextrax kassaflödespositivt”.
Dette var vel den nest beste meldingen man kunne få rundt Kemi.
Edit: (Sjelden jeg blir i så godt humør av at en av akjsene mine faller 6 % )
Memorandum i forbindelse med emisjon:
Hadde det ikke vært for NE på 3,3 hadde kursen tatt av i dag. Antar at de fleste som allerede eier tar sin andel av de nye aksjene hvis de kan, og ikke har planer om å selge mye før en avtale med Kemi eller noen annen i pipe line. Det må være tidenes nobrainer R/R-messig å gå inn på disse kursene med alt som potensielt kan komme fremover og fullfinansiert til slutten av 2026. (Etter min oppfatning.)
- november er fristen for å tegne seg i den fortrinsrettede emisjonen.
Sannsynligvis vil denne mer eller mindre fulltegnes, og jeg mistenker overtegnes.
Dermed vil selskapet være finansiert til slutten av 2026.
Det er sannsynlig at en avtale med et av verdens 3 største kjemiselskaper kommer i løpet av uker/før nyttår. Avtalen vil trolig generere større inntekter fra 2026/2027.
En tilbakemelding om potensielt videre samarbeid med indiske Konkan ventes senest i desember.
Et av verdens 3 største tyggegummiselskap lager nå prototyper av tyggegummi med PHO fra Bioextrax.
Flere av de andre prosjektene Bioextrax er involvert i utvikler seg videre.
Hvis selskapet blir verdt 1,3 milliarder en gang de neste årene vil det ha 10-doblet seg i verdi. Og jeg satser på at det ikke stopper der.
Selskapet er verdsatt til 130 millioner i dag og bruker nesten ikke penger. Dermed tenker jeg at nedsiden er svært liten, med tanke på alt som er i pipeline og alene vil kunne forsvare dagens kurs. Men TTT.
Hva er prisen ifm fortrinnsemisjonen?
3,3 SEK
Mulig å kjøpe lavere enn det i markedet, men kun bittesmå volum. Omsetning i dag var vel f.eks 100K.
For dem som vil inn med et beløp med litt størrelse, så er dette en god mulighet. Tegningsrettene omsettes nå for under ett svensk øre. 8 tegningsretter gir mulighet til å tegne en aksje til 3,3. Man kan søke (og helt sikkert også bli tildelt) ekstra aksjer.
Emisjonen ble satt med under 8 % rabatt i forhold til volumvekstet snittpris en kort periode før emisjonskursen ble satt. Det er foreløpig omsatt et begrenset antall tegningsretter sammenlignet med totalen. Snittprisen på disse har vært over ett øre. Trolig nærmere 1,5 øre. Som betyr at kjøperne er villige til å betale 8-12 øre over emisjonskurs for å få kjøpe større volum.
Mulig at beløpene er så små at småaksjonærer ikke gidder bry seg med å selge, eller at omsetningen tar seg opp neste uke. Men det kan også bety at mange vil bruke tegningsrettene sine.
Emisjonen er garantert til 79 %. Og 21% av tegningsrettene har forpliktet seg hvis jeg tolket meldingen riktig. Så da får selskapet pengene sine uansett.
Det stemmer:
“Företrädesemissionen omfattas till 100 procent av en kombination av teckningsförbindelser och garantiåtaganden. Teckningsförbindelserna i Företrädesemissionen uppgår till cirka 3,0 MSEK, motsvarande cirka 21 procent av Företrädesemissionen. Garantiåtaganden i Företrädesemission uppgår till cirka 11,5 MSEK, motsvarande cirka 79 procent av Företrädesemissionen.”
Bioextrax har presentasjon mandag kl. 14. Ser ut som man må melde seg på via Mail senest søndag:
Anbefaler å joine discordkanalen for Bioextrax. Der er det mye aktivitet og info.