Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Apim ha hatt generalforsamling og fått seg en emi fullmakt

3 Likes

Zelluna Therapeutics er et annet norsk selskap som har fått et abstract godkjent på AACR kongressen nå i april:

1329 / 12 - Development of the first optimised “off the shelf” MAGE-A4 targeting TCR-NK cells for advancement into the clinic for the treatment of solid tumors

T cell receptor (TCR)-T based therapies, such as MAGE-A4 TCR-T cells, have shown compelling data demonstrating effective infiltration into and targeting of solid tumors with clinical responses across various solid cancers. However, heterogeneity and down-regulation of target antigen and HLA expression limit the durability and curative potential of these types of treatments. On the other hand, owing to their clinical potency, favorable safety profile and applicability as “off the shelf” therapy, natural killer (NK) cells have emerged as promising modalities in recent years. Unguided NK cells have shown limited potential against solid cancers, due to lacking infiltration into tumors. With our proprietary TCR-NK platform, we combine the solid tumor targeting capabilities of TCRs with the pan-cancer sensing and cytotoxic potential of highly potent killer cells, redirecting and arming NK cells with a fully functional TCR-CD3 complex.
Here we present our lead product, an optimized TCR-NK cell product, ZI-MA4-1a, expressing an affinity enhanced TCR (KVL-a) directed to the HLA class I-restricted clinically validated cancer-testis antigen MAGE-A4, that is broadly expressed across solid tumors. The KVL-a TCR was successfully engineered from a naturally occurring wild-type TCR, increasing the affinity to MAGE-A4-peptide-HLA complex and resulting in enhanced recognition of tumor cells expressing the target antigen. ZI-MA4-1a is produced by transducing healthy peripheral blood derived NK cells with the full CD3 complex, the KVL-a TCR and a CD8 coreceptor. The process has been optimized to enrich TCR-NK cells, increasing process robustness, diminishing the impact of donor variability, and producing a higher performing TCR-NK cell product. We show the dual functionality of ZI-MA4-1a: TCR driven cytotoxicity as well as innate NK sensing of antigen knockout or HLA negative cancers. We demonstrate killing of heterogenous tumor cell models in vitro, as well as the multifunctionality of ZI-MA4-1a with killing, degranulation and multicytokine secretion. Interestingly, we observe enhanced proliferation of ZI-MA4-1a cells after activation by MAGE-A4 expressing tumor cells, indicating that TCR-NK cells acquire further proliferative capacity when the TCR is triggered.
Finally, we demonstrate higher activity of ZI-MA4-1a compared to KVL-a and benchmark TCR transduced T cells against antigen positive targets, and activity against antigen negative tumor cells escaping TCR-T cell recognition.
https://www.abstractsonline.com/pp8/#!/20272/presentation/6022

Hur går de i usa för biotek?

https://www.morningstar.com/news/marketwatch/20240307364/mindmeds-stock-soars-58-after-fda-grants-breakthrough-designation-to-lsd-therapy-for-a-form-of-anxiety
Og opp 150% på 3 mnd!!

Er det slik at ABS skal bli det neste Norske Biotech selskapet, som lykkes med sin studie.
Å får et produkt til markedet?

Mange kjøper aksjer i biotek selskaper for å prøve å treffe “Algeta” igjen. Gjerne gå inn i selskaper som har produkter under testing, og hvis det går som alle drømmer om, og som kanskje skjer i 1 av 100 tilfeller, - går aksjekursen til himmels. I de 99 andre tilfellene skjer det som skjedde sist nå med Ultimovacs.

Hvorfor ikke kjøpe aksjer i et selskap som allerede har det meste på plass, og som nå ligger i startgropen for en eventyrlig vekst?

QUIZ:
Hvilket norsk biotekselskap har:
• produkter i verdensklasse
• har penger på bok
• har en høykvalitets produktportefølje, og hovedproduktet har fått DMF godkjennelse av FDA
• produktet, som kom ut i salg i midten av februar er suverene konkurrentene sine, har 1% markedsandel i et marked på over 5 milliarder, og hvor markedet er forventet å øke med over 20% pr år de neste 10 årene, og hvor det forventet at selskapet vil kapre store markedsandeler

Hvilket norsk selskap tenker jeg på?

1 Like

MillS

AZT AZT
Derpå varsomt mellem stenene
frem på buken jeg meg flyttet.
Gjemt i røsen opp jeg glyttet; -
slik en bukk, så blank og fet,
skulle du vel aldri set!
Langsmed eggen han og jeg
skar oss gjenneom været vei.
Aldri red jeg slik en fole!

AZT AZT

Kommer aldri til å glemme denne himmelferden fra 4,2kr til over 100kr. Jeg har sterk tro på at AZT vender tilbake og opp på bukken. Høy verdsetting til tross,jeg anser dette som god r/r på 30kr. Solid driftet,fått 100 nye kunder i fjor. Mye interessant i pipen og ikke minst SAN GMP er klart for salg.

1 Like

Azt ? Va det dette selskapet du tenkte på?

Jeg har lest noen q rapporter og årsrapporter for dette selskapet. Det er ingen tvil. Han snakker om Azt. En veldig artig historie,bare så synd at så utrolig få norske biotek interesserte fikk oppleve dette. Den er nok mer kjent i Sverige. Veldig pussig egentlig. Nordmenn elsker jo nano,ulti,targovax og pcib case. Mens de solide sikre vinnerne som medi og Azt får gå 1000% i fred for norske biotek interesserte. PHO er et annet selskap med også ganske stor interesse,men de tjener ikke mye penger og hadde vel emisjon.
Det virker som nordmenn simpelthen ikke liker biotek aksjer som tjener godt,og stort sett bare vil gå opp kursmessig. Flesteparten drømmer bare om algeta. Det er det folket husker. Lottoaksjen algeta som lyktes.

Azt har laget et gulv på rundt 30 mill/q og legger penger på konto hvert q. De nærmer seg nå 300 mill i cash. Svært få klarte å se potensialet i denne tilbake i 2019 hvor den hadde mcap langt under 300 mill. Alt de trengte å gjøre var å kvitte seg med sårsalven og satse på enzymene.

Og enzymene leverer stabile resultat,men i øyeblikket ligger aksjen delvis nede. De har skuffet mange nyankomne og også noen gamle travere. Det er ikke mye som skal til før etterlengtet vekst er på plass igjen. Snart vil de første starte kliniske forsøk med SAN GMP. Det er dette jeg venter på.

Men jeg er ikke redd. Kursen har kollapset,akkurat som andre høyt prisede selskap(NOD og tomra bla). Men ser man bort ifra covid leverer Azt stabilt. Et tips er å se på årsrapport(ex sårsalven) for 2019 og se på årsrapport 2023. Da har du veksten eks covid.

Se på antall kunder,unike produkt,geografisk nedslagsfelt og skalerbarhet(bruttomargin).

Jeg tenker selvsagt på ArcticZymes (AZT) :blush:

Tre ting det er verdt å få med seg:

AZT tjener penger! De har gjort det en stund, og de kommer til å tjene veldig mye i årene som kommer. Kostnadssiden ligger nå på et nivå som tåler en god inntektsøkning, så marginene på inntektene som kommer nå, er skyhøye!

Kurskollapsen kommer ikke så mye pga. sviktende drift og resultater, men av makroforhold, som har truffet spesielt denne delen av biotek markedet voldsomt. De fleste underliggende forhold, viser nå at markedet er på vei tilbake.

ArcticZymes har aldri vært et mer solid case enn det er nå!

Jeg vil anbefale alle som har lyst til å være med på det kommende eventyret, og lese seg opp på hva største aksjonær skriver på X. Han er en edruelig og analytisk kar, som har satt seg veldig godt inn i alle mikro og makro forhold rundt selskapet og markedet.

Dere finner han her: LaBull (@LaBulll) / X (twitter.com)

Enzymes for Biomanufacturing, Research, MDx | ArcticZymes

Litt om norsk biotek som bransje etter ‘the big fail’ sist torsdag.

Bakgrunn:

Investerte i mine første biotekaksjer høsten 2016. Som mange andre ble jeg fascinert av Nordic Nanovectors vannvittige bull-run. Nano gikk som kjent 10x i løpet av få måneder i 2016. Samme høst gikk også PCIB fra 4,- til 40,- på kun noen få uker. Det var biotekfeber i Norge. Fra dette tidspunkt og fram til idag har jeg investerte primært i norske biotekselskaper. Folk vil særlig kjenne meg fra PCIB-epoken. I denne perioden fikk jeg være med på store oppturer (feks 12x i Vaccibody) og da PCIB gikk godt over 80 kr to ganger, men også dype nedturer. Jeg har i perioden også deltatt i noen emisjoner, feks PCIB sine i 2016 og 2018 og også i to emisjoner i Hubro Thx. Har i løpet av disse årene periodevis fulgt sektoren svært tett særlig i årene 2017-2021. Noe mindre de siste 2 årene dog. Men føler meg kvalifisert til å mene noe om sektoren.

Investeringstese

Investeringstesen for investere i et tidligfase biotekselskap (som alle de norske er /var) er at selskapet produserer så gode data at de får en avtale eller blir kjøpt opp. (Du kan gjerne si Algeta-modellen).

Antitesen er at det (dessverre) er mye som kan gå galt på veien. Det kjenner vi som har investert så alt for godt.

Det er risiki før man i det hele tatt kommer igang med kliniske studier. Studiene må fullfinansieres. Det oppdaget Hubro da de etter å ha gjort alt rett skulle finansiere sitt første studie i pasienter. Hjørnesteinsinvestorene ville ikke være med lengre…Selskapet er akkurat erklært konkurs…

La oss si selskapet får penger til sin pasientstudie. Og leser av dataene, de er kjempegode. Kursen går en god del. For all del, selg! Det jeg har lært er at fase 1 data bortimot kan tillegges null verdi. I PCIB hadde vi helt fantastiske fase 1 data. 3 CR på 16 pasienter. Det måtte jo bare bli medisin! Det regnet vi jo ut statistiske at ikke kunne være tilfeldig selv med så få pasienter. I RELEASE ble det ingen CR. Hos Ultimovacs hadde vi også helt utrolig data i fase 1. Det var riktignok med pembro, så ikke helt like design. Nano var nok et eksempel på utrolig gode data i fase 1 som ikke gjentok seg i PARADIGME. En lærdom er altså - gode fase 1 data? Glem det. Randomiserte studier må til for å bevise noe som helst.

Så har vi lært at pasientrekruttering er en risiko. I PCIB og Nano rekrutterte studiene dårlig. Det ble forsøkt forklart fra respektive ledelseer. Det var Covid, det var andre grunner. Man det kan like gjerne ha vært at legene ikke hadde troa . I Nano kom tilogmed formannen ut og sa at nå hadde det snudd, nå rekrutterte de som hakka møkk! Kursen gikk 100% . . Noen uker senere kom meldingen om at det igjen hadde stoppet opp. Om studiene ikke rekrutter så selg! Det er et rødt flagg.

Si så at at fase 1 data er bra, det settes igang fase 2 og rekrutteringen er god. Avlesning drøyer, det må da være et godt tegn?! Vi regner statistikk mot andre studier og finner at det er tilnærmet usannsynlig statistisk at det kan skje tilfeldig. Altså må behandlingsarmen være bedre enn kontrollarmen. Ikke det nei, kontrollarmen var like bra som behandlingsarmen? En sort svane der altså.

Satt selskapet emisjon da markedsverdien var på flere milliarder? Ikke det nei! Synd for nå er market cap så lav at setter de emi nå så wiper man ut alle de som ikke stiller opp. Veldig dumt når bankkontoen din er tom fordi du var tidlig inne og investerte dine sparepenger der. Det betydde også at selskapet ikke fikk prøvd ut hele teknologiplattformen men måtte kutte til beinet for overleve. Eksempler her er PCIB i 2020. market cap var 3,5 mrd ved to anledninger. Fimavacc ble aldri ordentlig prøvd ut dessverre. Ultimovacs sin market cap var mellom 3 og 6 mrd i flere år i forkant av Initium avlesning. Hadde de hentet noe penger før avlesning hadde de hatt en solid runway til å ta selskapet videre. Nå blir det beintøft.

Si at fase 2 også leser av bra, fase 3 går også bra, nå skal selskapet søke om markedsgodkjennelse. Da setter shortermafian inn. Det er muliggjort gjennom at vårt kjære folketrygdfond, villig låner ut aksjer til internasjonale gribbehedgefond. Kursen trykkes hardt ned og gjør at emisjonen som må til for å finansiere markedsføring av produktet blir satt lavt.

Og like etter så kommer avslaget fra myndighetene, Complete Response Letter, det mangler et eller annet hos CRO’en som produserer…Kursen raser 50% og hedgefondet casher inn.

Etter langt om lenge får selskapet markedsgodkjennelse, men en konkurrent har nå nettopp lansert og salget går tregt. Kursen faller 50%…

Antitesen ble dessverre veldig lang.

Lærdom

Dette har ledet meg til å tenke at Radforsk sin modell kanskje må tenkes gjennom på nytt? Er biotek blitt sånn at det er for stor risiko å forsøke å funde opp et lite norsk selskap for å gå hele veien fra forskning til markedet?

Akkurat dette spørsmålet rettet jeg til sjefen i Radforsk i januar 2022. Jeg mener jeg så dette allerede da. Tenker det er like aktuelt idag, hvis ikke mer aktuelt. Det er ikke lett i Norge når vi ikke har noen veldig store selskaper og et sted må man starte. Men er ganske sikker på at modellen med mange små selskaper må sees på hvis biotek i Norge skal ha noen framtid.

36 Likes

@Forsk , denne tenker jeg er svært relevant, spesielt i disse dager.

Bare for å banke den døde hesten litt til hadde mange biotekjunkies fått redusert risikoen litt om man ikke hadde hatt en aktør som FTF (storaksjonær som låner ut til short) på listene…

4 Likes

Og analytikere som skifter mening som det passer en selv. Ref. Holom sin brøler i Ulti hvor bear caset var 20kr ved Initium fail, men endte opp på 4kr :sweat_smile:

2 Likes

Tusen takk for et utrolig bra innlegg! Når du skriver det sånn(som jo er helt riktig),så ser det rimelig mørkt i denne bransjen fremover.

Så er det analytikersnakk her og der på diverse tickers. Bare glem kursmål og delvis analytikere. Uansett selskap.

Selskapet må levere,et kursmål bear,bull er tull.
Les gjerne analyser,kan være noe å hente,men ikke se på noe kursmål.

1 Like

Trenger ikke dra Sveitskortet. Kapitalflukten fra norsk bio har helt andre årsaker .

Har ikke lest hele bare ingress men litt umusikalsk å klage på vegne an ansatte som i liten grad har kjøpt aksjer men fått de gjennom rause opsjonsordninger på toppen av fete lønninger. Det er ikke synd på ansatte i Nykode.

5 Likes

Hadde Nanov og/eller Ultimovacs lykkes, ville kapitalen strømmet til norsk biotek. Alle vet at sektoren er særdeles risikofylt, og at det er helt normalt at studier havner i bøtta. Men når nær alt går den veien, er det jo ikke så underlig om kapitaltilstrømningen tørker inn.

Kanskje er det sånn at investorene, som gjennom år har fått drenert sine formuer, nå får en gryende mistanke om at norsk biotek ikke hører hjemme i Eliteserien som man har antatt, men kjemper nede i sumpa i 3. divisjon avd. Nord?
Eller kanskje investorene bare tar en pust i bakken mens de tenker at en 10 år lang downperiode, toppet med uflaks og uforklarligheter, det kan alle ha…

2 Likes

Har noen vurdert LYTIX?
Det ser ut å være veldig oppløftende! Deres amerikanske partner (utlisensert) som kjører Basal Cell Carsinom studien var så overrasket over resultat av del1 av fase2 studien i august -23, som klarte å fullføre ny fase2 (del2) i bare 4 måneder med flere pasienter enn planlagt. Det pleier å ta flere år for et norsk biotekselskap å gjennomføre en fase2.

Resultater kommer til seneste 31.06.24, og de har alltid klart å levere tidligere en kalenderplan :slight_smile:

Hvis resultater av del2 blir så oppløftende som del1, går de til fase3 som utløser milestones, og mest sannsynlig er veien til å bli den nye Algeta blir kort :star_struck:

«Lytix Biopharma’s licensing partner Verrica Pharmaceuticals Inc. reports interim Phase II data with LTX-315
o Promising clinical results showed clearance of basal cell carcinoma lesions in 4 of 6 patients. o Potential as non-surgical therapeutic approach for basal cell carcinoma, the most common form of cancer in the US Oslo,

11 August 2023. Lytix Biopharma - Lytix Biopharma AS (“Lytix”) (Euronext Growth Oslo: LYTIX), a clinical-stage biotech using host-defense peptide derived molecules to kill cancer cells and kick start the immune system, announces that its licensing partner Verrica Pharmaceuticals Inc (“Verrica”) has reported lesion clearance data from Part 1 of an ongoing Phase II study of VP-315 (formerly known as LTX-315) for the treatment of basal cell carcinoma (BCC). Verrica has an exclusive worldwide license agreement with Lytix to develop and commercialize LTX-315 for dermatologic oncology indications and is currently performing a clinical Phase II study in patients with BCC.

The results were orally presented at the 2023 American Academy of Dermatology Innovation Academy meeting, August 10-13, in Tampa, Florida. The presentation titled “VP-315, an Investigational Non-surgical Immunotherapy in Subjects with Biopsy Proven Basal Cell Carcinoma” highlights the antitumor activity of LTX-315 - designated as VP-315 by Verrica - as determined by clinical and histological clearance of treated BCC lesions from Part 1 of its ongoing Phase II trial (ClinicalTrials.gov). In the presentation, Dr. Neal Bhatia MD, Director of Clinical Dermatology Therapeutics Clinical Research in San Diego, stated: * Subjects received once daily dosing of VP-315, administered intratumorally, in up to two biopsy-proven BCC lesions for up to six treatments over a two-week period. * Six lesions were treated at the 8 mg dose and post-treatment clinical assessment and excisions were performed at Day 49 (Range 35-70), followed by histological evaluation. *

Consistent clinical and histological clearance of treated BCC lesions was observed by Day 49 post-treatment with the 8 mg dose of VP-315, with 4 of 6 subjects (67%) showing complete tumor clearance. The other 2 subjects showed a partial response in tumor burden reduction (95% tumor clearance and 30% tumor clearance). * Optimization of the 8 mg dosing regimen is under investigation in Part 2 of the study. * These early encouraging results from Part 1 support VP-315 as a potential non-surgical therapeutic approach for BCC. Øystein Rekdal, CEO of Lytix, commented on the results: “It is very encouraging to see that a majority of patients receiving the higher range of VP-315 dosing experienced complete tumor clearance. We now look forward to seeing the results from Part 2 of Verrica`s Phase II study investigating the optimization of the dosing regime, which Verrica expect to be concluded in the first half of 2024.” In April 2023, Verrica announced that the first patient was dosed in Part 2 of the study. The progress into Part 2 was based on positive results from the completed Part 1 of the study, where LTX-315 already has showed positive clinical and histologic results. Basal cell carcinoma is the most common form of cancer in the U.S., and incidence is rising worldwide. There are approximately 3-4 million diagnoses of basal cell carcinomas in the U.S. each year, with a high unmet need for new treatment options. Basal cell carcinoma is generally treated with invasive surgery to remove the tumor, which can cause pain, infection, bleeding and scarring. LTX-315 could play a significant role as part of an alternative therapeutic regimen to surgery. Under the terms of the license agreement, Lytix was entitled to receive an upfront payment, contingent regulatory milestones based on achievement of specified development goals, and sales milestones, with aggregate payments of up to USD 111 million in total. In addition, Lytix is entitled to receive tiered royalties based on worldwide annual sales. The focus of the 2023 AAD Innovation Academy meeting is innovations that can

1 Like