Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Podcast ute nå, i ferd med å høre gjennom. :blush:

Abstract 2911, som han trakk frem, var veldig interessant. Det er kun retrospektive data fra et behandlingssenter, men det demonstrerer godt et av de viktigste problemene med kliniske studier uten kontrollarm.

https://ash.confex.com/ash/2018/webprogram/Paper119794.html

2 Likes

Edit:
Ser denne var blitt lagt ut på TRVX tråden også men lar den ligge da ikke alle er på den tråden.

4 Likes

Det fikk nettopp et lite dytt av Stand Up to Cancer, men fortsatt bare noen dråper i havet. BGBIO sitt medikament er forresten blant et av medikamentet som delvis sponses av dette: https://standuptocancer.org/press/the-pancreatic-cancer-collective-awards-7-million-in-first-round-new-therapies-challenge-grants/

3 Likes

Er vel nærliggende å tro at Pcibs Fimachem med gemcitabine kan brukes mot denne kreftformen også og at det blir en av de neste indikasjonene den vil prøves ut i klinisk dersom Pivotalstudien i extrahepatic gallegangskreft innfrir forventningene/hva man håper… (men det ligger nok noen år frem i tid)

1 Like

Mange spennende prosjekter som får støtte. Merk prosjektet til Guro Lind! Dette prosjektet har jeg selv kjennskap til da hun jobber på min avdeling. Resultatene de har fått er ganske imponerende og lovende. Nå skal dette utvikles videre!

5 Likes

Ser linken nå når jeg tenker tilbake og du @larsmkn mente at photocure kunne bli avleggs grunnet avlesning av urinprøver.
Jeg er ikke inne i photocure selv men husker at du bannet litt i kirka den gangen.

Ja, jeg er ikke i tvil om at vi i fremtiden vil bruke urin eller blodprøver for å monitorere pasienter med blærekreft. Diagnostisering er litt mer vanskelig, men kommer vel der og etterhvert. Spørsmålet er mer når det kommer. Er fortsatt et stykk unna å være godkjent for bruk. Blir nok forsatt er markedet for PHO med tanke på visualisering av tumor, men markedet innen non-invasive monitorerering er gigantisk!

1 Like

Dette er vel fremtiden, men det betyr jo ikke at det ikke vil være rom for Cysview. Når man får utslag på en urin-basert test må man jo inn og ta en kikk og da vil det jo være like naturlig å bruke Cysview som i dag. For TURBT har det ikke noe å si.

Men det blir jo en bedre tilværelse for pasientene hvis man kun utfører cystoskopi når det faktisk er nødvendig.

1 Like

Er det noen kreftformer som kan diagnostiseres ved blodprøver i dag?

Ihvertfall prostatakreft

Om du tenker på denne PSA prøven når det gjelder prostata så er den mye brukt men har hørt at den ikke er 100%.
Man må opp med fingeren.

Man finner mengden antistoffer mot prostatakreft i blodet og får en god indikasjon. Men funnet må, som du sier, bekreftes på annet vis også.
Antar det er noe av samme prinsippet ift en evnt urinprøve mtp blærekreft.

Her må jeg nok ta litt forbehold for jeg har ikke fullstendig kontroll på det feltet. PSA kan brukes for å monitorer prostata, men dette må gjøres over tid får å sette en baseline per pasient, og endelig bekreftelse gjøres nok med den hyggelige “finger-testen” og biopsi av prostata. Enkelte typer blodkreft vil jeg anta at man kan diagnostiser ved blodprøve analyse. Ellers så kan kanskje CRP-nivå og nivå av hormoner i blodet kanskje gi pekepinn mot inflammasjoner (kreft er ofte kronisk inflammert) eller kreft av i thyroidkjertelen eller pancreas. Men her synser jeg mye. @Bra_Britt og @Boykie kan dette bedre så de får evt. rette opp den suppen jeg kom med er :stuck_out_tongue:

Kan ikke forestille meg at en urinprøve kan si noe om hvor i blæren kreften sitter, så om noe vil trolig en slik test hjelpe til å øke behovet for Hexvix:Cysview.

Er det ikke rimelig å se for seg i en surveillance-setting at man kan bytte ut bruk av skop med urinprøve og kun benytte skop i de tilfeller hvor urinprøven slår ut positivt på blærekreft? I så tilfelle ser jeg for meg at det kan bli mindre bruk av skop, samt minske behovet for hex/cys i surveillance-settingen…(?)

Ja, det var det jeg prøvde å få frem litt lenger oppe i tråden. Testen vil kun si om man har fått tilbakefall eller ikke, og evt. hvor kraftig det er, men man må nok inn å gjøre en visuell bekreftelse etter utslag på urintesten. Vil ikke si så mye om urintesten pga konkurranse- og publiserings-hensyn, men den er veldig sensitiv, og kan plukke opp mikro-tumorer noen ganger før de blir synlige med hvitt lys.

2 Likes

Sikkert et dumt spørsmål men synes ikke blærekreft og hvor den sitter på en PET scan?

Satser på denne jeg personlig.

Per idag har de ikke klart å finne noen markør for blærecancer, så enn så lenge er det oppfølging med cystoskopi. Bra for PHO:)

Det ligger masse artikler om blodprøver og kreft hvis man googler litt.
Blir forsket mye på det.
Legger ved en fra i sommer som sikkert er gammelt nytt for de fleste og fra en tabloidavis.
Fant også artiker om prøver som skal oppdage tumor før den er synlig.