Diskusjon TriggereNy! Porteføljer

Biotekaksjer

ibb
Investeringer: #<Tag:0x00007ff297390788>

Ja, jeg er ikke i tvil om at vi i fremtiden vil bruke urin eller blodprøver for å monitorere pasienter med blærekreft. Diagnostisering er litt mer vanskelig, men kommer vel der og etterhvert. Spørsmålet er mer når det kommer. Er fortsatt et stykk unna å være godkjent for bruk. Blir nok forsatt er markedet for PHO med tanke på visualisering av tumor, men markedet innen non-invasive monitorerering er gigantisk!

Dette er vel fremtiden, men det betyr jo ikke at det ikke vil være rom for Cysview. Når man får utslag på en urin-basert test må man jo inn og ta en kikk og da vil det jo være like naturlig å bruke Cysview som i dag. For TURBT har det ikke noe å si.

Men det blir jo en bedre tilværelse for pasientene hvis man kun utfører cystoskopi når det faktisk er nødvendig.

Er det noen kreftformer som kan diagnostiseres ved blodprøver i dag?

Ihvertfall prostatakreft

Om du tenker på denne PSA prøven når det gjelder prostata så er den mye brukt men har hørt at den ikke er 100%.
Man må opp med fingeren.

Man finner mengden antistoffer mot prostatakreft i blodet og får en god indikasjon. Men funnet må, som du sier, bekreftes på annet vis også.
Antar det er noe av samme prinsippet ift en evnt urinprøve mtp blærekreft.

Her må jeg nok ta litt forbehold for jeg har ikke fullstendig kontroll på det feltet. PSA kan brukes for å monitorer prostata, men dette må gjøres over tid får å sette en baseline per pasient, og endelig bekreftelse gjøres nok med den hyggelige “finger-testen” og biopsi av prostata. Enkelte typer blodkreft vil jeg anta at man kan diagnostiser ved blodprøve analyse. Ellers så kan kanskje CRP-nivå og nivå av hormoner i blodet kanskje gi pekepinn mot inflammasjoner (kreft er ofte kronisk inflammert) eller kreft av i thyroidkjertelen eller pancreas. Men her synser jeg mye. @Bra_Britt og @Boykie kan dette bedre så de får evt. rette opp den suppen jeg kom med er :stuck_out_tongue:

Kan ikke forestille meg at en urinprøve kan si noe om hvor i blæren kreften sitter, så om noe vil trolig en slik test hjelpe til å øke behovet for Hexvix:Cysview.

Er det ikke rimelig å se for seg i en surveillance-setting at man kan bytte ut bruk av skop med urinprøve og kun benytte skop i de tilfeller hvor urinprøven slår ut positivt på blærekreft? I så tilfelle ser jeg for meg at det kan bli mindre bruk av skop, samt minske behovet for hex/cys i surveillance-settingen…(?)

Ja, det var det jeg prøvde å få frem litt lenger oppe i tråden. Testen vil kun si om man har fått tilbakefall eller ikke, og evt. hvor kraftig det er, men man må nok inn å gjøre en visuell bekreftelse etter utslag på urintesten. Vil ikke si så mye om urintesten pga konkurranse- og publiserings-hensyn, men den er veldig sensitiv, og kan plukke opp mikro-tumorer noen ganger før de blir synlige med hvitt lys.

Sikkert et dumt spørsmål men synes ikke blærekreft og hvor den sitter på en PET scan?

Satser på denne jeg personlig.

Per idag har de ikke klart å finne noen markør for blærecancer, så enn så lenge er det oppfølging med cystoskopi. Bra for PHO:)

Det ligger masse artikler om blodprøver og kreft hvis man googler litt.
Blir forsket mye på det.
Legger ved en fra i sommer som sikkert er gammelt nytt for de fleste og fra en tabloidavis.
Fant også artiker om prøver som skal oppdage tumor før den er synlig.

Ikke et dumt spm. i det hele tatt. Glukoseanalogen man bruker som “tracer” blir skilt ut og tatt opp i hendhold til biologien til kroppen. Hjernen elsker sukker så der blir det en stor ansamling, mens i blæren blir det skilt ut gjennom urinen. Det gjør at disse organene blir veldig overeksponert og derfor blir tumor vanskelig å se.
image

Skjønte det. Tenkte mer mitt svar som en oppfølging til Snøffelens innlegg. :slight_smile:

Prostate specic antigen (PSA) er viktig i monitorering og ved diagnostikk av prostatakreft. PSA er dog veldig uspesifikk, og kan være forhøyd ved benign prostata hypertrofi, prostatitis, traume, etter operation mm. Det er riktig at man monitorerer prostatakreft med PSA, og at man da må forholde seg til pasientens individuelle baseline.
Man kan ikke diagnostisere prostatakreft alene med PSA, men må gjøre ytterligere bilde diagnostikk med MR prostata og transrektal ultralyd. Der utover må man biopsiverifisere kreften, oftest via ultralydsveiledt transrektal biopsi. Ved mikroskopisk cancer i prostata tar man 12 biopsier fra ulike områder i prostata, hvoretter patologen bestemmer gleasonscore. Dette er dog i forandring da dagens rettningslinjer åpner for MR kvantifisering og diagnose av mikroskopisk kreft, uten biopsiverifikasjon.

Andre blodprøver som brukes i kreftdiagnostikk er CA-125 og alfaføtoprotein samt HCG. Alle for supplement i diagnostikken av kreft i mannlige og kvinnelige reproduksjonsorgan.

Den eneste blodprøvene jeg kommer i tanke om som ALENE kan ligge til grunn for kreftdiagnose er blodutstryk med funn av for eksempel blastceller ved AML ALL, samt m-komponent forhøyning med over 20 %monoklonale antikropper i blodet ved myelomatose. Dette er innenfor hematologiske cancersykdommer.

Hvis det kommer en blodprøve som kan detektere blærekreft, behøver i mine lyne ikke photocure aksjonærer være redde. Ved minimalt recidiv må uansett kreften visualiserer for bortskrapning eller BCG behandling. Dessuten er det ikke trolig at blodprøver som utvikles vil være sensitive nok til å fange en minimal involvering av blærena uroepithel. Men det er min mening.

Forøvrig er blodprøve baserte diagnostiske verktøy for kreft et veldig interessant område. Man kan sjekke ut det svenske selskapet immunovia, som er basert i Lund. Jeg tenkte kanskje skrive en liten introduksjon til selskapet her på forumet når jeg får tid.

Sorry for dårlig rettstavning og slikt. Skriver fra mobilen idag.

Jeg har blitt oppmerksom på bruk av Terbium-161 i radioimmunterapi de siste månedene, og syns den virker veldig spennende. Terbium-161 er svært lik Lu177 på mange områder, men skiller seg positivt ut med langt flere Auger elektroner, som viser seg å ha en svært god terapeutisk effekt.

Jeg sendte en mail til radforsk for å høre om de har noe på gang i forbindelse med (161)Tb. Jonas svarte på to minutter:

“Radforsk er ikke involvert i noen prosjekter eller selskaper som jobber med Terbium-161 så vidt jeg vet.”

Hvis noen her har info om selskap(er) som har (161)Tb i pipelinen sin, så del gjerne!

Kanskje @Larsmkn @Boykie @Bra_Britt eller noen vet noe?

Det er ikke vist at [161Tb]TbPSMA-617 har en bedre effekt på celldrap enn [177Lu]LuPSMA-617, så flere studier må gjøres for å undersøke om terbium-161 kan ha en høyere effekt ved bruk i radionuklideterapi enn lutetium-177.

https://www.duo.uio.no/handle/10852/64859?show=full

Har ikke sett på Tb-161, men et kjapt søk på Google ga blant annet disse treffene, så kan se ut som tb-161 ihvertfall har blitt testet ut i noen preklinisk modeller.

http://www.thno.org/v06p1611.pdf

https://www.birpublications.org/doi/pdf/10.1259/bjr.20180074