Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Er det noen her med god kunnskap om Bionor og evt. forventet utvikling ?
Å tenker eg ikke på at kassa er tom, men litt faglig

PHO
partner-launch of Cysview i Canada

BIOSYENT PHARMA ANNOUNCES THE CANADIAN LAUNCH OF CYSVIEW®

(HEXAMINOLEVULINATE HYDROCHLORIDE)

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxiaW9zeWVudHxneDo5ZGI3YmEwZDM4N2U4NzA

Fin artikkel om Pho i lørdagsutgaven av FA:

Rask vekst for blærekreft-behandling
HELSE: Salget av Photocures kreftbehandling Hexvix dekker nå halvparten av kostnadene i selskapet. Nå håper ledelsen på en amerikansk lovendring som kan akselerere inntektene.

2 Likes

Dessverre skuffende igjen fra NATTO, målene flyttes frem, og resultat og omsetning kommer inn under guidingen. Jeg er langsiktig bullish her siden jeg tror på produktet, men det ser ut som vi må smøre oss med tålmodighet.

Hva er det som gjør deg bullish her? De har jo vist i et 2-3 kvartaler nå at de ikke klarer å levere? Hva er det de har gjort av endringer i hvordan de selger K2 som gjør at du tror det blir bedre framover?

Jeg tror noe av problemet er at virkningen av vitamin K2 er omdiskutert, og at man kan få det i seg ved å f.eks spise lagret ost. Som høres mer fristende ut. :wink:

Jeg er dessverre ikke overrasket. Noen ganger må man innse at man tok feil og ta tapet. Eller snitte ned enda en gang…

Mens jeg har “invistert” i Photocure, hvor jeg ikke har forventet meg noen snarlig oppgang, så jeg kan se på aksjen sakte men sikkert synke ned i dypet før jeg tar tapet mitt. Jeg skriver “invistert” fordi jeg nok ikke hadde gjort nok research før jeg gikk inn her. Jeg er rett og slett ikke kjent nok med biotech-bransjen.

Egentlig venter jeg på en Cevira-avtale som får kursen til å eksplodere, men det er jo bare et veddemål fra min side.

1 Like

Jeg vurderer faktisk utgang i PHO nå. Men venter som du på Cevira-avtale. Det vil være surt å ha ventet i flere år, selge seg ut og så kommer avtalen…

The Trap!

Det er som spillaksjer, men i stedet for å vente på spillet som gjerne har en forventet lanseringsdato, venter man nå på avtaler som man aldri vet når kommer. For alt vi vet, så får de aldri noen avtale for Cevira og må kjøre fase 3 selv, eller skrote Cevira. Hvis de kjører fase 3 selv, så kan det godt hende de må kjøre en emisjon for å komme i land. (Det ser ikke sånn ut, men ikke godt å vite.)

1 Like

Min taktikk er å ikke være veldig tungt lastet i PHO nå i tilfelle dette tar år eller ditt skrekk-scenario slår til, men man bør ta en vurdering på om pengene kommer bedre til nytte andre steder.

En annen taktikk er å plukke opp PHO den dagen Cevira-avtale eventuelt kommer. Sikkert mange som er drittlei av å vente og vil selge seg ut fort da. Det kan være mulig å få en ok inngang da slik vi så med BIOTEC-partner-avtalen. Siden har aksjen falt tilbake.

1 Like

Det viktigste er jo at det underliggende markedet må vokse, det skjer sakte men sikkert, men tar lenger tid enn forventet. Det virker også som det tar lenger tid enn ventet å forbedre marginene med nye produksjonsmetoden, men dette er noe de jobber med.

Alt i alt skuffende når det som er utlovet ikke leveres, men det forandrer jo heller ikke at jeg er positiv til både K2 og at jeg tror NattoPharma vil spille en viktig rolle her.

De har jo også en grei vekst year to year, men neste kvartal Q4 har de sterke sammenligningstall og det vil bli spennende å se om de klarer å få til vekst da også sammenlignet med 2014.

Hvis du ser på søketrenden for Vitamin K2, så ser den greit stigende ut: https://www.google.com/trends/explore#q=vitamin%20K2&cmpt=q&tz=Etc%2FGMT-1
Det er inntil du ser på hvor det blir søkt på K2, det er så å si bare fra Norge.

Hvis du tar over et litt kortere perspektiv, 12 måneder: https://www.google.com/trends/explore#q=vitamin%20K2&date=today%2012-m&cmpt=q&tz=Etc%2FGMT-1 så er det såvidt det skjer noe i det hele tatt.

Hva er det du mener skal gjøre at K2 blir bedre kjent og at flere vil bruke det? Har de noe ny forskning på gang rundt K2? Har de planer om massive markedsføringskampanjer? Noe må de gjøre, eller så tror jeg Vitamin K2 er et relativt dødt produkt.

1 Like

Det er stadig pågående forskning, og markedsføring vil jo skje gjennom produktlanseringer av kundene/partnere til NP.

I presentasjonen skriver de

og i rapporten

Men tallene var helt klart skuffende og fulgte ikke tidligere guiding. Guidingen ble også satt ned fra det som tidligere er kommunisert så tilliten i markedet er nok på bunn.

Hvorfor det kommer opp som mest søk fra Norge vet jeg ikke, er dette per innbygger eller absolutte tall?

Edit: fant litt om dette, det gjelder relativ interesse i landet.

https://www.quora.com/How-do-you-interpret-Google-Trendss-search-volume-index

Så langt i år har NP følgende omsetning fordelt på regionene:
USA 6 916 (33%)
Europa 8 841 (43%)
Rest of the World 4 903 (24%)

1 Like

Må si at investeringen min i Photocure minner meg mer og mer om en “invistering”. Ah well, hadde tre års horisont, så -15% etter at jeg kjøpte burde ikke bety noe særlig, men lurer litt på om jeg kanskje burde vært litt mer forsiktig og investert mindre, ettersom risken er så høy og tidsperspektivet så langt.

1 Like

Til biotek å være er ikke risikoen skyhøy og to nylige uavhengige analyser verdsetter Hexvix/Cysview til 31 kr per aksje. Men kommer det ikke partner-avtaler for Cevira og Visonac blir nok mottagelsen nådesløs av markedet. Det er hoved-risikoen.

Snitte ned eller selge eller sitte stille? Umulig å svare på. Solgte meg ut i NANO på ca.12, det var tydeligvis en tabbe her skulle man ha snittet ned.
Snittet ned i PCIB, det var en tabbe og solgte meg helt ut en stund etterpå.
Svært vanskelig å spå fremtiden i biotec-aksjer. Det er “the waiting game”.
Og det som er tabber den ene dagen, kan fort bli til geni-strek en gang i fremtiden…

2 Likes

Jeg kjøpte Photocure på ca 40kr, og guesstimated med at nedsiden var på ca 50%. Det er strengt tatt ikke noe som er endret i mitt syn på Photocure.

Det jeg ikke tenkte noe særlig over var at siden tidshorisonten min var såpass lang her (3år), så burde jeg gått inn med mindre i første omgang, så jeg ved en evt nedgang før Cevira/Visonac ble avklart, så kunne jeg kjøpt mer og fått ned snittet. Ved å gå inn med “max” allerede første uka, så har jeg gitt meg selv veldig lite handlingsrom.

Det er da lov å selge f.eks. 50% med tap og så kjøpe de tilbake billigere en annen gang. På den måten kan du justere strategien og få flere aksjer for samme sum penger hvis nedsiden slår til.

Et veldig fornuftig råd, som jeg sliter med å følge. Å selge med tap når jeg fortsatt tror de får til en avtale, uten at jeg aner NÅR de får avtalen gjør at hjernen min går helt i spinn. :stuck_out_tongue:

Det er litt skremmende å se Myrseth-effekten gang på gang. Jeg mistenker at han ofte satser på lite likvide selskaper og kjøper før anbefalingen kommer og selger etterpå. Jeg skulle gjerne sett korrelasjonen mellom hans anbefalinger og kortsiktig kursutvikling.

• I januar er det imidlertid small caps som gjelder. Dersom du holder deg til OSEBX-selskaper,
    bør du satse på Weifa, Photocure, Q-Free, Nordic Nanovector og Biotec.

Ukens Dovre-portefølje:
Panoro Energy
Det norske oljeselskap
REC
Aker Solutions
PGS
Thin Film

1 Like

Likte denne posten fra hegnar-forumet:

Ranger etter risikoprofil og fortell hvor DU ville brukt pengene. Market cap er beregnet ut fra siste sluttkurs fre 27. nov.

Selskap A:

Market cap: 135 mill

2014:
OMS: 25,3 m
EBITDA: -21,8 m
EBIT -21,2 m
EPS: -1,7

Q1:
OMS: 6,7 m
EBITDA: -4,2 m

Q2:
OMS: 7,7 m
EBITDA: -6,5 m

Q3:
OMS: 6,2 m
EBITDA: -9,6 m

Selskap B:

Market cap: 500 mill

2014:
OMS: 33 M
EBITDA: -21,9 m
EBIT: -21,9 m
EPS: -0,52

Q1:
OMS: 12,3 m
EBITDA: -2,7 m

Q2:
OMS: 11,4 m
EBITDA: -1 m

Q3:
OMS: 16,4 m
EBITDA: -1,5 m

Selskap C:

Market cap: 740 mill

2014:
OMS: 128,9 m
EBITDA: -6,6 m
EBIT: -24,7 m
EPS: -1,16

Q1:
OMS: 29,6 m
EBITDA: -7 m

Q2:
OMS: 34,8 m
EBITDA: -0,4 m

Q3:
OMS: 35,9 m
EBITDA: 0,1 m

Selskap D:

Market cap: 90 mill

2014:
OMS: 223,1 m
EBITDA: 13,2 m
EBIT: 4,7 m
EPS: 0,15

Q1:
OMS: 61,8 m
EBITDA: 4,2 m

Q2:
OMS: 59,6 m
EBITDA: 3,5 m

Q3:
OMS: 61,5 m
EBITDA: 1,5 m

Liker å sammenligne aksjer i samme bransje på den måten. Har sett endel sammenligninger av FRO og TIL og synes TIL ser lavt priset ut.

1 Like