Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

For ikke glemme BergenBio, av en eller annen merkelig grunn går denne under radaren på flere biotech`ere her inne.

1 Like

Og ikke glem BGBIO da som har spennende resultater innen AML og NSCLC :wink:

1 Like

Hvis først unoterte aksjer er innenfor investeringsuniverset så fortjener Vaccibody aksjen en nærmere vurdering. For som svenske ville sagt “den kan bli hur stor som hälst”

Hm, litt merkelig at Nano skal stige på lik linje med Targovax i dag…

Helt forferdelig. Tenk at biotek-/farmaindustrien har som mål å maksimere fortjenesten. Hvorfor kan ikke disse svina vise samme moderasjon som petroleumsnæringa, gruveindustrien, oppdrettsnæringa, metallurgibransjen, finansnæringa, luftfartsselskapene, tankrederiene, bilindustrien, kosmetikkbransjen osv … Får ta med Nammo og Kongsberg Våpenfabrikk også for å vise statens egen generøsitet.

3 Likes

Alle bransjer er “in the bissniss of making money”, så kan man jo som Abacus viser til selv avgjøre om det er noe edlere å tjene penger på å lage våpen enn legemidler…

Skal man få utviklet legemidler må det selvsagt risikokapital til, og den kapitalen er ikke tilgjengelig uten muligheten for gevinst.

Alternativet er jo at det offentlige påtar seg oppgaven.
Men klarer ikke helt se for meg hvordan det blir mottatt av skattebetalerne å bruke flere milliarder på utvikling av legemidler som viser seg ikke å virke.

Når det er sagt så er det jo veldig sjarmerende av lederen i beslutningsforum å trekke forhandlingene om pris på legemidler ut i media, ved å legge press på motparten med “shaming”. For Slørdahl vet selvsagt at det blir ramaskrik blant onkologer, og dermed en nyhetssak når beslutningsforum setter foten ned.

5 Likes

Ja, dette er et vesentlig poeng, @Snoeffelen. Men hvordan hadde helsebudsjettet her i landet da sett ut?

Rett skal være rett; den norske staten skal ha honnør for å være ganske generøs med forskningsmidler - og da særlig kanalisert i form av bevilgninger til universitetene og i særdeleshet til universitetssykehusene (= helseforetakene). Men dette gjelder forskning, altså prekliniske studier.

Når det kommer til utviklingsfasen (for ikke å snakke om kommersialiseringsfasen) for legemidler (inkl. medtech-produkter, adjuvanter mm) hører vi bare tomt politikerprat, men ser ingen penger. De pengene er det vi som har investert i norske biotekselskap som har lagt på bordet. Alle for egen risiko.

2 Likes

Et offentlig helsevesen kan ikke betale alt for alle. Så får man ha en diskusjon om hvor grensene skal settes, men at de må settes ett sted tror jeg de fleste bør være enige om i ett offentlig helsevesen.

Når beslutningsforum sier nei til dyre legemidler for pasientgrupper med få årlige tilfeller får de kritikk fordi dette ikke er dyrt som helhet. Når de sier nei til dyre legemidler for pasientgrupper med mange årlige tilfeller får de kritikk fordi det menes at man ikke bør se på det som helhetlige kostnader, men på individnivå.

Uansett vil man ende opp i noen tilfeller hvor man har gode legemidler man sier nei til av kostnadsmessige årsaker.

Heldigvis har ikke politikerne direkte ansvar, da ville de - for å tekkes siste nyhetsoppslag - sagt ja til alt, uansett pris.

1 Like

Det kommer jo selvsagt av at denne delen koster vesentlig mer penger.
Å gi penger til forskning er litt slemt sagt “virtue signaling”.

Hadde vært gøy om det offentlige satset litt mer på utvikling av legemidler i Norge, om ikke “all in” så i alle fall støtte gode tiltak for å legge til rette for det.

4 Likes

Jeg er helt enig i at man skal ha en kost-nytte analyse, men det er påfallende mye som er for dyrt for den norske stat som ikke er for dyrt for den svenske eller danske stat.

6 Likes

Jo da, @anon80503862. Ingen kan være uenig i at verken staten eller andre kan betale hva som helst for et gitt produkt. Men vi er knappe 5,4 millioner i dette landet. Samtidig har vi verdens høyeste BNP per innbygger (med noen svært spesielle unntak). Likevel hører vi om og om igjen at våre naboland dekker legemidler som ikke dekkes her i landet.

For meg er det vanskelig å forstå at en ikke kan “gå i blokk” med våre nærmeste naboland og dermed kunnet nyte godt av en kjøpermakt vi i dag ikke har.

Mal apropos; finske Alko, svenske Systembolaget og Arcus (som representerer vel 21 mill. innbyggere) har et glimrende samarbeid og sikrer gode innkjøpspriser og gjennomgående høy kvalitet. At respektive stater legger på drøye avgifter, er en helt annen sak (som jeg ikke skal uttrykke noen mening om her).

3 Likes

Hemmelighold er noe dritt, og hadde vi visst hva andre stater betalte for legemidler så hadde det vært mye enklere å sammenligne.

Mulig beslutningsforum har regnet seg fram til for lave priser på leveår osv, men de har i hvert fall en modell hvor de prøver å sette pris på leveår og livskvalitet, og i utgangspunktet så virker det som en ganske fornuftig måte å sette forskjellige legemidler opp mot hverandre på.

1 Like

Det hadde vært en god løsning hvis vi kunne få til noe sånt.

1 Like

Er nylig blitt gjort oppmerksom på at mattilsynet publiserer oppsummeringer over alle prosjekter som innebærer forsøk på dyr i Norge. Flere av biotekselskapene i Norge har søknader i oversikten deres. Disse oppsummeringene gir ikke nødvendigvis kursdrivende informasjon, men de gir ihvertfall et lite innblikk i hva ulike biotekselskaper planlegger av fremtidig prekliniske forsøk. Eksempelvis ser det ut som både NANO, PCIB, BGBIO og Vaccibody evt. deres partnere har søkt om og fått godkjent nye prekliniske forsøk på dyr de siste 9 månedene.

9 Likes

Nydelig info. Takk!

Er det lov å forske på hunder eller aper i Norge?

En hund har i all fall fått behandling Amphinex.

Det er jo ikke bare mus det søkes om, flere andre greier, -rognkjeks blant annet.

Hunder er lov i Norge, men benyttes i veldig liten grad. Visse typer aper tror jeg det er lov å forske på i Norge, men jeg tror ikke det forskes noe på aper i Norge. Jeg tror heller ikke det finnes fasiliteter for å forske på aper i Norge, men er ikke 100% sikker.

Det ligger oversikter på nettsiden til Mattilsynet over hvor mange dyr som har blitt brukt i dyreforsøk. >90% av alle dyrene som benyttes i Norge er fisk.

Jeg har vært med på å bruke unge griser i forskning. De har svært lik anatomi som mennesker og fungerer bra til flere formål.

1 Like

3 Likes