Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

BionTech gjør avtale med MabVax som er en amerikansk mygg som sysler med en del av det samme som NANO.

Det har visst kommet en ny TV-serie om norske biotek-aksjer:

https://www.dplay.no/programmer/ras

3 Likes

Ståa i prising av norsk biotech visualisert:

1 Like

Synd ikke du har en graf på Vaccibody, da hadde det vært ett lyspunkt blant alle disse nitriste aksjene vi har på børsen.

Kursen på Vaccibody har til info vært mellom 44 og 45 kroner de siste ukene, så det blir en market cap på rundt 2,4 mrd.

Ja det kan du si, på prising grafen min har jeg lurt på å ta inn de unoterte, men jeg har ikke nok datapunkter der til at det blir enkelt å gjøre det relevant.

1 Like

Send vaca på børs og du skal få korrekt prising kjapt.

6 Likes

Er det misunnelse eller hva er grunnen til denne baissingen av Vaccibody som flere driver med.

Som om aktører i gråmarkedet ikke vet hva de kjøper.

For all del. Er jo ikke lett å shorte noe som ikke er børsnotert for å hedge posisjon. Der har du mitt argument. Hva er ditt?

Hva er korrekt priset? En aksje som omsettes mellom ekte kjøpere og selgere på et nøytralt marked, eller illikvide små norske aksjer som manipuleres i senk på korrupte lille oslo børs?

Alle biotech som klarer å skaffe seg finansiering uten å noteres på den mikke mus drittbørsen vi er belastet med bør bare holde seg borte så lenge de kan

9 Likes

Ikke uenig, men så lenge en aksje ikke er utsatt for all skitne triks så er ikke prisen korrekt.

Misforstå meg rett, men tror dere vet hva jeg mener.

Jo men du postulerer at den prisingen et selskap oppnår på Oslo Børs er den korrekte markedsprisen.

Men selskapet har jo tross alt solgt 5,750,000 aksjer til 40 kroner nå i februar, og meg bekjent har det ikke blitt rapportert at noen fra vaccibody reiste hjem til de investorene og truet dem med pistol eller tvang dem på andre måter til å kjøpe de aksjene.

Så det er nøyaktig like korrekt prising det som noe, så lenge aksjen er likvid.

Først hvis det ikke har vært handlet i aksjen over lenger tid kan du påstå at prisen muligens er feil.

1 Like

Det er jo ingen aksjer som prises korrekt. Det er jo her vi kan tjene penger.

Når det er sagt, så lenge en aksje ikke kan utsettes for alle skitne triks som finnes på børs så blir det vanskelig å ta aksjen seriøst.

Jeg kan mene at var er overprise og nano er underpriset. Markedet viser om jeg har rett eller feil

7 Likes

Merkelig argument.

Så hvis noe ikke shortes så er det per def for høyt priset? Da regner jeg med at du mener at de fleste noterte norske biotekselskaper også er for høyt priset siden det knapt er short der, med et lite unntak for nano.

Targovax må jo være svært overpriset i og med at ikke er og aldri har vært synlig short.

1 Like

Morsomt innlegg av @Savepig :grin: Men fant ut at jeg måtte teste dette. Hvor mye korrelerer norsk biotek med XBI og IBB?

1 = korrelerer 100%
-1 = negativ korrelasjon
GLD = Gull

Syntes det var overraskende lite korrelasjon mellom de norske biotek’ene og forsåvidt også mot XBI og IBB så er mulig jeg har gjort noe feil her. For å normalisere verdiene har jeg tatt log(dagens_close) - log(gårsdagens_close). Noen statistikere eller andre her som kan kommentere?

Aksjekursene er hentet fra Yahoo Finance.

image

6 Likes

Tja, husk på at man må over 0,5% short før dette er synlig. Poenget mitt er at så lenge man ikke er utsatt for de samme skitte triks som er mulig på ose vs otc så blir det vanskelig å forholde seg til prising. Videre så har det seg slik at venture capital ofte er smartere enn oss andre. I følge de selv.

Man kan defor påstå at det er enklere å manipulere kursen opp på otc aksjer

https://www.washingtonpost.com/business/economy/states-allege-generic-drug-executives-deleted-texts-obstructed-justice-in-price-cartel-probe/2019/05/10/450c6b30-7355-11e9-9eb4-0828f5389013_story.html?utm_term=.7de20395b8b9&noredirect=on

Det skal visstnok komme noe om kreftforskning nå på Søndagsrevyen NRK1, venter i spenning :slight_smile:

Ja da er innslaget sett, de skal ha 370 millioner i emisjon til pivotalstudien som skal inkludere 150 pasienter, og Gjelsten skal bidra med 25 millioner. IPOen skal etter det jeg forstår skje i år og Ultimovacs kommer på børs.
Pivotalstudien skal rettes mot aggressiv føflekkkreft og skal være ferdig i 2022.

Spennende med nok et biotek med oppstart i pivotal fase på børsen, fra før har vi jo Nordic Nanovector og PCI Biotech.

Jonas Einarsson drar sitt paradenummer, som er fengende, treffende og korrekt, målet er å gjøre kreft til en kronisk sykdom, en sykdom du dør med og ikke av.

Mine egne kommentarer.
Jeg tror mange, meg selv inkludert, forventet en høyere emisjonssum, det er jo tidligere snakket om 700 mill.

Når Gjelsten snakker om at vaksinene skal bli rimelig, noe alle skal ha råd til så appellerer han til alle som et opptatt av at man må gjøre noe med kreft, selv om alle som skal putte penger i dette vet selvsagt at det ikke er sant.
Alle bedrifter ønsker og skal selvsagt tjene penger. Men å bringe frem ny teknologi er samfunnsnyttig og de som tar risiko skal selvsagt ha mulighet for avkastning.
Innslaget handlet selvsagt om pengeinnhenting, og all honnør for det, vi trenger frisk kapital og nye investorer inn i bransjen.
Fokus på biotekbransjen er bra for alle Radforsk sine selskaper, og jeg synes Jonas Einarsson, Ultimovacs sin styreformann og sjef i radforsk gjør en super innsats med å få til dette innslaget i beste sendetid.

Bravo Jonas Einarsson :ok_hand:t2:

9 Likes

Ligger også en artikkel på nrk.no

Ultimovacs

1 Like