Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

For de som ikke følger med på Ultimovacs eller -tråden: Det som mest sannsynlig er Fidelity-fondene, har nå kjøpt 5,5% av selskapet. En ganske stor hendelse som kan ha betydning for øvrige selskaper i biotek-sfæren.

2 Likes

Hm, bare meg som synes det er rart at Ultimovax i skrivende stund har en høyere aksjekurs enn Nano?
Med tanke på hvor langt man har kommet i studiefasene fast track osv.

Ultimovacs er verdt 975 mill og Nano er verdt 1,9 milliarder.

1 Like

Vet det. Ultimovax er vel i det man kan kalle Nano-flyten fra 2016.

Det han sier er at aksjekursen er bare et arbitrært tall når man sammenligner selskaper, det er prisingen på selskapet som er relevant…

2 Likes

Ah, riktig. Jeg har ikke fulgt så godt med de siste dagene.

Jada, Save, ;).
Men om man fortsetter tankeeksperimentet, og ser på selskapenes verdi, hvor Nano sånn ca er dobbelt så mye verdt, burde jo aksjekursen også stått i det samme forholdet . Feks 35 kr og 70 kr. Og det gjør det ikke.
Så kan man kanskje snakke om over - eller underprising.
Eller forventninger eller mangel på forventninger.
Vel, konstaterer jo bare at Nanos kursutvikling er noe kjedelig. Noe må man jo finne på i disse dager.

1 Like

Nå henger jeg ikke helt med. NANO har veldig mange aksjer fordi siste emisjon måtte kjøres på et skuffende lavt nivå for å få inn pengene de ønsket seg.

Da blir kursen tilsvarende lav selv om prisen på selskapet er høyere.

Slik er ståa i prising og antall aksjer på noen av selskapene, skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av kursen når du sammenligner selskaper bare. Forøvrig veldig pen utvikling i ultimo i det siste.

nano 34,6
Antall aksjer 55 113 696
Børsverdi 1 904 729 334

pho 58
Antall aksjer 21 807 590
Børsverdi 1 260 478 702

pcib 25
Antall aksjer 37 225 888
Børsverdi 928 785 906

ultimo 35
Antall aksjer 27 860 400
Børsverdi 975 114 000

trvx 5,6
Antall aksjer 63 383 612
Børsverdi 358 117 408

Edit:
Totalen går ingen vei. PHO litt frem, NANO litt tilbake og sånn går no dagan

8 Likes

Tenk pipeline av nyheter som den kortsiktige verdien til aksjen. Det kreves overraskende nyheter for å motvirke det verdifallet. Når noe stort går ut av nyhetspipelinen faller den kortsiktige verdien. Om nyheten er god stiger den langsiktige verdien, og om nyheten er dårlig faller den langsiktige verdien. Den kortsiktige verdien stiger bare ved uannonserte nyheter eller når resultater e.l. kommer innen kort tid. Alt som allerede er annonsert er bakt inn i kursen. Om det er lenge å vente til neste trigger vil aksjen falle og oppå dette kommer cashburn mot cashbeholdning for å se an neste emisjon. Er ikke så komplisert, men man må ha tunga rett i munnen. Har fungert veldig godt for meg å tenke sånn ihvertfall. Edit: Viktig presisering, dette er sånn jeg tenker når den overordnede trenden er fallende. Når jeg zoomer ut på 5 års chartet er det klart. Jeg prøver ikke å treffe en langsiktig bunn, men kanskje jeg ser på det etterhvert med litt av porteføljen. Nå har jeg dog gått over i Funcom grunnet cashburn mot cashbeholdning i Targo. Mulig jeg endrer mening om det etter neste kvartalsrapport i Targo 22. august. Der kommer det sikkert en del nyttig info for de som vil sette seg inn i caset.

4 Likes

Dette blir sikkert en blytung dag for biotekaksjer, men et lyspunkt er dagens pressemelding fra Gentian. Tror dette kan snu sentimentet i den aksjen som også har vært dårlig lenge.

GENT-ME: GENTIAN BECOMES SOLE REAGENT SUPPLIER IN SALES CHANNEL AGREEMENT BETWEEN ROCHE AND BÜHLMANN FOR FCAL TURBO

	08:10
	Moss, 13.08.2019

Gentian Diagnostics is pleased to announce an agreement as sole reagent supplier
in a sales channel agreement between Roche Diagnostics, the in vitro diagnostics
(IVD) market leader, and Gentians sales, marketing and development partner
BÜHLMANN Laboratories AG. Gentian will deliver the BÜHLMANN fCAL turbo
immunoassay reagents for the Roche/BÜHLMANN co-branded test-kit, supplied with a
large install-base of clinical chemistry instruments, the COBAS c501/502
series. With this agreement the innovative product for high volume fecal testing
and monitoring of Inflammatory Bowel Disease (IBD) will be available to Roches
laboratory customers globally.

The market for fecal testing is today mainly served by semi-automatic tests with
less effective workflow and unfavourable handling properties compared to the
innovative BÜHLMANN fCAL turbo. The test is mainly used in Europe, but is in
early stage development in the US and other markets globally. Gentian estimates
that the total market for fecal calprotectin testing was approximately NOK 150
million, with an estimated underlying growth of 10-15%.

First deliveries to the Roche channel is expected from the third quarter 2019,
but volume impact from the agreement will affect Gentians revenue as of 2020.

Gentian has in cooperation with its partner BÜHLMANN delivered the BÜHLMANN
fCAL turbo to the market since 2016 and recorded an 81% sales growth in 2018
with sales reaching NOK 9.9 million. The BÜHLMANN fCAL turbo is the most
automated IVD test system for IBD on the market. It enables laboratories to
provide results faster to their clinicians and to run higher test volumes, based
on the increasing demand for IBD laboratory diagnostic solutions.

Gentians CEO Dr. Hilja Ibert says: With Roche we will have a world class IVD
commercial organization promoting the BÜHLMANN fCAL turbo. This will
significantly increase the awareness of our innovative product. Together, we aim
to improve the management of inflammatory bowel disease.

Hva skjer når et stort og bredt fondt må selge aksje for de de må/vil gå i cash?

Hva skjer vist det er flere store fond som må/vil gjøre det samme?

Hva skjer vist store privatinvestorer av samme årsak vil gå fra aksjer til cash?

Hva skjer i makro fortiden?

Dagens spørsmål til deg :wink:

1 Like

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/08/Warren-Det-er-ikke-naa-du-boer-ha-hoey-risiko

Kanskje noen bør tenke litt rundt dette temaet før de brøler ut om “styret må komme på banen”, “ledelsen kjører selskapet i senk”, “folk skjønner ikke caset”, etc.

2 Likes

This has probably been discussed before, but i am looking for some new podcasts to listen to. Anyone got any suggestions for good bio related podcasts?

https://labiotech.eu/tops/biotech-podcasts-science-business-news/

https://www.synthego.com/blog/best-biotech-podcasts

Perfect! Thanks

Dette er en sjelden godbit, dybdeintervju med CEO i Novartis Oncology (med bakgrunn fra AAA / Lutathera) om radioaktiv medisin, samme felt som Nordic Nanovector jobber innen.

2 Likes

1 Like

Ser dessverre ut som om markedet generelt er på vei nedover, så da får jo gjerne biotek aksjene dobbelt så hard medfart. Men beholder man aksjeposten sin i gjennom uroen kan det jo hende at vi får betalt på den andre siden av den mørke tunnelen :crossed_fingers:

1 Like