Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Med lønninger og opsjoner i selskapene og bonusordninger basert på uklare formål så vil jeg nok si at det går fint an å være kynisk for de som er i selskapene også. Både ansatte og styret. Det gjelder både muligheter for personlig rikdom, risikoen de løper, og sminking av selskapene i forbindelse med emisjoner.

Jeg tror det er mye kynisme innen medisinsk kommersiell forskning.

1 Like

Det kan se ut til at strategien også hos Dnb Healthcare er at det er småsparere og enkelte ganske få spesielt interesserte større private med “penger til overs” som skal stå for investeringen i innovasjon på dette området i Norge. Fordi jeg fremdeles har en konto hos Dnb så får jeg stadig eposter derfra, også lenker til en podcast. Og nå har jeg for første gang hørt på den. I denne siste podcasten fra Dnb legger Benedicte Bakke hos Dnb Healthcare først ut i det vide og brede om hvor viktig det er at det investeres langsiktig i slike selskaper, at årevis uten inntekter er noe man må regne med osv. Og så blir hun spurt om hvordan Dnb Healthcare forholder seg til dette, investerer hun og de andre hos Dnb Healthcare i slike selskaper ??? Nei… De har “satt som mandat” at de kun skal plassere penger i selskaper som allerede har sikker og stabil positivt betalingsstrøm… På Dnbs nettside presenterer derimot disse løgnaktige hyklerne seg slik:

Realiteten altså at de gir blanke faen i å bidra til dette som Benedicte Bakke så fint kaller “en viktig del av økosystemet”. Men de har ihvertfall en nettside hvor de på sedvanlig løgnaktig og hyklerisk vis går inn for å skape et inntrykk av det motsatte: Her satses det på forskning med hvite frakker og reagensrør. OG dette er altså Norges største finanskonsern. Måtte de bare rammes av kreft og stryke med for min del.

Nå er det riktignok også fordi jeg for noen år siden begynte å få inntrykk av Dnb som nettopp dypt uetiske og hykleriske at jeg bestemte meg for å ta full kontroll over mine egne investeringer, og nettopp ikke overlate noe som helst til slike som Benedicte Bakke & Co, at jeg selv har endt opp med å gjøre min innsats med gode utsikter. Så jeg kan ihvertfall tildels takke hykleriet hos Dnb for at jeg har kommet på bedre tanker selv.

22 Likes

Nytt for meg

1 Like

Virker rimelig å spørre om ikke nettopp fraværet av konkurranse er noe av årsaken til at Dnb har “satt som mandat” at de aldri skal investere i denne “viktige delen av økosystemet” ? Konkurransetilsynet var jo i utgangspunktet faktisk imot at Dnb skulle få en slik nesten monopolistisk posisjon. At de nekter å ta ansvar på en måte som reflekterer den posisjon de har, det fremgår ihvertfall klart nok av den podcasten. Ville de ikke tatt ihvertfall litt større risiko om de hadde vært stilt ovenfor i det minste en konkurrent av tilsvarende størrelse innenlands ? Jeg tror ihvertfall det.

Relativ interessant IPO på NASDAQ iom at Vaccibody nevnes i IPO prospectus som konkurrent til BioNTech, samt at PCI Biotech har en preklinisk samarbeidsavtale med BioNTech.

IPOen priser BioNTech til over 40 mrd NOK.

4 Likes

Er det brede pipelines som skal til for å få en høy pris? :thinking:

image

3 Likes

Hvem vet, en bred pipeline sikrer i alle fall intensiv kapitalbruk.

4 Likes

De som hørte Dax 18 i går der Ap-leder Støre og andre oppsummerte APs elendige valgresultat og veien videre for norsk næringsliv i disse klimatider, fikk kanskje med seg at kreftforskning ble nevnt spesielt flere ganger.
Støre tenkte seg en aktiv stat som går inn og bidrar på ulike sektorer, slik staten gjør når det gjelder letevirksomhet på sokkelen (ca. 25 mrd. årlig)

Hvorvidt dette vil materialisere seg i noe konkret, gjenstår å se.
Men det er åpenbart at norsk kreftforskning og de småselskapene som vi investerer i, trenger all den drahjelp de kan få.
Med den ekstreme risikoen og de lange tidshorisontene gjør f.eks norsk biotek helt fortjent upopulær som investeringsobjekter, og egentlig uegnet for den jevne småaksjonær, med mindre man har helt spesielle interesser eller jobber i sektoren og flust av overskuddskapital.
Vi får håpe at også den sittende regjering tar signalet.

4 Likes

Fascinerende prising på et fase 2 produkt og mange fase 1 produkter. I hvertfall når man sammenligner med norske som er verdsatt til en brødel men alikevel faller videre nedover.

3 Likes

To poenger her:

  1. Vaccibody har også en plattformteknologi, og de vil også “ganske lett” starte et tilsvarende antall pre-kliniske forsøk. I tillegg har det også vært gjort en del forsøk i samarbeid med UiO på infeksjoner.
  2. Bra for PCIB at en samarbeidsparter får påfyll av cash slik at de kan kjøre på med en fortsatt bred utviklingsportefølje.
1 Like

Det er nok ikke så enkelt. BioNTech er vel helt i forskingsfronten på persontilpasset medisin og forskningen er sitat

Sitatramme
BioNTech’s product development approach has been validated by seven collaborations with, in chronological order, Eli Lilly and Company, Genmab, Sanofi, Bayer Animal Health, Genentech, a member of the Roche Group, Genevant and Pfizer, and its scie

Vaccibody forøvrig ifølge dem selv nr 2 eller 3 etter BioNTech, så det rettfrdigjør muligens den Mcap som av enkelte her på forum har blitt sett på som høy. Er jo ikke høyt i det hele tatt samnenliknet med BioNTech.

1 Like

Og det viser jo hva validering fra top 10 pharma kan gjøre med verdsettelse…

1 Like

Jeg tror nok Vaccibody kan ha et bedre produkt enn BioNtech. Men er vel en del mer kostbare studier enn de som gir samme behandling til alle pasienter (f.eks. trvx, ultimovacs.) . Så det trengs nok mye penger framover. De sier jo også at de lærer noe nytt hver dag ang denne teknologien så mulig det skal prøves forskjellige forsøk.

Jeg er positiv til selskapet, men samtidig har jo de fleste av oss funnet ut at man blir sjeldent fattig av å ta gevinst i norsk biotech.

Det kommer vel litt an på hva man putter gevinsten i?
Jeg kastet selv bort en god sum Algeta profitt på Clavis :man_shrugging:

Veldig bra poeng! Du har såpass lang erfaring fra biotek ja. :slight_smile: :+1: Jeg kan ikke skryte på meg Algeta-gevinst. Var heldig med timing av trvx, en del av det gikk inn Vacci vinteren 2017, resten kastet jeg bort på Idogen, Cereno og Mabvax Therapeutics :sweat_smile::see_no_evil: Mens Redwood pharma og Synact pharma tok igjen en del av det. Så ja jeg må nok innrømme at jeg har hatt en del flaks også når jeg ser hvor langt ned kursene går.

Nei du har rett i at det hjelper lite å ta gevinst dersom man brenner pengene opp en annen plass.

3 Likes

Er det slik at biotek-selskaper som har høy burnrate sett i forholdet til selskapsverdien (mcap) i utgangspunktet utgjør en større trussel for havari når markedet for emisjoner blir dårligere?
I tillegg kommer forholdene i det enkelte landet i betraktning , om de har en fungerende børs innen sektoren biotek?

1 Like

Det jobbes på rundt omkring

https://www.nature.com/articles/d41573-019-00167-9

1 Like
2 Likes