Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Har ikke hatt tid til å høre denne. Snakket de om ipo her?
Det er vel det siste vi trenger når vi ser på kursene i de børsnoterte vi har.

1 Like

Ikke utover at det vel er et av mange scenarioer. Jeg tror de bare sier dette for å tilfredsstille de fondene som har investert og som i prinsippet kun skal investere i aksjer som er på vei til børs.

1 Like

Ja, ikke kvel investors med enda flere biotekaksjer. I retroperspektiv så tror jeg OB kun fikser 1-2 biotek på børs av gangen.

2 Likes

Kan hende er fremtiden lysere for biotek generelt når investorene nå kappes om å forlate fossilt og annet mindre bærekraftig, og investere i grønne og gode selskap, som innen helse.
Riktignok er ikke dette påtrengende synlig enda i norsk biotek, men en dag…

3 Likes

Negativt i seg selv at indeksen er i så drastisk nedtrend, investorer flest ønsker å være i papirer og sektorer som stiger.

På et eller annet tidspunkt vil market cap på biotekene være så lav at det ikke går lenger ned.

2 Likes

Stemmer. Vaccibody med så stor mcap vil nok hente mye penger i deres ipo. Så når de er på børs så er det nok mange som vil ta gevinst da den er sinnsyk.

Det sier seg selv at det ikke går. Lommebøkene til biotek-investorene begynner å bli tynne på oslo-børs.

Emisjoner hvor man deltar blir til motstand av armert betong og så ny emi på mye lavere kurs og så fortsetter syklusen :joy::joy::see_no_evil:

2 Likes

Sagt det før, sier det igjen. Om det kommer en vaccibody ipo på oslo børs nå så dumper jeg alle posisjoner og er ferdig med biotek.

1 Like

Jeg følger etter!

1 Like

Vaccibody er i utgangspunktet godt finansiert fremover, så med mindre de skal åpne flere studier eller øke antallet vesentlig i ett av studiene så trenger de ikke mer penger før tidligst i 2020. Så det kan også tenkes at de børsnoteres uten at det gjøres noen emisjon (i hvert fall ikke store penger). Da vil vi kunne få en notering hvor diverse institusjoner, norske og utenlandske, som ikke har aksjer i unoterte selskaper begynner å kjøpe aksjer i ganske stort omfang, og forhåpentligvis vil det kunne bli matchet av folk som vil selge for å ta litt profitt etter mange år som investorer.

Det er vel for øvrig ingen automatikk i at selskapet skal velge Oslo Børs for en notering. BioNTech som teknologisk sett er en av Vaccibody sine konkurrenter er på vei til å notere seg i New York. Og oppnår Vaccibody noe som ligner på denne verdivurderingen er det nok ingen her hjemme som har grunn til å være lei seg for en notering.

1 Like

Vaccibody er nevnt som konkurrent til BioNTech i BioNTech IPO prospectus, så hvordan BioNTech gjør det etter børsintroduksjon vil jeg anta er relevant for Vaccibody sin beslutning om de skal på børs nå, vente litt, vente lenge eller rett og slett prøve å unngå det.

Jeg er glad i Vaccibody altså! Realisering av mesteparten av mine aksjer der er vel den eneste grunnen til jeg er i pluss på aksjer i år. De børsnoterte jeg har er ikke mye skryte av i år. Muligens tiden er inne for en pause fra børs for min del.
Begynner å bli kjedelig å delta i emisjoner for så å se verdiene smuldre bort.

Tror ikke Vaccibody klarer å notere seg på OB nå til en kurs aksjonærene er happy med.

OB er mettet med biotek i flere år fremover, med mindre det skulle komme et oppkjøp av et av selskapene.

1 Like

Bryter under 50 dagers igjen

image

2 Likes

Begynner å gå på helsa løs dette! :joy::joy::see_no_evil:

Eller er de gode tidene rett og slett over?

Inkassosaker på all time high.
Meglersjefen som alltid er positiv til boligpriser spår nå nedgang.
Laksepriser i fritt fall
Krona går åt skogen
Usikker fremtid for olje.

1 Like

Husk for alle selskaper som har største delen av sine utgifter i NOK og en forventning om å selge i et internasjonalt marked er en krone svekkelse positivt. Men om makroøkonomien ellers går helt i dass vil selvsagt kapitaltilgangen i det norske markedet bli skadelidende.

Bare å slappe av og nyt dagene.

Bio-tech i Norge er vel tidens mest etiske sektor :wink:

De forsker på noe som betyr sinnsykt mye for de det angår (kreftpasienter).

De er enda ikke i en posisjon som kan utnytte sin markedsposisjon og sitt produkt (ekstrem pris utnyttelse).

De er med å styrke Norsk næringsutvikling og forskning.

Men andre ord. Det er null “lugubre” og kynisk maktutøvere i denne bransjen.

Norsk bio-tech : Beste for pasientene, kreft forskere, næringsliv (flere ben å stå på en olje og gass) og samfunnet forøvrig (utfordre BP om “monopol” i de respektive sektorene).

2 Likes

lol

Er du seriøs? :slight_smile:

Det er ekstremt mye opsjoner, villedende informasjon, optimistisk guiding, høye lønninger, osv.

Jeg ser ikke på biotek i Norge som en moralsk “fantastisk” bransje i forhold til andre sektorer. På noen som helst måte. Og angående “kyniske maktutøvere” så har man emisjoner og shorting som vel kan framstå som ganske kynisk maktutøvelse i mange tilfeller …

7 Likes

Er enig i alt det, derfor jeg investerer.
Men småsparerene klarer ikke å betale alt dette. Så staten burde lagt til rette for suksess.
Det ender vel med at utlendingene shorter i stykker aksjene og så går de på billigsalg til utlandet dersom trenden fortsetter :slight_smile:

3 Likes

Våre medeiere er kyniske. Men selskapene i seg selv er det ikke :wink:

Stor forskjell.

Red: Norske selskaper og selskapsledelse (PW, Bravo og co) er ikke kyniske.

Pharma-bransjen er kanskje den mest kyniske bransjen som finnes. Big pharma ønsker ikke en tablet som kurerer syke, de ønsker en tablet som syke må ta hver dag resten av livet.

2 Likes