Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

»Biotek-boom på Oslo Børs har gjort selskapene til attraktive investeringsobjekter. Men endringene bransjen kan få store konsekvenser for alle som vurderer å investere i helseaksjer.»

Hva refereres det til her? Får ikke lest artikkelen.

1 Like

Hvilke endringer er det snakk om?

Men endringene bransjen kan få store konsekvenser for alle som vurderer å investere i helseaksjer.

1 Like

Det er at det ikke lenger er de tradisjonelle fase 1,2,3 løpet som nødvendigvis gjelder, for slike selskaper som de norske er accelerated approval en viktig nye mulighet som påvirker investeringen.

4 Likes

De skriver at dataene fra randomiserte studier er så bra at det er uetisk å holde de unna markedet (ved positivt resultat). Så derfor kan de få markedsgodkjenning etter fase 2.

Konsekvensene går på at noen kan velge å aldri ta de i bruk da datagrunnlaget bli mindre. Ikke det værste å bekymre seg over i denne bransjen. Myndigheter kan da velge å ikke ta i bruk legemidler selv om de så har utført en fase 4 studie også…

2 Likes

Skjønner.

Det hørtes mer ut som “Nå skjer det noe med store konsekvenser som alle må være klar over” i negativ forstand.

2 Likes

Du eller jeg som ikke forstaar noen ting?

1 Like

Til og med på lineær chart ser det spennende ut nå:

Edit:

Vi må tilbake til februar i fjor for at biotek var verd like mye i marketcap. Det er faktisk kun en eneste dag jeg noensinne har tracket høyere totalverdi enn i dag!

Men denne gangen er det en betraktelig mer robust fordeling.

7 Likes

I dag er golden cross dagen!

Edit:
Ser volumet begynner å roe seg nå

2 Likes

Fredag den 13. lissom … :stuck_out_tongue: hehe

2 Likes

Har noen journalister litt teft så skriver de litt om at Kjetil Myrlid Aasen har vind i seilene for tiden.

Gjennom Myrlid AS, Jandersen Kapital og som privatperson er han nest største aksjonær i PCIBiotech.

Via samme er han fjerde største aksjonær i Photocure.

Og han er vel største investor i gruppen som eier Start fotball som nylig rykket opp i Eliteserien etter en mirakuløs opphenting i siste kvalik-kamp mot Lillestrøm.

19 Likes

Spennende dybdejournalistikk fra DN om hvordan skattesystemet ble lagt om for å sikre sterkere og mer risikovillig kapital i Norge gjennom utsatt beskatning, (typ samme prisinppet som Askjesparekonto). Kanskje med tiden så blir det flere enn Trond Mohn, Ferd, og Bjørn Rune Gjeldsten som oppdager norsk biotek :crossed_fingers: :sunglasses:

2 Likes

Biotek-boom på Børsen: Så nærme er selskapene suksess

3 Likes

Journalisten som har skrevet dette kan ikke ha satt seg særlig inn i hvordan fritaksmodellen fungerer. Lysbakken sitter vel og slever når han leser den der.

For å ikke være helt off topic, så legger jeg ved biotek-indeksen. Det er vakkert.

11 Likes

Den har sprettet ut av nedtrend som en leken nise i paringstiden, det er lovely.

På Log Chart ser det helt ellevilt ut

8 Likes

Snart jul. Krysser fingrene for at jeg er i riktig gruppe…

14 Likes

Dette er Norges viktigste biotek-investorer

Hva har en øyelege, en gulrotbonde, og Dronning Sonjas rike fetter til felles? De har alle satset pengene sine på norsk bioteknologi. E24 har kartlagt de største investorene i biotek-selskapene på Oslo Børs.

Det er liten tvil om at E24.no har begynt å følge sektoren!

5 Likes

De følger etter saueflokken :wink:

Lite å spore av optimisme i sektoren for bare noen måneder siden. Er som jeg sier, når nyheter kommer og til kursene begynner å stige så har “vi” som følger sektoren god tid.

Knapt nok en sektor som er så treg som Norsk biotech.

2 Likes

Fleste her er vel random selekta pga kjentskap eller holder på i andre sektorer.
Lite å finne av de norske investorene som Faktisk ER viktige for norsk Biotech.

Og fortsatt godt eksempel på at pressen enda ikke følger sektoren og ikke gjør ordentlig arbeid.

2 Likes
5 Likes

Ser ut som korreksjonen som har vært varslet en stund begynner å ta form. Problemet med hvordan chartet ser ut nå er at alt er ekstremt extended som jeg har sagt lenge. Regner med en bounce på 84, men at den skal ned og teste brudd på 77 på sikt.

Chart: https://www.tradingview.com/x/SP8YRFII/