Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Jo, men jeg kan ikke forstå at ikke NATTO skal begynne stige snart.

Jeg fikk solgt de jeg hadde i Oslo og kjøpt på First North med ca 10% rabatt, så snittet er ganske bra nå…

Innsiderne tegnet seg for millioner av kroner på kursen 14 blank, så jeg tenker at det er ganske stort potensial her som burde begynne å materialisere seg allerede etter rapporten som kommer om en uke

Har sett litt på Photocure og ser de dro inn 200MNOK i en emisjon i 2008. De har brent 50MNOK av disse på produktutvikling siden da, men produktene de har ser ut til å alene kunne dra dem i pluss i løpet av 1 - 2 år hvis inntektene fortsetter å øke i samme takt (fra Hexvix/Cysview). De har ikke noe gjeld og det finansielle ser i mine øyne trygt ut.

Cevira ser ut til å kunne levere utrolige resultater hvis det slår igjennom, men jeg har virkelig ingen anelse om sannsynligheten for at det går bra. De jobber også med Visonac, men potensialet der er nok mye mindre.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20150506.GlobeNewswire.1918999

Det jeg ser på som negativt her er at de mer eller ikke har levert noe de siste… 6-7 årene som kan forsvare en markedsverdi på 885MNOK. Kan situasjonen være den samme i tre år til? Jeg synes ikke det ser sånn ut, og selv om kursen har doblet seg på kort sikt, så er det fortsatt et relativt billig tidspunkt å komme seg inn i aksjen - hvis de først klarer å levere.

Jeg hadde vært vesentlig mer positiv til aksjen om jeg hadde sett noen innsidekjøp, men det ser ut til å være rimelig fraværende.

3 Likes

PHO sin høyrisiko-forskning ble skilt ut i eget selskap for noen år siden ticker

PCIB

http://www.netfonds.no/quotes/ppaper.php?paper=PCIB.OAX

Her er målet å kurere kreft intet mindre,
enorm oppside, enorm risiko

PHO ble ikke med i siste emisjon, men eier fremdeles ca. 10% av aksjene her.

Tilbake til PHO:
CEO sier at Cevira har blockbusterpotensiale:Dvs. omsetning en milliard dollar eller mer i året. Skulle det skje vil kursen gå bananas.
PHO har ikke riktig risiko-justert verdi hvis man ser på historiske sannsynligheter for å klare å nå helt frem til et ferdig produkt gitt at man har lykkes i fase 2, men vil neppe bli det heller, tallene blir fort veldig store og mange husker nok Clavis Pharma sin kollaps.

1 Like

Her er en artikkel av mange som forteller litt mer i detalj om prissetting av biotek-aksjer:

sitat:
As the drug moves through the development process, the risk decreases
with each major milestone. The Pharmaceutical Research and Manufacturers
of America reported in 2003 that drugs entering Phase I clinical trials
have a 15% probability of becoming a marketable product. For those in
Phase II, the odds of success rise to 30%, and for Phase III, they climb
to 60%. Once clinical trials are complete and the drug enters the final
FDA approval phase, it has a 90% chance of success. These improvements
in the odds of success translate directly into stock value.

4 Likes

Slakt i Natto på minivolum etter en helt grei rapport, men markedet hadde nok håpet på sekvensiell vekst. 4 kvartal moving average ser bra ut… EBIT var også OK.

Beholder aksjene og øker dersom vi skal ned til 10 kroner.

Jeg kan ikke mye om NATTO, men på hegnar er Medisinmannen og Snøffelen eksperter på PHO og begge har null tro på NATTO. Medisinmannen kan være litt aggressiv og ufin, men Snøffelen er hans rake motsetning og han jobber i bransjen. Snøffelen spådde korrekt Clavis Pharma sin store svakhet i studien og mulige kollaps.

2 Likes

Det er mulig, men jeg stoler heller på innsiderne som har kjøpt og kjøpt…

Det er også en interessant analyse her: http://www.nattopharma.com/independent-analysis-on-nattopharma-conducted-by-norne-securities.html

Edit: Merkelig handel :slight_smile:

Oslo -12%, Stockholm +1% Det er vel egentlig bare en stor spread og med få aksjer som trades kan det bli store utslag i kursen…

1 Like

EDIT:
PHO har 3 produkter klare for fase 3 og ikke 2 som jeg tidligere feilaktig sa. Beklager rotet.

1 Like

Tok en titt på NATTO og det er noe som skurrer litt her:
Først måtte man lage en ny rapport i dag fordi den forrige hadde feil.
Mitt andre ankepunkt er at NP låner 5 millioner fra firma som CEO kontrollerer til 10% rente og etableringsgebyr 50000 kr.
Så noen måneder etter refinansieres dette lånet langt billigere hos dnb til 6.95% rente og gebyr 3000 kr.
Og på toppen av dette låner NP ut 450000 euro til datterselskap i polen til 2% rente.
Litt merkelig dette her.

1 Like

Var jeg som fant den ebitda feilen. Det er ikke helt uvanlig, du kan se at en av Star rapportene også har blitt rettet f.eks.

1 Like

Lettjente penger for CEO! Et tegn å se etter for selskaper man burde vurdere en ekstra gang før man evt går inn i dem. Hvorfor trengte de lånet - var de i pengeskvis? Det er et annet negativt punkt på listen min, ref investeringsstrategi-tråden. :stuck_out_tongue:

Kanskje, jeg har ikke satt meg inn i disse lånene, regner med at dette var nødvendig før emisjonen, og at dette ble gjort i selskapets beste. Det som er viktig å huske på her er at CEO sitter på en del aksjer og har kjøpt mer på 15 NOK, og jeg regner med at fokus ligger på å skape verdier for oss aksjonærer og ikke etableringsgebyrer (som jo blir småsummer i denne sammenhengen) :slight_smile:

En økning fra 1.47% til 3.24% av eierandelen på 15 NOK er et sterkt signal om at CEO tror på selskapet synes jeg. Ser jeg noe sånt i Funcom kjøper jeg nok tilogmed der igjen :slight_smile:

“Hogne Vik, Adm. dir., har tegnet seg for 355 171 aksjer gjennom sitt selskap Eng AS. Før emisjonen eide Eng AS 199 337 (1,47 %) og etter emisjonen eier Eng AS 554 508 aksjer som utgjør en eierandel på 3,24 %.”

Edit: Så litt på lånene:

“A loan agreement of NOK 5 million was signed March 27th with Eng AS, a company controlled by Hogne Vik, CEO of NattoPharma ASA with an interest rate of 10 % p.a. + 1 % establishment fee. The loan was refinanced through DNB Bank ASA as per May 5th 2015 for a period of one month with an interest rate equal to 6,95% p.a. + fees and expenses of approx. NOK 3 000. The loan is given with a pledge against accounts receivables as security.”

DNB har gått med på lånet etter at emisjonen gikk i orden (dermed lavere risiko og rente). At CEO er villig til å gå inn med egne penger når det trengs ser jeg ikke på som noe negativt, regner med at vilkårene ville blitt dårligere dersom han ikke hadde lånt ut disse kronene. Uansett dette er et komma i det store bildet. Det som kommer til å avgjøre NattoPharmas framtid er så klart framtidig omsetning og kostnader.

Cash flow ser allerede ganske bra ut synes jeg. Er ikke veldig langt unna sorte tall.

1 Like

Helt enig i konklusjonene dine her angående lånet og at innsidekjøpet er signifikant.

Det jeg er mer skeptisk til er konklusjonen din om mulige svarte tall. Hvis du sammenligner Q1 2014 med Q1 2015, så har riktignok inntektene økt, men utgiftene har faktisk økt med en halv million mer.

Sales Revenues 6,8 - 4,0 = 2,8
Operating expenses 11,9 - 8,6 = 3,3
Endring -0,5MNOK

Såvidt jeg ser, så har alle utgiftene å gjøre med nåværende produkter og kommersialiseringen av disse?

Sammelign med Photocure
Total Revenues 29,6 - 20,7 = 8,9
Operating expenses 34,8 - 32,9 = 1,9
Endring +7MNOK

Photocure driver også utvikling av flere nye produkter som de kun har utgifter med pr dags dato. Photocure er riktignok verdsatt til nesten 4x det Natto er, men såvidt jeg kan se, så er de mye nærmere svarte tall, med mye større potensiale.

2 Likes

Helt klart mulig, jeg har ikke satt meg inn i Photocure caset, selv om jeg synes det virker interessant!

Personlig synes jeg Natto virker veldig billig (tenk Enterprise value nå som de får inn +50MNOK i cash), og det er ofte lurt å følge innsiderne spesielt når et par av de øker med nesten 5 MNOK hver, på en kurs som ligger 10-20% over markedet på fredag.

EBITDA siste fire kvartaler synes jeg vitner om en god trend: -6505, -5074, -3745, -3753, … neste kvartalet forventer CEO å kunne vise fram bedre tall sa han på presentasjonen denne gangen.

Dette er en viktig trigger som vil gi bedre marginer:

Det du snakker om er mao at cost of sales vil gå ytterligere ned? Hvis du kun ser på Employee costs, så er de rimelig høye sammenlignet med inntektene. Selv en halvering av cost of sales vil ikke få EBIT positiv. De må mao fortsette å vokse kraftig videre.

For Natto forrige kvartal:
Sales revenue 6785
Cost of Sales 4882
Employe costs 2919

… Det som kanskje gjør meg enda litt mer skeptisk her er at jeg har lite tro på produktet, ettersom du vil få mye av samme effekt av å spise mer grønnsaker. På den andre siden, så er jo verden full av folk som skyr grønnsaker som pesten.

Produktene til Photocure er på den andre siden produkter som hjelper deg ut av situasjoner du ikke kommer deg ut av med kosthold. Mao, du er ikke avhengig av at produktet ditt blir en “greie”. På den andre side, så må de nesten få et av produktene de forsker på ut på markedet for at de skal være verdt 800 millioner.

2 Likes

Ja forventer kraftig vekst :slight_smile:

Dette kommer jo nå i Q2:

NattoPharma is – as communicated end of 2014 – as of May 2015 able to supply the increasing demand of MenaQ7 crystals and MenaQ7 PURE to our major markets US, Europe and Australia

Det handler mer om fet ost og kjøttprodukter faktisk :slight_smile: Gouda ost er bra. Men dyrene bør da spise gress, og det er dessverre ikke alltid tilfellet. Ellers kan du spise en japansk rett som heter natto (like god smak for ikke-japanere som rakørret er for ikke-nordmenn visstnok)

[quote]While vitamin K1 mostly is found in leafy greens, animal products are the best food source of vitamin K2. The ideal way to obtain dietary vitamin K2 is to eat meat, especially organ meat (mainly liver), chicken, beef, bacon, and ham, according to data published in the January 2006 issue of the Journal of Agricultural and Food Chemistry. Egg yolks, but not egg whites, also provide valuable amounts of this fat-soluble nutrient as do high-fat dairy products, particularly hard cheeses made with whole milk.

Natto is the only vegetarian source of vitamin K2 because of a specific strain of bacteria used in its fermentation process. [/quote]

http://www.todaysdietitian.com/newarchives/060113p54.shtml

Se noen spise Natto her :slight_smile:

Greia er jo at osteoporose og tette arterier er et problem for folk som spiser for lite fiber, typisk pga for lite grønnsaker og fullkorn.

Såvidt jeg vet, så gjør k1 samme jobben som k2, men du må få det i deg oftere. Ikke noe problem hvis du spiser sunt og får i deg grønt til hvert måltid.

Menaquinone (vitamin K2), but not phylloquinone (vitamin K1), intake is associated with reduced risk of CHD mortality, all-cause mortality and severe aortic calcification

Skal gi deg den, burde holdt meg for god for å komme med et “såvidt jeg vet” utsagn. Første delen av posten stemmer fortsatt bra da. Vegetar/Vegansk kosthold reduserer CHD risiko markant.

1 Like