Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Btw, er det ikke andre vitamin K2 produsenter enn NattoPharma? Hva er det de gjør som er spesielt?

Det er vel produksjonsmetoden, forskningen og pantene. De er de eneste som kan hevde at deres K2 produkt “har positive helseeffekter for hjerte og blodåresystemet. Dette gjelder både for Europa og USA” (fra årsrapporten).

Legger med noen sitater fra Nornes uavhengige analyse:

[quote]NattoPharma’s vitamin K2 brand MenaQ7 was particularly boosted by the
positive three-year clinical study results on bone and cardiovascular health,
which we consider to be among the most solid documentations of vitamin K2
properties. This and the fact that the company was successful in developing
and upscaling of the synthetic vitamin K2 version, open lucrative functional
and medical foods markets or even prescription drug opportunities.

(…)

Our estimates indicate that operations should break-even in 3Q15 and profitability should be reached in 4Q15.

(…)

NattoPharma’s patent-pending synthetic route of producing vitamin K2 is a game changer for the company and possibly for the vitamin K2 market overall:
Ensures profitability of the company’s supplement business.
Vitamin K2 now may be added to other products, such as functional and medical foods. Natural product is too expensive for these markets.

(…)

Our DCF-based target price of NOK 24/sh indicates a strong 68% upside. Notably, this does not include the potential from the pharma opportunity.

(…)

Some of the key attributes of MenaQ7 PURE are given below:

  • Cheaper to produce, leading to significantly better gross margins vs selling the natural product

  • 100% all-trans-form, which is the only in the world

  • 98% pure with no unknown residues

  • Clinically documented

  • Produced under 100% Pharma controlled conditions

  • The next step is to have a pharma-grade MK-7 for further execution of NattoPharma’s pharmaceutical strategy.

[/quote]

http://www.nattopharma.com/independent-analysis-on-nattopharma-conducted-by-norne-securities.html

Leser litt i PHO sin siste rapport
Ser at PHO har en gross profit of sales på over 90%. Det lover godt for fremtiden.
En annen ting er at PHO har nå for første gang splittet regnskapet i to:

  1. Kommersiell aktivitet.
    2.Forskning.
    Er dette første steget på å splitte selskapet i to mon tro?

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20150506.GlobeNewswire.1918999

1 Like

Det er jo en måte å tolke det på. En annen måte å tolke det på er at Photocure vil få fram hvor bra produktet de har på markedet faktisk gjør det og samtidig vise at hoveddelen av kostnadene de har kommer fra utviklingen av nye produkter.

Som med NattoPharma, så er Photocure mot svarte tall, samtidig som de har flere produkter som de neste årene kan gjøre veldig mye for selskapet. Spørsmålet er jo om selskapet kan forsvare verdien med kun eksisterende produkter? Med en børsverdi på ca 800MNOK og la oss si P/E på 20 er godt nok (fordi de bruker mesteparten av ressursene sine på produktutvikling), så trenger de EBIT på over 40MNOK i året, eller 10MNOK i kvartalet. Dette kan de få ved å øke inntekene fra 29 til 46MNOK., en økning på rundt 60% Fra Q1 ifjor til Q1 i år gikk inntektene opp 44%.

1 Like

En video om IMCD som NATTO meldte (i Q1 rapporten) at de har gjort en avtale med angående salg og distribusjon av deres produkt MenaQ7 Pure

Da endte jeg opp med å kjøpe en liten post i Photocure. Stort potensiale, lite finansiell risk, ser ut til å være et ganske ryddig firma som ikke er langt unna å finansiere forsking/produktutvikling fra inntektene de har på eksisterende produkter. Har en følelse av at det kan ta laaang tid før jeg evt får noe igjen for den investeringen, men greit nok.

2 Likes

Ser jeg akkurat rakk å kjøpe før den gikk under 40 igjen. :stuck_out_tongue:

5 Likes

He He på sånne dager trøster jeg meg med at CEO (som er en veldig forsiktig ikke-haussete type) sier at Cevira har blockbusterpotensiale: Omsetning på en milliard dollar eller mer i året. Selv om vi sier partner tar 80% og risiko-justeres med 66% sjangse for at Cevira kommer til markedet er det rom for stor oppgang ved avtale.

Faren i det korte bildet er at PHO går lei av å forhandle med potensielle partnere og kjører fase 3 selv for Cevira og/eller Visionac.

Men som alltid. I biotek-aksjer er risikoen høy dog med PHOs sine voksende inntekter er den ikke ekstrem høy etter min mening.

2 Likes

Det virker som verden ønsker at jeg får med meg hvor høy risk biotek er. -4% på første dag gir et godt hint. Godt jeg hadde tenkt å sitte på disse i noen år da, men hadde vært greit å få med seg 4% flere aksjer. :stuck_out_tongue:

Noe som vil øke gevinstmulighetene, men øke risken såvidt jeg kan forstå. Hvorfor ikke sier jeg. :stuck_out_tongue:

1 Like

Det er “bra” hvis du vil kjøpe mer senere, men vet at det er vanskelig å tenke sånn…

I følge denne analysen skal man kjøpe PHO under 40.

http://seekingalpha.com/instablog/35601465-alex-in-oslo/4006876-photocure-asa-shining-a-bright-light-on-a-norwegian-specialty-pharma

Den danske millionærklubben tok en titt på PHO i midten av forrige måned og likte hva de så:
http://www.radio24syv.dk/programmer/millionaerklubben/11589258/millionaerklubben-19-05-2015/

1 Like

Støttes av investech

http://www.hegnar.no/analyser/artikkel549293.ece

2 Likes

Siden jeg nevnte PCIB, selskapet har kommet med svært dårlig nytt: De avbryter et studie:
http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20150603.GlobeNewswire.1926168

I morgen er det høy sannsynlighet for at vi vil se et eksempel på hva risikoen i biotek-aksjer kan være for noe. Greit å se nedsiden med egne øyne for de som vurderer investering her.

3 Likes

Ned ca 40%

http://www.netfonds.no/quotes/ppaper.php?paper=PCIB.OAX

1 Like

De sitter på en del cash ser jeg:

Current assets (mest cash): 78 MNOK
Current debt: 11 MNOK
Netto: 67 MNOK

Market cap (rt): 14 900 390 * 6.76 = 100 MNOK

EV: 33 MNOK.

1 Like

ja , dette kan være en kjøpsanledning, et annet studie på gang også.

1 Like

Spesielt hvis den kommer ned mot 5-5.5 kroner er det veldig billig hvis man tror de andre studiene har noe verdi.

Men jeg har som sagt nok biotek.

Hadde en liten post her.bestemte meg for å dobble investert beløp, men PCIB utgjør nå kun 1.8% av porteføljen. Som sagt ekstrem risiko i denne som dagen i dag viser.

1 Like

Få kjøpere i NATTO, men også veldig glissent opp til 14 i første omgang (det kan selvfølgelig ligge skjulte salg)

Interessant tråd om pho her: http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2279375

Har lest litt mer om K2-vitamin og interessen der er definitivt på vei opp, men samtidig så er det mange konkurrenter til leveransen av det såvidt jeg kan se.

Jeg synes ikke forskningen der virker så entydig. Det som er vist hittil er at K2-vitamintilskudd har effekt, mens K1-vitamintilskudd ikke har effekt. Det som ikke er bevist er at økt tilgang på K1-vitamin via naturlige kilder (mat) ikke har effekt. Her er teorien at kroppen selv lager vitamin K2 av K1 og nok Vitamin K1 kan man få i seg fra mat.

Vitamin B12 er interessant som sammenligningsgrunnlag sånn sett. Veganere får i seg for lite av dette fra naturlig kilder og det har tidligere ført til at de ikke har hatt mindre risiko for hjerteproblemer (gjerne kombinert med for høyt inntak av omega-6 til omega-3). (mens kjøtt-etere gjerne får i seg for lite folat (vitamin B9), fordi de har for lavt inntak av helkorn/grønnsaker.

Poenget mitt er ihvertfall at hvis vitamin K2 får samme status som vitamin B12 for veganere, så er markedet veldig stort. Dvs, at alle burde ta det.

Spørsmålet mitt til deg @holmes er om du tar vitamin K2, siden du har troen på NattoPharma? Hvis du har tro på forskningen som du ha referert til, så er det ingen grunn til å ikke ta vitamin K2. Tetter arterier er ikke noe man plutselig får i 40-50 års alderen, men noe som bygger seg opp over tid. Det er først symptomene man får i 40-50 års alderen.

(Personlig så må jeg mest sannsynlig ta B12-tilskudd fordi jeg enten ikke får i meg nok, eller kroppen min er dårlig til å ta det opp, eller en kombinasjon. Skal ta en prøve for å få dobbeltsjekket det i nærmeste framtid. Kolestrolnivået mitt er svært lavt, men det hjelper lite hvis jeg samtidig lider av B12-mangel)

Litt off-topic her, men sannsynligheten for at K2 skal ta av har veldig mye med om det er eneste reelle måten å få i seg K2 på. Det er alltid greit å være i aksjer som stiger på noe fundamentalt, enn en aksje som stiger på noe som kan vise seg å være luft.

2 Likes