Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Er litt som at hyttemarkedet og båtmarkedet ryker på smeller lenge før boligmarkedet.

Kommer fantastiske kjøpsmuligheter på bakgrunn av dette men om det er i dag vet vi ikke.

2 Likes

Nano er cabincruiseren i porteføljen :sweat_smile:

2 Likes

Det som er litt artig er at alle har vist en form for svakhet i det kortsiktige bildet teknisk.
Litt av grunnen at jeg har vært nesten helt ute med tradingpotten min.

Hadde en liten pott på Targo og PCIB da man hadde tendenser til at ting var i ferd med å endre seg, men disse røk på stoploss i dag.

Nano har jeg holdt meg unna, da jeg har følt volumet har vært for “flatt”, selv på oppgang.
Med med droppen i dag, og volumøkningen, kan man kanskje endelig få “2nd point of fear” og få ristet en siste gang før en ny trend kan begynne.

Men ser at det er mye psykologi ute å går. Ingen av biotek selskapene har endret seg fundamentalt siden forrige uke. Men både PHO, PCIB, NANO og TRVX (-9.91%) har så og si to-siffret fall på kurs.

Så det virker litt at jo mer populære aksjene er hos folk flest, jo hardere faller dem ved hendelser som idag.

1 Like

Ikke akkurat noen god dag i USA heller for biotekaksjer, men -2,6 % er jo bullish sammenlignet med det norske raset i dag :pray: (Edit blandet poeng endring i indeks og prosentvis endring)

2 Likes

Sammenligner en smule epler og pærer der gitt, amerikansk biotek og pharma er gjenkjøps og utbytte maskiner.

1 Like

Ser du på sammensetningen av IBB indeksen/ETF´en så er det ikke mye big pharma der og den holdt seg ganske godt. Men selvfølgelig er dette norske epler og amerikanske appelsiner, og da er det jo viktig å se positivt på det PCIB & Co er jo tross alt norske :flushed:

Sjekk hva denne pipen her ble verdsatt til!

Norsk biotek er grisebillig!

6 Likes

Flott volum og stor interesse for sektoren i dag også! :raised_hands:t4:

Er man redd for at biotech på kreft skal bli nedprioritert i tiden framover til fordel for å finne en vaksine/forbedre en vaksine mot Corona-viruset? De som finner den kommer jo til å tjene enormt på kort tid.

1 Like

Men det er jo ikke forbudt å selge når man sitter med over hundre prosent avkastning på et par måneder? Gevinsten ble jo betydelig større etter din kommentar 19 desember. Du kjøpte vel Frontline Etter den hadde steget voldsomt?

1 Like

Var ikke direkte rettet mot deg men til hypotesen min om at indeksen lå i en parabolic kurve.
Nå er jo omstendighetene rundt fallet ekstraordinære mtp. Coronaviruset, men jeg mistenker styrken i fallet akselererte pga. det du nevner med at mange satt med over 100% gevinst på kort tid.

1 Like

I dag har jeg vurdert mange potensielle kjøpsmuligheter, men bortsett fra en bitteliten tur innom Pcib har jeg latt være. Tror ikke nærmeste dagene/ukene er tiden for positiv langsiktig tankegang begrunnet med selskapsspesifikke fundamentale argumenter. Enten man liker det eller ikke så er det Coronanyheter som styrer i disse dager og det ser sånn ut:

Nå kom også melding om en smittet norsk student og jeg sliter med å se hvordan vi skal unngå ytterligere meldinger om flere land, første dødsfall her og der osv… Dernest må vi vel forvente meldinger/nyheter om faktiske økonomiske tap.

Beholder Nano longpotten nærmest på trass og forelskelse og mot fornuften, men har vært 87% cash siden fredag.

2 Likes

I dag er det også gøy å være på børs og i biotek!

Et lite lyspunkt er at det fortsatt er stort volum og god interesse for sektoren! :raised_hands:t4:

Utrolige fall over hele linjen… osb og biotek azzzzz

1 Like

bio

:joy: :joy: :joy:

Nærmer seg.

Mye volum som har gått de siste dager. Får håpe det tørker ut snart for de som har fått “margin calls”.

1 Like

Skrives mye på trådene om at dette fallet er fordi makro er svakt nå og at det er forbigående osv.

Jeg tror det står verre til. Hele sektoren har vært svak på OSB lenge, med unntak av en liten opptur i høst, selskapene prises generelt svært lavt.

Einarsson sa i et intervju nylig “vi trenger en ny Algeta”, og istedenfor får man idag et NANO hvor ledelsen rakner i sømmene. At kanskje det mest kjente biotek selskapet i Norge, med unntak av photocure, faller så drastisk er jeg redd gjør det vanskeligere for hele hurven.

Man trenger virkelig en eller annen reell positiv nyhet med penger på bordet til aksjonærene. Ikke kanskje om og men i dersom hvis i 2023, reell cash. Mitt bevis er hvordan selskapene faller på nyheter hver gang de samme børsmelding minner markedet på hvor langt det er frem til markedet.

Våren blir mildt sagt spennende, og full av kjøpsmuligheter for den kalde investor, uavhenig av om det kommer et mirakel noe sted.

Selv er jeg på forsiktig kjøpskampanje i både pcib, targovax, og min favoritt rent tumorbiologisk, Bergenbio. Lar fallet falle ferdig, men kan være langt ned for hele sektoren. Det som står i tap får stå der til aksjene er i null eller 1000. Eller 10000 :wink:

5 Likes

Hvilke selskap, etter ditt skjønn, har fått mest “ufortjent” kursfall sett i forhold til selskapets produkt og finanser.

  • PCIB
  • NANO
  • TRVX
  • PHO
  • ULTIMO
  • BGBIO

0 stemmegivere

1 Like