NattoPharma: Endelig overrasker de på plussiden Dette var bedre enn jeg hadde trodd
Please find attached the 1stQuarter 2016 Earnings Release.
Highlights for the quarter,
· Record quarter revenue at NOK 12,5 million, 84% growth compared to Q1’15
· Gross Margin at 50,4%, up from 28% same quarter last year
· EBITDA of NOK -1,7 million, improved from negative NOK -3,7 million same
quarter last year
· Cash and Cash Equivalents at the end of the period is NOK 26,7 million, up
from NOK 24,7 million at last quarter end (Q4’15)
· Continued focus on the restructuring of the company to position it for
expected growth, as well as focus on key performance indicators to deliver
improved financial results
Jeg har flyttet litt frem og tilbake mellom Stockholm / Oslo siden den har blitt handlet med litt merkelig kursforskjeller der så jeg er faktisk ikke sikker på den reelle snittkursen. Har 55k aksjer nå (nesten alt Oslo Axess) og mye av det er handlet på 6-tallet. Men jeg syntes jo aksjen allerede var billig under 14 kroner og jeg er langsiktig i aksjen og har tro på caset langt forbi dagens kurser.
Grafen under viser hvor viktig brutto-marginene er, og jeg tror det var det som overrasket mest positivt i rapporten.
Jeg var blant de mest positive på forhånd og trodde på 40%, og nå kom de inn på over 50%. De har hatt sterk vekst de siste årene på topplinjen, men samtidig har marginene blitt presset ned, nå ser vi at med økt salg av PURE kan de oppnå høyere marginer, og dermed høyere bruttofortjeneste.
Edit:
Hvis jeg lager et estimat på hele året så tror jeg det kan bli noe i disse baner (bruttofortjeneste)
Merk:
Photocure is a research client of Edison Investment Research Limited
edit et sitat som jeg la merke til:
We do not expect the company to need additional financing, but the absence of partners for Cevira and Visonac presents a degree of uncertainty regarding development costs and ultimate revenue potential.
Aksjonær flagger - har kjøpt noe utenfor markedet, men til premie.
[quote]Karstein Gjersvik har gjennom sitt investerings
selskap KG Investment Comp. AS den 27/5 kjøpt 823.586
aksjer i Natto Pharma ASA til NOK 10,-. Ny beholdning
etter kjøpet er 2.238.772 aksjer tilsvarende 13% av
selskapet.[/quote]