Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

2 Likes

Får se om dette nivået holder.

Negativt hvis det faller herfra for å si det mildt.

2 Likes

BIOTEKNOLOGI: USIKKERHETEN ER DET VERSTE -RADFORSK-SJEF Oslo (TDN Direkt

Som følge av utbruddet av covid-19 har myndighetene i Europa og USA iverksatt kraftfulle tiltak for å redusere spredningen av viruset. Administrerende direktør Jonas Einarsson i Radiumhospitalets Forskningsstiftelse (Radforsk) mener usikkerheten er det verste. -Hadde vi med sikkerhet visst at denne situasjonen skulle vare i tre måneder og at alt var på skinner igjen etter det, så kunne vi oppdatert våre modeller og konkludert med at de fleste av våre selskaper kommer greit igjennom dette. Usikkerhetsfaktoren er de kliniske studiene og data fra kliniske studier er inntektene våre. Generelt så må vi være forberedt på at det kan komme noen utsettelser, sier Einarsson til TDN Direkt. Av norske børsnoterte bioteknologiselskaper er Ultimovax, Targovax, Photocure, PCI Biotech og Nordic Nanovector i porteføljen til Radforsk. Covid-19 pandemien kan ha store konsekvenser for bioteknologiselskapene. Sykehus kan bli nødt til å prioritere akuttpasienter noe som medfører økt risiko for at kliniske studier blir forsinket. Selskapene kan få problemer med produktleveranser og prosesser med regulatoriske myndigheter kan stoppe opp. Flere av selskapene har den siste tiden kommet med covid-19 oppdateringer der de trekker frem risikoen om at kliniske studier kan bli utsatt som følge av koronapandemien. I Norge har sykehusene sagt at de inntil videre ikke vil starte opp nye kliniske studier eller inkludere flere pasienter i allerede pågående kliniske studier. Dette gjelder blant annet Ultimovax sin randomiserte kombinasjonsstudie i mesoteliom initiert av Rikshospitalet der første pasient skulle innrulleres i mars. Einarsson forteller til TDN Direkt at det jobbes for fullt i bioteknologiselskapene med ulike tilta

5 Likes

Ja nå fikk man skatte-svi for de høye biotek-kursene ved nyttår !

Helt tullete at man nå skal betale titusener i formueskatt på noe som tilfeldigvis var høyt verdsatt ved nyttår, men som nå nesten er verdiløst!

7 Likes

Formueskatt er en elendig løsning på en reell problemstilling.

Ellers: Biotek largecaps har overperformet markedet solid

2 Likes

Finnes det noen indeks-sertifikater for biotek på Oslo børs? Evt med giring?

1 Like

Radium podcast #123 er ute:

https://soundcloud.com/user-972208711/episode-123

1 Like

Har ikke sett det, måtte jo vært en vanvittig risiko å stille marked der.

1 Like
3 Likes

2.4.2020, 12:44 · TDN Finans Delayed

BIOTEKNOLOGI: VIL AT MYNDIGHETENE SKAL VURDERE FORDELAKTIGE FOU-LÅN -RADFORSK-SJEF

Oslo (TDN Direkt): Dersom kliniske studier blir forsinket med 3-6 måneder eller lengre som følge av koronakrisen kan dette medføre at enkelte bioteknologiselskaper kan komme i en likviditetsskvis. De har sin interne “burn rate”, som er kostnader utenom kliniske studier, og forholdene i kapitalmarkedene er ikke optimale om dagen.

Administrerende direktør Jónas Einarsson i Radiumhospitalets Forskningsstiftelse (Radforsk) har henvendt seg til Finansdepartementet og bedt de om å vurdere en finsk lånemodell for oppstarts- biotek- og teknologibedrifter. Betingelsene i den finske lånemodellen inkluderer blant annet at de første fem årene er uten tilbakebetaling med mulighet for utsettelse dersom prosjektet/produktet ikke har kommet i mål og dersom prosjektet/produktet mislykkes, er det mulig å få ettergivelse på en del av gjelden i samsvar med EUs konkurranselovgivning.

-Jeg tror dette kan være et godt alternativ for å hjelpe bedrifter som er i en FoU-fase, men som ikke har inntekter enda, sier Einarsson til TDN Direkt.

Han mener det er viktig at lånene er langsiktige, knyttet opp til en vellykket kommersialisering og med lavest mulig rente.

-Jeg håper de kan vurdere en slik lånemodell for bioteknologiselskapene i Norge. Det hadde vært en trygghet og en sikkerhet for selskapene å vite at dersom de kommer i en vanskelig likviditetssituasjon så er en slik type lån tilgjengelig, sier han.

Generelt så mener Radforsk-sjefen at vi må være forberedt på at det kan komme noen utsettelser i kliniske studier. Men han mener at noen utsettelser kan dekkes inn med slike likviditetslån.

Targovax sitt datterselskap i Finland har erfaring med slike lån, hvor de har vært gitt på prosjektbasis og med tilbakebetaling betinget av prosjektets/produktets suksess.

Fredag 27. mars lanserte regjeringen ytterligere tiltak for å dempe de økonomiske virkningene av koronaviruset. I denne pakken ble det blant annet fremlagt et nytt forslag om næringsrettede forskningslån med en ramme på 250 millioner kroner.

“Økningen skal bidra til å holde FoU-aktiviteten i gang i hele bredden av næringslivet, slik at forskningsprosjekter- og aktiviteter ikke avsluttes”, heter det i pressemeldingen.

Detaljene vil bli presentert fredag. Radforsk-sjefen er usikker på om lånene har den innretningen som er ønsket.

TDN Direkt har vært i kontakt med Finansdepartementet om denne saken, men ble henvist til Nærings- og fiskeridepartementet.

-Vi har stor forståelse for at mange selskaper er i en krevende situasjon. Vi jobber fortløpende med vurderinger av ordningene og følger med i situasjonen i ulike deler av næringslivet, skriver kommunikasjonsrådgiver Camilla Pettersen i Nærings- og fiskeridepartementet til TDN Direkt på e-post.

10 Likes

Vil tro Targovax og Nano er de mest opplagte kandidatene her til å få FOU-lån(med mindre de fikser seg partnere)

2 Likes

Vi som har satset pengenen våre på disse selskapene, kan være stolte når Jonas Einarsson i Radium episode 123 sier:

“Ja altså, jeg synes det er viktig nå å si litt på vegne av miljøet vårt i Oslo innenfor vaksinasjon og immunologi: Altså vi har vaksinasjonsteknologien til PCI Biotech, vi har infeksjonsmedisinplattformen til Vaccibody, vi har UV2 til Ultimovacs, hvor jeg er styreleder, så det er sagt, som vi tenker på å kan brukes til i fremtiden på profylaktiske krefvaksiner, men også da knyttet opp mot immunologi i det hele tatt. Og det kommer jo fra dette svenske selskapet som Ultimovacs kjøpte, og den teknologien der. Sara Mangsbo som er leder der, hun spiller en sentral rolle innenfor det internasjonale immunologi-miljøet. Og jeg ser også at… har fått flere meldinger om at den kompetansen som finnes i miljøet vårt, uavhengig av hvilket selskap de sitter i, er ettertraktet av det internasjonale miljøet nå som jobber med å utvikle fremtidens vaksiner mot denne og fremtidige pandemier, og flere av våre forskere, i flere forskjellige selskaper, er allerede blitt spurt om å være med i forskjellige task forces for å både designe og utvikle vaksinestudiene og oppfølginger innenfor immunologi. Og da svarer selvfølgelig alle selskapene umiddelbart ja til det. Og må vi frigjøre noen av ressursene våre i noen av selskapene til å jobbe med dette, så gjør de selvfølgelig det i sin arbeidstid og lønnet av selskapene. Så jeg tror at vi vil se at det norske miljøet som en del av det internasjonale, kan være med å spille en viktig rolle.”

18 Likes

Skulle ønske vi snart så litt deal action i Norge også…

Heldigvis eier jeg også noe fra over dammen så det hjelper litt:

5 Likes

Det snakkes mye om deals, oppkjøp, fordelaktig valutakurser, bigpharma er sultne som aldri før etc. samt at selskapene har falt uforholdsmessig mye vs osebx etc.

Faktum er vel heller at de fleste biotech selskaper sliter bigtime, nasjonalt og internasjonalt.

Det er bred enighet om at firma og selskaper innen reiseliv, hotell og turisme etc hvil slite lenge.

Jeg ser konturene av det samme for biotech. Å tro at ikke bigpharma ser dette også, tror jeg kan bli dyrt.

De fleste selskaper har oppdatert markedet med stopp og utsettelser av pågående studier og at det er svært utfordrende marked å hente penger i. Som jo er det eneste som holder denne skuten flytende.

Eksempel;
«This pandemic has dramatically impacted the global healthcare delivery system and altered the landscape not only for selskap-x , but also for the wider biotech industry and society as a whole,” “This temporary pause in enrollment of new patients will help to ease the burden on our study sites and enable healthcare professionals to focus their efforts on caring for patients with COVID-19.

Hvorfor Jeg mener dette kommer til å dra ut i tid, som for reiseliv; Selv om denne krisen skulle bli kortvarig; Bare i Norge er alt av operasjoner og ikke akutte behandlinger stoppet. 30 000+ i antall. Trolig langt flere da det ofte er toppen av isfjellet som er synlig før man går dypere. Hvordan ser disse tallene ut i U.S. f.eks. Dette er utsettelser som må «taes igjen» belastningen på sykehus vil være betydelig lenge etter Covid-19 er under kontroll.

Er jeg for pessimistisk?

OSE3520 ser teknisk depressiv ut, videre fall her ser jeg som veldig sannsynlig.

1 Like

Det korte svaret er ja.

At BP sliter bigtime er nytt for meg, fint med en link.

Helt sikkert, men denne situasjonen er ikke evigvarende, så det handler jo om når du tror det går over.

4 Likes

Jeg forstår hvor du vil hen, men at dine beskrivelser er ett fullstendig bilde av virkeligheten er nok ikke riktig.

« Faktum er vel heller at de fleste biotech selskaper sliter bigtime, nasjonalt og internasjonalt.»

  • Antar her du viser til de norske børsnoterte selskapene her. De er alle i forskjellige faser med forskjellige fundamentale behov. De fleste av disse har gitt status på hvordan covid vil påvirke driften på ulike tidshorisonter. Noen trenger penger om ei stund, andre gjør det ikke. Dette varierer.

Mange her inne jobber eller følger bransjen tett, at det vil få stedvis og periodevise innvirkninger har nok de aller fleste forståelse for.

Sammenligning av reiseliv og livsviktig behandling, tja vet ikke helt hva jeg skal si.

5 Likes

Kreftbehandlinger faller vel absolutt under ting som vil bli priotitert, så for de fleste norske biotek mener jeg den spekulasjonen bommer… Tvertimot tror jeg heller det vil komme en periode med ekstra tilgang på disse pasientene, da noen av de som blir utsatt nå i "smittefare"perioden blir flyttet til perioden like etter det åpner opp igjen…
Og spesielt i de selskaper hvor behandlingsregimet til utprøvende medisin er enklere enn alternativet mtp ressursbehov fra sykehusene vil dette på ingen måte slå inn… (eksempelvis betalutin vs copanlisib)

5 Likes

Det er da en selvmotsigelse, livstruende er livstruende, uavhengig av om det dreier seg om kreft, slag eller influensa.

1 Like

Problemet er at sektoranalyser er vanskelig når man har ganske få selskaper, som på oslo børs.

De som primært trekker seg inn og ut av sektorer er større fond, institusjonelle investorer osv. Mange av disse vil jo følge indekser nærmere, eller velge å vekte seg ned/opp aksjer generelt. Det var vel ganske tydelig at disse var generelt på kjøpern forrige uke - men er de ferdige nå? Kan de bytte mening? Skal de fortsette? Det virker jo umulig å vite.

Skal man se på enkeltselskaper på oslo børs så tror jeg at man bør skille veldig mellom selskaper og hvordan de blir påvirket.

Min amatørtolkning er at de primære tingene som skjer er:

Photocure: innsalg og vekst stopper opp. Min tolkning er at folk fortsatt trenger behandlinger, men om mulig utsettes det, og store investeringer i ting som ikke er korona-relatert kan fint utsettes. Derfor tror jeg at PHO ikke blir spesielt hardt rammet, men jeg tror veksten stopper midlertidig opp i kanskje 6 måneder. Det er nok ikke noe stort problem for selskapet på sikt.

PCIB: GGK studien rammes, men det er irrelevant fordi kursutviklingen er en spekulasjon på AZ avtale. Og inntil dette blir avklart er det irrelevant om GGK studien blir forsinket med 3 eller 7 måneder. Uansett er selskapet finansiert langt forbi denne tidsperioden. Selskapet blir derfor en spekulasjon på AZ avtale, og ellers så kan man bare vente på Q2 2020 rapporten i august for oppdatering på hvor rammet selskapet har blitt av korona.

BGBIO: Behandling av pasienter som allerede er innrullert foregår som normalt, kontroller likeså, mens rekruttering er rammet hardt. Selskapet er finansielt robust, og bør kunne klare å komme seg fint gjennom denne krisen selv om de selvsagt blir rammet i den forstand at alle studier vil ta lenger tid pga rekrutteringsproblemer.

Targovax: Selskapet har flaks i den forstand at meso og melanom studiene som er det viktigste for selskapet er ferdig innrullert. Finansiering er nødvendig for selskapet i Q4 2020 i forbindelse med oppstart ny fase meso, og derfor vil en potensiell runde to av korona i høst/vinter kunne ramme selskapet ekstremt hardt. Men så langt bør de klare seg greit, rett og slett fordi de hadde flaks med timingen. Krisen skjedde etter at innrullering i deres viktigste studier var komplett og de driver primært med avlesning av de siste pasientene i studiene nå.

Ultimovacs: Selskapet er hardt rammet i den forstand at all aktiviteten har stoppet opp, og de har ikke kommet ordentlig i gang. I praksis så må selskapet bare avvente til krisen er over, og de får ikke gjort så mye underveis.

NANO: Dårlig finansiering, dårlig rekruttering. Selskapet er fucked. Jeg registrerer dog at markedet er uenig og at kursen går opp. Her har du bevis på at denne analysen er verdt lite.

9 Likes

Hvor leser du det i innlegget?

Poenget her er at denne typen og andre typer livsviktig behandling er nedprioritert som følge av Covid-19. Det gis utrykk for at kun akutt og livstruende som taes nå.

Videre at alle utsettelser skal taes igjen når Covid-19 trykket avtar. Noe jeg vil anta og påstå vil holde belastningen høy i lengre tid.

Tror det er viktig å skille mellom etablert kreftbehandling og studier.

Det er en kategorisk forskjell. Jeg eier aksjer i både targovax og Bergenio så jeg er mest opptatt av en vurdering av status og hva man kan forvente videre her. Dette som har kommet til nå av innlegg er mye samme som ville kommet i pcib småprat.

Jeg håper dere har rett og at div biotech guidinger og oppdateringer er feil/svært konservative.

Jeg er pessimistisk, og tror guidingen er Milde i forhold til det som blir av faktiske forsinkelser og utsettelser.

Godt resonnement